Följ Svensk Farmacis nyhetsbrev

Prenumerera och få de senaste nyheterna.
Följ oss på
FacebookTwitterRSS

“Har du haft
den här förut?”

8 november 2013
ETIKBLOGGEN: I två aktuella Lex Maria-ärenden glömde farmaceuten att ställa en enkel fråga, vilket kunde fått allvarliga konsekvenser. Var fanns den farmaceutiska omsorgen i dessa fall, undrar Sveriges Farmaceuters etikråd.

I en studie från Uppsala universitet som Svensk Farmaci tidigare skrivit om (nr 1/13) visades att påfallande lite tid vid en expedition på ett öppenvårdsapotek åtgick till medicinsk rådgivning.

Vid en expedition så var det fler än 20 procent av kunderna som inte fick någon medicinsk rådgivning alls. Och då ska vi komma ihåg att till medicinsk rådgivning räknades frågan ”Har du haft den här medicinen förut?”

Vad som kan bli konsekvensen av att utesluta denna enkla fråga har vi kunnat se i två olika Lex Maria-ärenden.

I det ena fallet skulle en patient hämta ut Concerta 18 mg. Det var ett förstagångsrecept och patienten skulle trappa upp dosen. Farmaceuten expedierade Concerta 54 mg. Patienten upplevde kraftiga biverkningar som sömnsvårigheter och självmordstankar. Patienten upptäckte själv efter tre dagars användning den felaktiga styrkan och kontaktade då apoteket.

Anledningen till att denna felaktiga styrka kunde expedieras förklaras bland annat av att de båda styrkorna 18 mg och 54 mg stod på samma hylla i narkotikaskåpet. Plockkontrollen utfördes manuellt istället för att skanna förpackningen. Vid utlämning av läkemedlet genomfördes ingen dialog med patienten.

I den andra Lex Maria-anmälan hämtade en mamma ut astmamedicin till sitt barn. Vid expeditionstillfället på apoteket fick mamman ingen inhalationsbehållare med sig på grund av att recept på sådan saknades. Detta var heller inget som farmaceuten uppmärksammade under expedieringen. Barnet fick senare ett astmaanfall och var tvungen att uppsöka sjukhus då den inte kunde använda den medicin som hämtats ut.

Farmaceuten hade aldrig säkerställt att mamman visste hur hennes barn skulle använda sin astmamedicin.

I de båda Lex Maria-fallen kan vi anta att frågan har du/barnet haft den här medicinen förut inte har ställts till kunden. Farmaceuten har inte givit vare sig tillräcklig information om läkemedlet eller förvissat sig om att patienten förstått hur man använder det.

Var finns det farmaceutiska omsorgen och varför tar vi oss inte tid för våra kunder, patienterna?

Detta är ett blogginlägg. Det betyder att inläggets innehåll är skribentens egna uppfattningar.

Kommentera

För kommentarer och debatt kring artiklarna hänvisar vi från och med 2018-09-14 till vår Facebooksida.

För Svensk Farmacis kommentarfunktion gäller lagen om elektroniska anslagstavlor. Som skribent ansvarar du själv för innehållet. Kommentarerna granskas löpande. Språket ska vara vårdat. Personangrepp och nedsättande omdömen om kön, religion, etnicitet, sexuell läggning samt helt irrelevanta eller kommersiella budskap accepteras inte. Inlägg som inte uppfyller reglerna kan komma att raderas helt eller delvis. Om du tycker att ett inlägg inte uppfyller dessa regler - anmäl gärna kommentaren till redaktionen.

Tidigare kommentarer

10 svar till “Har du haft
den här förut?”

  1. Farmaceut skriver:

    Mycket annat som diskuteras med kunden numera, byten TLV,ekonomi, är lm försäkrat . Ibland upptäcker jag att vi pratat mer om kringsaker än om själva läkemedlet vid en expedition.

    • G skriver:

      Ja framför allt generikabyten är något som tar otroligt mycket tid att prata om – och man måste ju svara på de frågor kunden har kring utbyten. Speciellt när generika inte heter “substansnamn företagsnamn” utan något hittepå-namn vilket blir allt vanligare…

  2. Farmaceut skriver:

    Mycket annat som diskuteras med kunden numera, byten TLV,ekonomi, är lm försäkrat . Ibland upptäcker jag att vi pratat mer om kringsaker än om själva läkemedlet vid en expedition.

    • G skriver:

      Ja framför allt generikabyten är något som tar otroligt mycket tid att prata om – och man måste ju svara på de frågor kunden har kring utbyten. Speciellt när generika inte heter “substansnamn företagsnamn” utan något hittepå-namn vilket blir allt vanligare…

  3. Kennet skriver:

    En bekant till mig som fick ett nytt läkemedel fick frågan “Har du haft detta förut?” Nej svarade hon och sedan fick hon sin påse och tack och hej. Ställs frågan förväntas väl en uppföljning. Slentrianfråga eller…..?

  4. Kennet skriver:

    En bekant till mig som fick ett nytt läkemedel fick frågan “Har du haft detta förut?” Nej svarade hon och sedan fick hon sin påse och tack och hej. Ställs frågan förväntas väl en uppföljning. Slentrianfråga eller…..?

  5. Apotekskund skriver:

    En gång fick jag komma in i samtalsrummet på apoteket. Jag passade på att utrycka min oro och sade “Jag tror jag tar mitt läkemedel på fel sätt”. Svaret jag fick var”Ja, det gör du nog”. Sedan följde 3 min tystnad i det annars tomma apoteket.

    En annan gång frågade jag hur hållbarhetstiden påverkades om läkemedlet förvarades i fel temperatur en kortare tid. Farmaceuten tog fram bipacksedeln, kollade igenom den och sade “Det står inget om det här så jag vet inte”.

    Det behöver tydliggöras vad kunden kan kräva av farmaceuten så att de farmaceuter som inte gör sitt jobb blir uppmärksammade och får en chans att skärpa sig. För vem kommer betala för att ge oss ytterligare ansvar när så många av oss inte ens gör det deras legitimation gör dem skyldiga till?

    Vem ska jag som kund kontakta när farmaceuten inte gör sitt jobb? Och hur ska jag göra det? Vad händer när det är LMA som ger bristande råd?

    • apotekare skriver:

      Ett mycket viktigt inlägg, vi måste förvissa oss om att vi har något att ge innan vi slår på trumman för stor kompetens och speciellt innan vi försöker sälja farmaceutiska tjänster

  6. Apotekskund skriver:

    En gång fick jag komma in i samtalsrummet på apoteket. Jag passade på att utrycka min oro och sade “Jag tror jag tar mitt läkemedel på fel sätt”. Svaret jag fick var”Ja, det gör du nog”. Sedan följde 3 min tystnad i det annars tomma apoteket.

    En annan gång frågade jag hur hållbarhetstiden påverkades om läkemedlet förvarades i fel temperatur en kortare tid. Farmaceuten tog fram bipacksedeln, kollade igenom den och sade “Det står inget om det här så jag vet inte”.

    Det behöver tydliggöras vad kunden kan kräva av farmaceuten så att de farmaceuter som inte gör sitt jobb blir uppmärksammade och får en chans att skärpa sig. För vem kommer betala för att ge oss ytterligare ansvar när så många av oss inte ens gör det deras legitimation gör dem skyldiga till?

    Vem ska jag som kund kontakta när farmaceuten inte gör sitt jobb? Och hur ska jag göra det? Vad händer när det är LMA som ger bristande råd?

    • apotekare skriver:

      Ett mycket viktigt inlägg, vi måste förvissa oss om att vi har något att ge innan vi slår på trumman för stor kompetens och speciellt innan vi försöker sälja farmaceutiska tjänster