Följ Svensk Farmacis nyhetsbrev

Prenumerera och få de senaste nyheterna.
Följ oss på
FacebookTwitterRSS

Borde jag fråga om kunden har jordnötsallergi?

18 juni 2019
BLOGG Hur ska jag som farmaceut kunna säkerställa att kunden inte är allergisk mot ett hjälpämne i läkemedlet? Det frågar sig Isabella Stenmark apropå ett kundmöte nyligen.

Kunden är i fokus när jag jobbar. Förutom att försöka ställa öppna frågor och ge skräddarsydd information försöker jag även att uppmuntra kunden att se nyttan med sin behandling. Men att motivera en skeptisk kund kan vara en sann utmaning. Dagens kunder refererar inte bara till vad grannen eller väninnan har sagt, utan har också googlat.

Även om jag tycker att det är roligt med kluriga frågor från kunderna, prövas mitt tålamod när det största intresset riktas mot fabrikatet eller eventuella hjälpämnen, snarare än mot den farmakologiskt aktiva substansen. Men vad gör man inte för kunden …

Av den orsaken har jag tillsammans med kunden tillbringat åtskilliga minuter till att gå igenom innehållet för de aktuella läkemedlen. Kundens motiv har varierat med allt från färgämnesallergi till laktosintolerans.

En gång frågade en diabetiker varför apoteket hade bytt ut hens blodtryckstablett till en som innehöll sackaros. Den frågan tog mig på sängen och jag kunde inte förklara varför just sackaros användes som hjälpämne i vanlig sväljtablett. Däremot kunde jag lugna kunden med att mängden sackaros i tabletten knappast var  av klinisk relevans för hens diabetes.

Huruvida mängden laktos i en tablett kan vara av klinisk relevans är också omdiskuterat. I lägen som dessa brukar jag ändå försöka möta kundens önskemål vad gäller hjälpämnen, hellre det än att låta kunden äventyra sin behandling.

Ganska nyligen ville en kund att jag skulle säkerställa att läkemedlet jag lämnade ut inte innehöll sojalecitin då hen var jordnötsallergiker. Jordnötter är en baljväxt och är därmed släkt med sojabönan. Det finns alltså en risk för en jordnötsallergiker att korsreagera på sojalecitin. Visst, det har jag kanske hört talas om någon gång men jag måste erkänna att jag associerat jordnötsallergi till livsmedel snarare än till läkemedel.

Jag har ingen uppfattning om hur vanligt det är att en jordnötsallergiker reagerar på sojalecitin i ett läkemedel. Men kunden som ställde frågan hade i alla gjort det.

Så jag fick mig en tankeställare. Det finns inte en chans att jag vid varje generiskt utbyte eller expedition säkerställer vilka hjälpämnen tabletten innehåller och diskuterar eventuella allergier.

Däremot är jag säker på att om en jordnötsallergiker skulle få en allergisk reaktion för att apoteket expedierat ett läkemedel med sojalecitin, så skulle slutsatsen bli att apoteket brustit i kunddialogen.

Vilket är sant, på sätt och vis, men det får mig att undra hur farmaceuten skall hantera det här? Men framförallt undrar jag om det verkligen är nödvändigt att använda sojalecitin som hjälpämne i läkemedel, skulle det inte kunna ersättas av något annat?

Turligt nog har jag bara hittat ett fåtal receptbelagda och receptfria läkemedel som innehåller sojalecitin. På Läkemedelsverkets hemsida finns dessutom en sökfunktion som listar vilket läkemedel som innehåller ett visst ämne.

Hur har jag påverkats av den här erfarenheten? Nej, jag frågar verkligen inte alla kunder om de är allergiska mot jordnötter innan jag expedierar ett läkemedel. Det vore orimligt.

Däremot har jag det alltid i bakhuvudet och det händer faktiskt att jag tar upp det. Men med tanke på allt annat vi ska säga, säkerställa och sälja, vore det skönt om sojalecitin kunde ersättas av andra hjälpämnen i våra läkemedel.

 

Fotnot: Här kan du läsa Läkemedelsverkets information om jordnötsallergiker och läkemedel som innehåller soja

Detta är ett blogginlägg. Det betyder att inläggets innehåll är skribentens egna uppfattningar.

Kommentera

För kommentarer och debatt kring artiklarna hänvisar vi från och med 2018-09-14 till vår Facebooksida.

För Svensk Farmacis kommentarfunktion gäller lagen om elektroniska anslagstavlor. Som skribent ansvarar du själv för innehållet. Kommentarerna granskas löpande. Språket ska vara vårdat. Personangrepp och nedsättande omdömen om kön, religion, etnicitet, sexuell läggning samt helt irrelevanta eller kommersiella budskap accepteras inte. Inlägg som inte uppfyller reglerna kan komma att raderas helt eller delvis. Om du tycker att ett inlägg inte uppfyller dessa regler - anmäl gärna kommentaren till redaktionen.