Gå till innehållet
Gå till startsidan

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

Lång rad restnoteringar utmaning för sjukvården

En stor mängd restnoteringar på vätsketerapiprodukter från Fresenius Kabi ställer sjukvården inför stora problem. Störningarna beror på förändringar i en norsk fabrik och tvingar sjukhus att ta in dyra licenspreparat.

Just nu är många av Fresenius Kabis vätsketerapiprodukter som tillverkas vid företagets anläggning i Halden, Norge, restnoterade.

– Större delen av deras vätsketerapisortiment har genomgått restnoteringar, exempelvis Glycophos, Peditrace, Natrium/kalium-koncentrat och glukoslösningarna på 30 och 50 procent, berättar Per Nydert, apotekare på Astrid Lindgrens Barnsjukhus i Solna.

– Problemet är inte alltid resterna i sig, utan att de ofta kommer utan förvarning. Vi har fått hjälp av licensföretag att hitta alternativ, men då till uppemot tio gånger så höga priser. Restsituationen för Peditrace i somras är ett exempel, samma vara producerades i andra fabriker i Europa och kunde så småningom tas in på licens. Vi klarade oss genom att först hushålla, leta på andra avdelningar och tillslut få tillgång till licensprodukten, berättar Per Nydert.

Han tror att bristen kan bero på många faktorer, exempelvis minimala lager hos upphandlade apoteksaktörer samt vilka volymer som landstingen väljer att köpa upp. Huvudorsaken är dock produktions- och analysrelaterade problem på Fresenius Kabis anläggning i Halden, Norge.

Sune Hietanen är nordisk produktchef på Fresenius Kabis svenska marknadsbolag.

Vad beror problemen på?

– Förändrade produktions- och analysprocesser i vår 40 år gamla fabrik i Halden, Norge. Produktionen fungerar bra idag, men vi har tidigare haft problem med underleverantörer som lett till stopp i produktionen och vi lever fortfarande med efterverkningar av detta. Fabriken har också bytt analysmetod, vilket gjort att en uppdämd produktion nu väntar på analys och validering. En relativt stor mängd produkter finns på lager och väntar på att släppas, säger Sune Hietanen.

När är problemen avhjälpta?

– Det kommer att vara skakigt i några månader till. I bästa fall kan problemen vara lösta vid årsskiftet, i annat fall senast i februari-mars. Vi gör verkligen allt för att få fram de viktigaste produkterna. Tyvärr är det ofta svårt att lösa restproblem snabbt med produkter från andra fabriker, inte minst kan detta ta lång tid av administrativa skäl.

Vad har du för budskap till sjukvården?

– Det här är naturligtvis väldigt olyckligt och något som vi beklagar. Mitt råd är att man följer de restbrev som vi skickar ut varje vecka. Här anges förutom restade produkter även produkter där det finns risk för rest. Min uppmaning är att man inte bör ha is i magen utan att man tittar på alternativ så tidigt man kan för denna kategori produkter, säger Sune Hietanen.

Mest läst