Följ Svensk Farmacis nyhetsbrev

Prenumerera och få de senaste nyheterna.
Följ oss på
FacebookTwitterRSS

”Olämpligt skicka pressmeddelande”

20 maj 2015
Saco-föreningen på Läkemedelsverket kritiseras av en medarbetare för sitt uttalande om ledningens hantering av den avstängda chefen. Men föreningen ger mothugg. "Verkets pressmeddelande var olämpligt", anser man.

Som vi skrev tidigare idag har Sacoföreningen på Läkemedelsverket uttryckt kritik mot verksledningens hantering av den numera avstängde toppchefen på verket.

Medarbetaren Mikael Andersson på Läkemedelsverket kritiserade dock Saco-föreningens uttalande i en artikel i den tryckta versionen av Upsala Nya Tidning i helgen.

“Saco-styrelsen har fel i sak. När chefen stängdes av meddelades detta endast internt vilket måste anses nödvändigt när någon på en sådan post försvinner … Som jag ser det är det första gången på länge som Läkemedelsverket agerat professionellt”, sa Mikael Andersson i UNT-artikeln i lördags.

Sacoföreningens ordförande Dag Isacson anser dock inte att Anderssons åsikter är representativa för Sacomedlemmarna på verket och har skickat in en ännu opublicerad replik på UNT-artikeln.

”Anledningen till att Saco-S föreningen gjorde uttalandet om ärendet med den avstängde … var att medlemmar hört av sig till oss och uttryckt obehag för hur LV:s ledning hanterat frågan, och då i synnerhet pressmeddelandet som gick ut till media. Ytterligare medlemmar har efter vårt uttalande hört av sig och uttryckt uppskattning för att vi gjorde detta … Vi anser att det landsomfattande pressmeddelandet, innan ärendet förhandlats i relevant instans, var olämpligt”, skriver Isacson i sin replik.

Kommentera

För kommentarer och debatt kring artiklarna hänvisar vi från och med 2018-09-14 till vår Facebooksida.

För Svensk Farmacis kommentarfunktion gäller lagen om elektroniska anslagstavlor. Som skribent ansvarar du själv för innehållet. Kommentarerna granskas löpande. Språket ska vara vårdat. Personangrepp och nedsättande omdömen om kön, religion, etnicitet, sexuell läggning samt helt irrelevanta eller kommersiella budskap accepteras inte. Inlägg som inte uppfyller reglerna kan komma att raderas helt eller delvis. Om du tycker att ett inlägg inte uppfyller dessa regler - anmäl gärna kommentaren till redaktionen.

Tidigare kommentarer

4 svar till ”Olämpligt skicka pressmeddelande”

Annonsera och prenumerera