Följ Svensk Farmacis nyhetsbrev

Prenumerera och få de senaste nyheterna.
Följ oss på
FacebookTwitterRSS

“Dags ta tillbaka lojaliteten med den egna professionen”

13 april 2018
BLOGG: Apoteksfarmaceuter är ofta mer solidariska med sin arbetsgivare än med sin profession. Denna lojalitet lägger sig i värsta fall som en blöt filt över verksamheten och hindrar utveckling av arbetsuppgifterna. Nu är det dags att återskapa lojaliteten med den egna professionen, skriver Etikforum i ett blogginlägg.

Hur använder vi vår kunskap och erfarenhet på apotek?

Jobbar vi för att det ska bli så bra som möjligt för kunderna?

Nja, tveksamt. Nästan hälften av tiden vid våra receptexpeditioner utgörs av tystnad och 40 procent av icke-medicinsk/farmaceutisk dialog om kostnader och läkemedelsutbyte. Det har visats i en vetenskaplig artikel.

Varför är det så? Är det så vi vill ha det?

Vid en disputation nyligen konstaterades att apoteksfarmaceuter är mer lojala mot sin arbetsgivare än mot professionen.

Lojalitet innebär [SAOB]: Som rättar sig efter gällande lagar, som uppfyller sina förpliktelser, som iakttar hederns fordringar och avhåller sig från svek och obstruktion.

Till exempel genom att lojalt foga sig i ett beslut.

Lojal är alltså att göra som det är bestämt. På jobbet är det då att göra som arbetsgivaren har bestämt. Men är arbetsgivarens beslut alltid bra, det vill säga har arbetsgivaren alltid rätt? Arbetsgivaren sätter rutiner för att det ska fungera på apoteket.

Men, innebär det att det alltid är – ur professionell synvinkel – det rimligaste och vettigaste och bästa sättet att arbeta på?

Oavsett vad vi tycker så väljer vi ofta att vara tysta, och uppfattas därmed också lojala mot arbetsgivaren. Varför protesterar vi inte? Vem tjänar på lojalitet?

Det finns säkert många skäl; vi vill inte säga emot, vi vill inte utmärka oss som obekväma, det är lättare att göra som de andra gör. Om man väljer att inte protestera mot beslut som man i realiteten tycker är felaktiga, så kommer ingenting att förändras. Det finns en uppenbar risk att professionen inte utvecklas om man inte kan diskutera rutiner, arbetssätt och förhållningssätt. Blir arbetet för era kunder bättre?

Men det är kanske så det är. Farmaceuter på apotek är nöjda med sitt arbetsliv och sin arbetsplats.

Eller är det enklare att bara glida med och inte säga emot? Idag har apotekare och receptarier en på många sätt fantastisk arbetsmarknad och kan byta arbetsplats utan större bekymmer och kanske väljer att göra det istället för att ifrågasätta.

Men det händer att farmaceuter byter arbetsplats på grund av missnöje med hur arbetet bedrivs inom apotekskedjan eller på det egna apoteket. Och säkert har många bland dessa försökt framföra åsikter om arbetssätt med mera, innan man säger upp sig.

Men, det förefaller inte hända så mycket ute på apoteken. Det mesta är som det varit och ändringar tar lång tid. De flesta farmaceuter tiger, biter ihop och är kvar. Det är inte bättre någon annanstans.

Så vad ska, eller kan man göra om man vill se utveckling av arbete och arbetsuppgifter? Hur får man till förändring? Hur får man arbetsgivaren att förstå att en arbetsplats med högt i tak, där man får tycka och ifrågasätta, är bra?

Att vara lojal är bra, men det kan uppenbarligen också åstadkomma ett täcke av blöt filt över hela arbetsplatsen! Och filten bidrar inte till att åstadkomma förändringar.

Professionen har man förhoppningsvis valt utifrån intresse och vilja att arbeta med och kommunicera kring läkemedel – inte för att sträva mot kötidsmål och merförsälja! Det är förvisso tufft att hålla emot när man värderas på snabbhet, försålda receptrader och shampooflaskor.

Det är hög tid att ta tillbaka lojaliteten mot den egna professionen och ditt yrkesval!

Om vi inte funderar på hur vi vill utöva vårt farmaceutiska kunnande i framtiden och ser till att vi faktiskt jobbar med och visar den kompetens vi har – vad ska vi då konkurrera med på arbetsmarknaden?

Då kan det räcka med att personalen på apotek är glad och trevlig och säger hej och hejdå till kunderna.

Och utan diskussion gäller tagna beslut.

Etikforum

Kommentera

För kommentarer och debatt kring artiklarna hänvisar vi från och med 2018-09-14 till vår Facebooksida.

För Svensk Farmacis kommentarfunktion gäller lagen om elektroniska anslagstavlor. Som skribent ansvarar du själv för innehållet. Kommentarerna granskas löpande. Språket ska vara vårdat. Personangrepp och nedsättande omdömen om kön, religion, etnicitet, sexuell läggning samt helt irrelevanta eller kommersiella budskap accepteras inte. Inlägg som inte uppfyller reglerna kan komma att raderas helt eller delvis. Om du tycker att ett inlägg inte uppfyller dessa regler - anmäl gärna kommentaren till redaktionen.

Tidigare kommentarer

3 svar till “Dags ta tillbaka lojaliteten med den egna professionen”

  1. Felix skriver:

    Och vad skulle ekitrådet klassa som lojalitet mot yrket? Att ge en liten power point presentation om varje läkemedel till varje kund? Absurt. Expeditinerna består av tystnad eftersom kunderna vill slippa föreläsningar. Har ingnting att göra med arbetsgivaren. Det är så kunderna vill ha det, det är snabb expedition som gäller, det är därför att distanshandel växer så det knakar. Läkemedel i påse, tack och hej. Svara gärna på mina frågor – när jag har några, och det är inte hela tiden. Vi får välkomna etikrådet till 00-talet. Farmaci måste hitta en annan, kvalifierad nisch och skaffa sig behörigheter att faktiskt bestämma om någonting och inte bara ringa förskrivaren om precis allting. Anitingen det eller sluta utbilda folk så länge för att bli administrativa kontrollanter vid utlämning av mediciner, onödigt.

    • Maria skriver:

      Står till och med i läkemedelsverkets direktiv att du som farmaceut ska upplysa kunden om VILKEN information den faktisk AVBÖJER genom fokusera på snabbt ärende på apotek. Kunden är lekman och förstår inte hur fel saker kan bli och att vår kontroll och engagemang är för kundens patientsäkerhet. Låt oss inte få en hälso och sjukvård där outbildade lekmän dikterar villkor. Trött på att alla tror att det är så simpelt med vård och läkemedel!! Jag har räddat livet på många under mina år som farmaceut då jag tagit ansvar och haft viktig dialog med kunden. Och när kunden förstått detta är de tacksamma att jag fick dem att ta sig tid till dialog och att jag och kunden tog oss tid att tillsammans prioritera kundens liv och hälsa vid apoteksbesöket! Vet att jag gör skillnad!

      • Felix skriver:

        Apotek är inte längre en del av vård. Även (lagom engagerade) huvudutredaren sa men noggrant valda ord att apotek är en del av “rådkedjan”. Det finns naturligtvis former och ramar som måste respekteras, men det är antal expeditioner och egenvårdsförsäljning (observera inte rådgivning) man lever på. Är det mer sannolikt att de allra flesta farmaceuter brister i sitt yrke eller att spelreglerna är sådana att snabb expedition lönar sig mest, det är en fråga för etikrådet att fundera på.

        Vill man ha en annan typ av apotek då får man ändra reglerna. Men jag tycker verkligen att det där med påtvingad rådigning är passe. Vad vi behöver är att utvecklas som hälsopersonal vilket kräver mycket mer än årlig upprepande av basisk farmakologi och egenvårdsrådgivning. Vi behöver mycket mer inflytande i vårdkedjan, möjlighet att specialiseras, och framför allt att bero mindre på försäljning.

Annonsera och prenumerera

Månadens fråga

Sveriges Farmaceuter driver på för att dosläkemedel ska lämnas ut på apotek — och bara i undantagsfall på exempelvis bensinmackar. Håller du med?

Loading ... Loading ...