Gå till innehållet
Gå till startsidan

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

Missnöje med apotekspraktik

Studenter som används som arbetskraft i driften, svårtillgängliga handledare och ingen feedback. Enligt Uppsala universitet uttrycker många apotekarstudenter missnöje med sin apotekspraktik. Ett tiotal apotek har stängts av från att ta emot studenter.

Två apotekarstudenter i Uppsala som på senare tid avslutat sin utbildning med ett halvårs apotekspraktik har kontaktat Svensk Farmaci och uttryckt ett starkt missnöje med olika aspekter av sina praktikperioder.

– Det har varit många debatter under våra Uppsalaveckor om hur utnyttjade vi blir och hur mycket avsmak vi får av att jobba på apotek då vi blir sönderstressade under praktiken, säger en av studenterna som vill vara anonym.

– Min bild är att Uppsala universitet gör allt för att vi inte ska bli utnyttjade. De mejlar företagen hela tiden angående regler och riktlinjer för studenter. Men inget händer. Ingen lyssnar. Det finns hur mycket historier som helst och jag är trött på att ingen gör något eller vågar så jag vänder mig till er då jag vet att många läser det ni skriver.

Vilka är problemen?

– Vi utnyttjas ofta som ren arbetskraft trots att det här är en del av vår utbildning. Apotekschefen är väldigt involverad kring hur vi “jobbar” vilket är fel, det är ju handledaren som ansvarar över oss och inte chefen.

– Det handlar annars om alltifrån när vi får ta lunch, att vi står på schemat som de anställda, blir ifrågasatta när vi går på studiebesök och har möten med apotekschefen om hur vi ska “jobba”. Vissa får inga raster eller ska ta så få raster som möjligt, ju kortare lunch desto bättre, 30 minuter anses optimalt. Om man vill ta inläsningstid måste man på ibland prata med chefen och skriva upp det.

Jannike Stenlund är universitetsadjunkt vid institutionen för farmaci vid Uppsala universitet och kursansvarig för apotekarnas praktikmoment.

Hur vanligt är det att studenter uttrycker missnöje med praktiken och vad gör ni åt det?

– Det är vanligt. Vi har tagit upp det på de möten vi har med aktörerna två gånger om året och vi lämnar återkommande feedback till företagens praktiksamordnare. Jag har svårt att säga om det handlar om en ökning av missnöjet över tid men det är helt klart ett problem. Mellan tummen och pekfingret framförde ett drygt tiotal studenter av cirka 60 större klagomål till oss i våras, antingen via kursvärderingar, e-post eller muntligt, säger Jannike Stenlund.

– Det finns ett dilemma när vi ska återföra missnöjet till kedjorna, vi vill ju inte hänga ut enskilda studenter och det vill oftast inte studenterna själva att vi gör. Därför återkopplar vi till praktiksamordnarna centralt inom företaget. Men det är inte optimalt och vi diskuterar hur vi skulle kunna hitta ett bättre arbetssätt för det här. Det skulle säkert vara effektivare att ha direktkontakt med apotek där det inte fungerar. Man vi är idag åtminstone mer raka i vår kommunikation mot samordnarna än tidigare.

– Ett annat dilemma i det här är att det ibland är väldigt svårt att dra gränsen mellan vad som faktiskt är utnyttjande och vad som är en legitim del i ett arbetsplatslärande, säger Jannike Stenlund.

– Vi jobbar tillsammans med studentkåren när det gäller kvalitetssäkring av praktiken och jag upplever att det nu är dags att diskutera med dem igen.

– Sedan är det ändå så att de flesta studenter är nöjda med sin apotekspraktik. Vi har ett problem men det är inte kris och katastrof. De allra flesta är nöjda.

Finns det apoteksaktörer som skiljer ut sig positivt eller negativt?

– Nej, inte vad jag har sett.

Vilka är de vanligaste klagomålen?

– Vanligt förekommande är att man inte får tillräckligt med handledning. Man har som student rätt till ett möte för återkoppling och feedback i veckan, men dessa möten blir inte alltid av. Det är också ibland så att handledaren, på grund av långa öppettider och annat, inte är schemalagd samma tider som studenten vilket gör att studenten sällan träffar sin handledare. Sedan finns det en allmän upplevelse hos vissa att man känner sig utnyttjade, säger Jannike Stenlund.

Klagomål har lett till att ett tiotal tidigare praktikapotek i hela landet för närvarande är avstängda från att ta emot apotekarstudenter från Uppsala.

– Men man komma ihåg att vi har cirka 400 praktikapotek och det är ju därmed väldigt få som är avstängda i det stora hela. Vi överväger att ta fram tydligare kriterier för avstängning av enskilda apotek men också för hur dessa apotek åter kan bli praktikapotek efter att ha varit avstängda, säger Jannike Stenlund.

Mest läst