Följ Svensk Farmacis nyhetsbrev

Prenumerera och få de senaste nyheterna.
Följ oss på
FacebookTwitterRSS

”Paracetamol hör
hemma på apotek”

13 januari 2014
Nu uppmärksammas åter riskerna med paracetamol, baserat på fynd från forskning i Uppsala. Paracetamol bör bara få säljas på apotek, anser Thony Björk, ordförande för Sveriges Farmaceuter.

I samband med omregleringen av apotekssektorn varnade dåvarande Sveriges Farmacevtförbund för riskerna med att göra paracetamol allt för tillgängligt.

Protesterna vann inte gehör och paracetamol tillhör idag de läkemedel som får säljas till personer äldre än 18 år i den allmänna detaljhandeln. Maximal förpackningsstorlek är 20 tabletter.

Förbundet driver dock fortfarande frågan inom ramen för sin nollvision för läkemedelrelaterade problem.

För ganska exakt ett år sedan slog Giftinformationscentralen larm om ett ökat antal förgiftningstillbud med paracetamol.

I morse uppmärksammade UNT och andra medier en djurstudie från Uppsala universitet som antyder att exponering för paracetamol skulle kunna påverka hjärnans utveckling negativt på ett sätt som ger bestående förändringar av beteende i vuxen ålder.

Thony Björk, apotekare och ordförande i Sveriges Farmaceuter, har inte värderat den enskilda studien i detalj, men tycker att det är signifikativt att riskerna med paracetamol åter aktualiseras.

– Man borde överväga att endast tillåta försäljning av paracetamol via apotek. Då kan apotekare eller receptarier ge råd om vilket receptfritt smärtstillande läkemedel som är lämpligt för en viss kund. Man kan dessutom ytterligare skärpa reglerna genom att tillåta maximalt en förpackning per köptillfälle. Det löser inte problemet men det sänder signalen att intag av paracetamol i stora mängder eller till vissa grupper är riskfyllt, säger han.

Sveriges Farmaceuter vill också införa ett tillståndsförfarande för försäljning av receptfria läkemedel utanför apotek. Idag räcker det med en anmälan till Läkemedelsverket.

Kommentera

För kommentarer och debatt kring artiklarna hänvisar vi från och med 2018-09-14 till vår Facebooksida.

För Svensk Farmacis kommentarfunktion gäller lagen om elektroniska anslagstavlor. Som skribent ansvarar du själv för innehållet. Kommentarerna granskas löpande. Språket ska vara vårdat. Personangrepp och nedsättande omdömen om kön, religion, etnicitet, sexuell läggning samt helt irrelevanta eller kommersiella budskap accepteras inte. Inlägg som inte uppfyller reglerna kan komma att raderas helt eller delvis. Om du tycker att ett inlägg inte uppfyller dessa regler - anmäl gärna kommentaren till redaktionen.

Tidigare kommentarer

20 svar till ”Paracetamol hör
hemma på apotek”

  1. Apotekare skriver:

    Jag har aldrig förstått varför paracetamol skulle vara mindre toxiskt om det såldes enbart på apotek. Det är ju bara att ta för sig i självvalet. Närvaro av farmaceut eller möte med farmaceut ändrar inte toxiciteten och definitivt inte suicidalrisken. Det stora problemet är bristen på säkra och effektiva analgetika.

    • Exilapotekare skriver:

      Om du enkelt släpper igenom någon som bara tagit för sig i självvalet av en stor mängd paracetamol utan att förhöra dig om varför och utan att informera om riskerna med överdosering har du brustit i ditt farmaceutiska ansvar. Genom din legitimation är du skyldig att se till att även receptfria läkemedel används på rätt sätt och att kunden är medveten om hur läkemedlet ska användas för att ge rätt effekt och vara säkert. Detta minskar naturligtvis inte toxiciteten av paracetamol – men nog minskar det förgiftningsriskerna! Jag är övertygad om att en hel del “terapeutiska” överdoseringar av smärtläkemedel beror på föreställningen om att preparaten är fullständigt ofarliga eftersom de säljs receptfritt och överallt. Jag tror också att en minskad tillgång till försäljningsställen skulle påverka “ingivelse-självskadebeteenden” genom att minska tillgången till preparatet. Det är alltså riskbeteenden man kan minska genom att se till att försäljning sker via kompetent personal med informationsskyldighet – inte den faktiska toxiciteten av substansen.

      • Johan skriver:

        Detta fungerar inte så ofta i praktiken på apotek, eftersom du på många apotek numera har kassapersonal som inte har egenvårdsutbildning. Det enda sättet att lösa det i så fall är att ha det bakom disken, inte gripbart för kunden själv.

        • Exilapotekare skriver:

          Om inte kassapersonalen är informerad om hantering av inköp av riskabla läkemedel (flera paket paracetamol, ASA till barn, olika märken av samma substans o.l.) har den kvalitetsansvarige farmaceuten brustit i sitt ansvar och rutinerna på apoteket behöver ses över. Hantering av riskprodukter kan aldrig lämpas över med bortförklaring om “så ser det ut på marknaden idag” – som legitimerad yrkesutövare kan man inte kapitulera på det sättet.

          • Johan skriver:

            Vad jag vet finns det idag inget sådant krav på varken kassapersonal eller kvalitetsansvarig farmacevt. Det är inget Läkemedelsverket tittar på när man gör inspektioner. Detta är inte något nytt efter omregleringen, så här har det varit i många år innan dess. Även om omfattningen efter omregleringen troligen ökat.

          • Exilapotekare skriver:

            Så om kraven inte är explicita finns inte problemen? Som legitimerad farmaceut ska jag se till att kunden är medveten om hur denne ska använda sina läkemedel – detta gäller naturligtvis också receptfritt. Som kvalitetsansvarig på ett apotek ska jag se till att personalen och rutinerna på arbetsplatsen fungerar för att säkert sälja läkemedel. Eller är det verkligen så att det inte finns någon som helst karaktär bland svenska farmaceuter? Yrkesstolthet? Eftersom jag som legitimerad farmaceut ska vara expert på läkemedel är det mitt ansvar att se till att åtminstone i mitt apotek minska risken för felanvändning – inklusive av receptfritt – oavsett hur personalstyrkan ser ut! Jag tycker din argumentation är både feg och oansvarig, och vidhåller att om man kan gå in på ett apotek och köpa flera förpackningar paracetamol utan att få information om riskerna vid felanvändning har den ansvarige farmaceuten brustit i sin yrkesutövning.

          • Johan skriver:

            Jag håller inte alls med, jag tycker det är
            varje kunds eget ansvar att ta reda på vilket receptfritt läkemedel man ska
            välja och hur man använder det rätt. Genom att fråga om råd eller läsa
            bipacksedel som exempel. Om en kund “bara” handlar är det inte mitt
            ansvar att påpeka om man köper många förpackningar paracetamol. Det skulle vara
            ett fördummande av varje individ, som inte jag står bakom iaf. Om jag expedierar
            warfarin till en kund och vet om det, så kommer jag ju inte att ge rådet till
            kunden att äta diklofenak mot sin värk. Men, jag kan inte hindra kunden från
            att från receptkanalen gå till självvalet, ta en förpackning diklofenak och
            betala i utgångskassan. Och den som står i utgångskassan kan inte fråga varje
            kund vad dom står på för receptbelagda läkemedel. Jag vill gärna veta hur du
            konkret skulle göra för åtgärder på ett apotek för att få den kontroll du
            önskar?

          • Exilapotekare skriver:

            Johan – det handlar inte om kontroll det handlar om professionalism! Att vara expert innebär ett visst ansvar, och det tycker jag inte det verkar som om du har insett…
            Jag förordar inte att en kund med 8 paket Alvedon i handen ska tvingas lämna ifrån sig 6-7 paket för att få lämna apoteket, men denne ska definitivt ha varit informerad om riskerna vid felanvändning. Om jag expedierar warfarin till en kund ser jag alltid till att ha en kort diskussion om medlets användning. Som legitimerad farmaceut är jag skyldig att se till att läkemedel används på rätt och avsett sätt – inklusive undvikande av olämpliga kombinationer. Fullgör jag inte detta gamblar jag i grund och botten med min legitimation. Är jag dessutom kvalitets/farmaceutiskt ansvarig på ett apotek är det för mig självklart att denna skyldighet i stor utsträckning förlängs till hela verksamheten – det är därför tjänsten finns! Att göra dessa skyldigheter och åtaganden till papperstigrar med hänvisning till att marknaden ser ut så här är i mina ögon fegt, oansvarigt, oprofessionellt och en laissez-faire kapitulation. Jag kan inte annat än hoppas det dina åsikter speglar är spridda uppfattningar bland svenska farmaceuter – i så fall behövs en rejäl uppryckning inom kåren!

          • Johan skriver:

            Vid receptexpedition tror jag att vi har samma tankar om hur vi på bästa sätt ska ta hand om en kund. Vad det gäller receptfritt så har vi nog olika ideologiska synsätt. Du ser alla kunder som okunniga, inte kapabla att ta egna beslut och eget ansvar. Alla ska förhöras om hur man ska använda sina varor. Det är inte min definition på en expert, det är för mig något förlegat som jag trodde försvunnit för många år sedan.
            Vad det gäller receptfritt så är det ju för närvarande självplock på i princip alla apotek i Sverige. Det gör situationen helt annorlunda mot vissa andra länder där man måste be om allt från bakom kassan. Var ska vi sätta gränsen i Sverige? Vad ska den som tar betalt fråga kunden om, när ska man reagera? På allt, eller vissa produkter? Vilken utbildning krävs då av den i kassan? Hur fungerar det med den personliga integriteten, tex om du har en kund som ska köpa dagen efter piller, och man måste ställa frågor med hela kön bakom väntande. Visst, jag önskar det fanns obegränsat med resurser och tid på ett apotek, men så är det inte. I detta avseende skulle det vara bra om alla på ett apotek vore farmacevter. Om man driver ett eget fristående apotek kan man nå dom här nivåerna på kvalitet, men det är omöjligt att påverka en kedja till att nå dit. Som kvalitetsansvarig har du helt enkelt inte dom befogenheterna att påverka detta, även om du vill. Om du försöker göra det ändå genom att tex vända dig till Läkemedelsverket, så kommer du inte att ha något jobb kvar. Dina ambitionsnivåer är jättebra, och jag önskar att det var möjligt för apoteken att nå dit. Men det är tyvärr bara luftslott utan någon koppling till verkligheten. Så det behövs inte en uppryckning inom kåren, utan först ett system där man kan påpeka missförhållanden utan att bli av med jobb och bli svartlistad. Det tycker jag facket borde arbeta med.

          • Exilapotekare skriver:

            Det ar tråkigt att du har den inställningen.

  2. Apotekare skriver:

    Jag har aldrig förstått varför paracetamol skulle vara mindre toxiskt om det såldes enbart på apotek. Det är ju bara att ta för sig i självvalet. Närvaro av farmaceut eller möte med farmaceut ändrar inte toxiciteten och definitivt inte suicidalrisken. Det stora problemet är bristen på säkra och effektiva analgetika.

    • Exilapotekare skriver:

      Om du enkelt släpper igenom någon som bara tagit för sig i självvalet av en stor mängd paracetamol utan att förhöra dig om varför och utan att informera om riskerna med överdosering har du brustit i ditt farmaceutiska ansvar. Genom din legitimation är du skyldig att se till att även receptfria läkemedel används på rätt sätt och att kunden är medveten om hur läkemedlet ska användas för att ge rätt effekt och vara säkert. Detta minskar naturligtvis inte toxiciteten av paracetamol – men nog minskar det förgiftningsriskerna! Jag är övertygad om att en hel del “terapeutiska” överdoseringar av smärtläkemedel beror på föreställningen om att preparaten är fullständigt ofarliga eftersom de säljs receptfritt och överallt. Jag tror också att en minskad tillgång till försäljningsställen skulle påverka “ingivelse-självskadebeteenden” genom att minska tillgången till preparatet. Det är alltså riskbeteenden man kan minska genom att se till att försäljning sker via kompetent personal med informationsskyldighet – inte den faktiska toxiciteten av substansen.

      • Johan skriver:

        Detta fungerar inte så ofta i praktiken på apotek, eftersom du på många apotek numera har kassapersonal som inte har egenvårdsutbildning. Det enda sättet att lösa det i så fall är att ha det bakom disken, inte gripbart för kunden själv.

        • Exilapotekare skriver:

          Om inte kassapersonalen är informerad om hantering av inköp av riskabla läkemedel (flera paket paracetamol, ASA till barn, olika märken av samma substans o.l.) har den kvalitetsansvarige farmaceuten brustit i sitt ansvar och rutinerna på apoteket behöver ses över. Hantering av riskprodukter kan aldrig lämpas över med bortförklaring om “så ser det ut på marknaden idag” – som legitimerad yrkesutövare kan man inte kapitulera på det sättet.

          • Johan skriver:

            Vad jag vet finns det idag inget sådant krav på varken kassapersonal eller kvalitetsansvarig farmacevt. Det är inget Läkemedelsverket tittar på när man gör inspektioner. Detta är inte något nytt efter omregleringen, så här har det varit i många år innan dess. Även om omfattningen efter omregleringen troligen ökat.

          • Exilapotekare skriver:

            Så om kraven inte är explicita finns inte problemen? Som legitimerad farmaceut ska jag se till att kunden är medveten om hur denne ska använda sina läkemedel – detta gäller naturligtvis också receptfritt. Som kvalitetsansvarig på ett apotek ska jag se till att personalen och rutinerna på arbetsplatsen fungerar för att säkert sälja läkemedel. Eller är det verkligen så att det inte finns någon som helst karaktär bland svenska farmaceuter? Yrkesstolthet? Eftersom jag som legitimerad farmaceut ska vara expert på läkemedel är det mitt ansvar att se till att åtminstone i mitt apotek minska risken för felanvändning – inklusive av receptfritt – oavsett hur personalstyrkan ser ut! Jag tycker din argumentation är både feg och oansvarig, och vidhåller att om man kan gå in på ett apotek och köpa flera förpackningar paracetamol utan att få information om riskerna vid felanvändning har den ansvarige farmaceuten brustit i sin yrkesutövning.

          • Johan skriver:

            Jag håller inte alls med, jag tycker det är
            varje kunds eget ansvar att ta reda på vilket receptfritt läkemedel man ska
            välja och hur man använder det rätt. Genom att fråga om råd eller läsa
            bipacksedel som exempel. Om en kund “bara” handlar är det inte mitt
            ansvar att påpeka om man köper många förpackningar paracetamol. Det skulle vara
            ett fördummande av varje individ, som inte jag står bakom iaf. Om jag expedierar
            warfarin till en kund och vet om det, så kommer jag ju inte att ge rådet till
            kunden att äta diklofenak mot sin värk. Men, jag kan inte hindra kunden från
            att från receptkanalen gå till självvalet, ta en förpackning diklofenak och
            betala i utgångskassan. Och den som står i utgångskassan kan inte fråga varje
            kund vad dom står på för receptbelagda läkemedel. Jag vill gärna veta hur du
            konkret skulle göra för åtgärder på ett apotek för att få den kontroll du
            önskar?

          • Exilapotekare skriver:

            Johan – det handlar inte om kontroll det handlar om professionalism! Att vara expert innebär ett visst ansvar, och det tycker jag inte det verkar som om du har insett…
            Jag förordar inte att en kund med 8 paket Alvedon i handen ska tvingas lämna ifrån sig 6-7 paket för att få lämna apoteket, men denne ska definitivt ha varit informerad om riskerna vid felanvändning. Om jag expedierar warfarin till en kund ser jag alltid till att ha en kort diskussion om medlets användning. Som legitimerad farmaceut är jag skyldig att se till att läkemedel används på rätt och avsett sätt – inklusive undvikande av olämpliga kombinationer. Fullgör jag inte detta gamblar jag i grund och botten med min legitimation. Är jag dessutom kvalitets/farmaceutiskt ansvarig på ett apotek är det för mig självklart att denna skyldighet i stor utsträckning förlängs till hela verksamheten – det är därför tjänsten finns! Att göra dessa skyldigheter och åtaganden till papperstigrar med hänvisning till att marknaden ser ut så här är i mina ögon fegt, oansvarigt, oprofessionellt och en laissez-faire kapitulation. Jag kan inte annat än hoppas det dina åsikter speglar är spridda uppfattningar bland svenska farmaceuter – i så fall behövs en rejäl uppryckning inom kåren!

          • Johan skriver:

            Vid receptexpedition tror jag att vi har samma tankar om hur vi på bästa sätt ska ta hand om en kund. Vad det gäller receptfritt så har vi nog olika ideologiska synsätt. Du ser alla kunder som okunniga, inte kapabla att ta egna beslut och eget ansvar. Alla ska förhöras om hur man ska använda sina varor. Det är inte min definition på en expert, det är för mig något förlegat som jag trodde försvunnit för många år sedan.
            Vad det gäller receptfritt så är det ju för närvarande självplock på i princip alla apotek i Sverige. Det gör situationen helt annorlunda mot vissa andra länder där man måste be om allt från bakom kassan. Var ska vi sätta gränsen i Sverige? Vad ska den som tar betalt fråga kunden om, när ska man reagera? På allt, eller vissa produkter? Vilken utbildning krävs då av den i kassan? Hur fungerar det med den personliga integriteten, tex om du har en kund som ska köpa dagen efter piller, och man måste ställa frågor med hela kön bakom väntande. Visst, jag önskar det fanns obegränsat med resurser och tid på ett apotek, men så är det inte. I detta avseende skulle det vara bra om alla på ett apotek vore farmacevter. Om man driver ett eget fristående apotek kan man nå dom här nivåerna på kvalitet, men det är omöjligt att påverka en kedja till att nå dit. Som kvalitetsansvarig har du helt enkelt inte dom befogenheterna att påverka detta, även om du vill. Om du försöker göra det ändå genom att tex vända dig till Läkemedelsverket, så kommer du inte att ha något jobb kvar. Dina ambitionsnivåer är jättebra, och jag önskar att det var möjligt för apoteken att nå dit. Men det är tyvärr bara luftslott utan någon koppling till verkligheten. Så det behövs inte en uppryckning inom kåren, utan först ett system där man kan påpeka missförhållanden utan att bli av med jobb och bli svartlistad. Det tycker jag facket borde arbeta med.

          • Exilapotekare skriver:

            Det ar tråkigt att du har den inställningen.