Följ Svensk Farmacis nyhetsbrev

Prenumerera och få de senaste nyheterna.
Följ oss på
FacebookTwitterRSS

Patienter i väst
får återgå till dosett

23 augusti 2013
Bara i Halmstad har hemsjukvården behövt tillskapa en heltidstjänst under åtta veckor för att säkra att patienterna får rätt läkemedel efter bytet av dosleverantör. Flera patienter får nu på egen begäran istället läkemedel via dosetter.

Tillsammans med Västra Götalandsregionen bytte Region Halland nyligen leverantör av dosläkemedel till Apotekstjänst AB.

Skiftet har som Svensk Farmaci uppmärksammat tidigare varit långt ifrån problemfritt.

Bland annat beviljade regionerna nyligen Lidingöbolaget en förskottsutbetalning på 25 miljoner kronor för att säkra verksamheten.

Igår rapporterade lokala medier att uteblivna läkemedel i dospåsar kan ha lett till att en person med hemtjänst i Halmstad blivit halvsidigt förlamad.

Kommunen anmälde därför Apotekstjänst AB till Inspektionen för vård och omsorg enligt Lex Maria.

Problemen har också orsakat ökade kostnader för kommunerna.

I Halmstad har hemsjukvården behövt utnyttja motsvarande en heltidsanställd under åtta veckor för att säkra att patienterna får rätt läkemedel efter bytet av leverantör, rapporterar P4 Halland.

Då är ändå inte den extra tid som hemtjänstens personal och personal på olika boenden fått ägna åt att kontrollera medicinerna inräknad.

– Det är en ganska stor insats, särskilt sommartid när vi har vikarier inne, säger Brita Andersson, verksamhetchef för hemsjukvården i Halmstad, till P4 Halland.

Insatsen kan komma att fortsätta till oktober, om inte den så kallade påminnelsefunktionen börjar fungera igen.

– En del brukare har bett om att få gå tillbaka till den gammeldags dosetten, och då får de också göra det eftersom det är viktigast att de är trygga. Men det blir en extrakostnad eftersom det tar längre tid att fylla på dosetterna, säger Brita Andersson.

Kommentera

För kommentarer och debatt kring artiklarna hänvisar vi från och med 2018-09-14 till vår Facebooksida.

För Svensk Farmacis kommentarfunktion gäller lagen om elektroniska anslagstavlor. Som skribent ansvarar du själv för innehållet. Kommentarerna granskas löpande. Språket ska vara vårdat. Personangrepp och nedsättande omdömen om kön, religion, etnicitet, sexuell läggning samt helt irrelevanta eller kommersiella budskap accepteras inte. Inlägg som inte uppfyller reglerna kan komma att raderas helt eller delvis. Om du tycker att ett inlägg inte uppfyller dessa regler - anmäl gärna kommentaren till redaktionen.

Tidigare kommentarer

6 svar till Patienter i väst
får återgå till dosett

  1. Lena skriver:

    Tragiskt att pengar och inte patientsäkerhet och kvalitet styr när man gör upphandlingar!

  2. Lena skriver:

    Tragiskt att pengar och inte patientsäkerhet och kvalitet styr när man gör upphandlingar!

  3. Erik skriver:

    Den här artikeln behöver förtydligas. Är det avsaknad av en så kallad “påminnelsefunktion” som föranleder anmälan till IVO? Är det i så fall dosleverantören som är ansvariga för att vården inte förnyar ordinationer i tid? Ett systemstöd med automatiska påminnelser underlättar naturligtvis för alla inblandade sannolikt även för dosapoteket i fråga men är det inte lite långsökt att skylla det inträffade på den nya dosleverantören? Den förnyar väl inga ordinationer.

  4. Erik skriver:

    Den här artikeln behöver förtydligas. Är det avsaknad av en så kallad “påminnelsefunktion” som föranleder anmälan till IVO? Är det i så fall dosleverantören som är ansvariga för att vården inte förnyar ordinationer i tid? Ett systemstöd med automatiska påminnelser underlättar naturligtvis för alla inblandade sannolikt även för dosapoteket i fråga men är det inte lite långsökt att skylla det inträffade på den nya dosleverantören? Den förnyar väl inga ordinationer.

  5. Apotekare skriver:

    Detta är knappast ett nytt problem, och inte endast inom dos. Utgångna förskrivningar var ett problem även med påminnelsen inom dos före upphandlingen, och är ett problem inom all stående behandling med läkemedel.
    Men detta problem beror inte på bristande ansvarstagande.
    Missuppfattningen om att det är apotekens ansvar att påminna om utgångna recept borde klargöras. Att förnya recept är ingens ansvar enligt författningarna, dvs det är patientens, alt hennes ansvariges, eget intresse att ta ansvar för sådana saker. Oftast i samarbete med vården via regelbunden kontakt.
    Att Apoteket AB erbjöd denna påminnelse var förmodligen för att det underlättade för alla, såväl patienten, vården som apoteket. Men som sagt är det en total missuppfattning att det går att anklaga apotek för att de inte skickar påminnelser.
    Man borde kolla upp vems ansvar det är innan man slänger iväg anmälningar och anklagar.

  6. Apotekare skriver:

    Detta är knappast ett nytt problem, och inte endast inom dos. Utgångna förskrivningar var ett problem även med påminnelsen inom dos före upphandlingen, och är ett problem inom all stående behandling med läkemedel.
    Men detta problem beror inte på bristande ansvarstagande.
    Missuppfattningen om att det är apotekens ansvar att påminna om utgångna recept borde klargöras. Att förnya recept är ingens ansvar enligt författningarna, dvs det är patientens, alt hennes ansvariges, eget intresse att ta ansvar för sådana saker. Oftast i samarbete med vården via regelbunden kontakt.
    Att Apoteket AB erbjöd denna påminnelse var förmodligen för att det underlättade för alla, såväl patienten, vården som apoteket. Men som sagt är det en total missuppfattning att det går att anklaga apotek för att de inte skickar påminnelser.
    Man borde kolla upp vems ansvar det är innan man slänger iväg anmälningar och anklagar.