Följ Svensk Farmacis nyhetsbrev

Prenumerera och få de senaste nyheterna.
Följ oss på
FacebookTwitterRSS

Kronan vill ha
utökad rådgivning

5 maj 2014
I ett utspel under helgen gick Apotek Kronan ensamma ut och uppmanar regeringen att ge apoteken ett utökat rådgivningsansvar liknande det som apoteken har i Storbritannien.
– Vi menar att det skulle bli självfinansierande, säger Andreas Rosenlund på Kronan.

[Uppdaterad med kommentar från Sveriges Farmaceuter kl 15:00]

Patienter tar inte sina läkemedel rätt och ibland inte alls. Detta leder till onödiga problem med läkemedelsrelaterad sjuklighet.

Här skulle en utökad rådgivning kunna göra nytta, menar Kronans Apotek i rapporten ”Apoteksmiljarden” som de offentliggjorde idag.

Redan i går söndag gick apotekskedjans vd Lars Birkeland och informationsdirektör Andreas Rosenlund ut i en debattartikel i Göteborgsposten med sitt budskap.

– Vi skulle vilja se att apoteken fick ett utökat uppdrag om rådgivning kring läkemedel. Vi har ett uppdrag idag, men vi skulle vilja se att det fördjupades där vi till exempel även skulle motivera patienterna att ta sina läkemedel, säger Andreas Rosenlund.

I rapporten ”Apoteksmiljarden” gör de ett räkneexempel som visar att om alla cirka 200 000 diabetiker som dessutom tar blodtryckssänkande och blodfettssänkande fick en extra rådgivning på 30 minuter så skulle det kosta 76 miljoner.

Om rådgivningen resulterar i att 100 av dessa undviker en stroke så skulle rådgivningen ha betalat sig själv, om istället 1 500 personer undviker en stroke skulle det innebära en minskad kostnad för samhället på över en miljard, därav namnet på rapporten.

– Vi tror att detta skulle bli mer eller mindre självfinansierande om samhället gjorde den här investeringen, säger Andreas Rosenlund.

Han jämför med Storbritannien där apoteken har två fördjupande rådgivningstjänster finansierade av samhället.

Den ena specialrådgivning för speciella patientgrupper som diabetikerna i exemplet där patienter motiveras att ta sina läkemedel korrekt. Den andra en läkemedelsgenomgång.

En invändning skulle kunna vara att det är vårdens roll att motivera patienterna att ta sina läkemedel och om det inte görs bra idag så bör man sätta in resurserna där istället.

Men Andreas Rosenlund vill inte se det som en konflikt att utöka apoteken ansvar.

– Vi ser inte detta som en motsättning till det läkarna gör. Det här är inte att konkurrera med dem utan en kompletterande och avlastande insats, säger han.

Han pekar på att vården står inför stora förändringar med en stor andel av personalen som kommer att gå i pension vilket kommer att innebära tuffa utmaningar för dem. I det perspektivet menar han att apotekens kompetens kan användas bättre.

– Vi har en unik position där vi är lättillgängliga över hela landet, med bra öppettider och kan därmed nå stora patientgrupper, patienterna har ett högt förtroende för oss och vi har medarbetare som är experter på läkemedel, säger han.

I utspelet uppmanar Kronan regeringen att tillsätta en utredning för att se på hur apotekens uppdrag kan utökas och vilka vinster det skulle kunna ge. Ett uppdrag som berör alla apotek, ändå går Kronan ut ensamma och uppmanar till detta.

– Vi har informerat Apoteksföreningen om att vi skulle göra detta utspel, men inte kommunicerat med de övriga aktörerna på marknaden. Vi valde att gå ut själva, säger Andreas Rosenlund.

På Sveriges Farmaceuter är man positiv till förslaget som lyfter en hjärtefråga hos förbundet om att ta till vara medlemmarnas kompetens.

– Kronans förslag ligget helt i linje med vad vi förespråkar i vår Nollvision. Den farmaceutiska kompetens som finns på landets apotek används i dag alldeles för dåligt. Men ingen aktör vill ta på sig de kostnader ett utökat uppdrag innebär, även om både patienten och samhället skulle vinna på det. Regeringen måste därför ge apoteken uppdraget och incitamenten, säger Thony Björk, ordförande i Sveriges Farmaceuter.

– Det är bra att även en apoteksaktör nu lyfter frågan. Kanske hade man fått mer kraft i utspelet om alla aktörer och professionsförbundet gjort ett gemensamt utspel. Men låt oss nu hoppas på att regeringen lyssnar, avslutar Thony Björk.

Läs Apotek Kronans rapport “Apoteksmiljarden” här:

Apoteksmiljarden

Skrivet av: Fredrik Hedlund

Kommentera

För kommentarer och debatt kring artiklarna hänvisar vi från och med 2018-09-14 till vår Facebooksida.

För Svensk Farmacis kommentarfunktion gäller lagen om elektroniska anslagstavlor. Som skribent ansvarar du själv för innehållet. Kommentarerna granskas löpande. Språket ska vara vårdat. Personangrepp och nedsättande omdömen om kön, religion, etnicitet, sexuell läggning samt helt irrelevanta eller kommersiella budskap accepteras inte. Inlägg som inte uppfyller reglerna kan komma att raderas helt eller delvis. Om du tycker att ett inlägg inte uppfyller dessa regler - anmäl gärna kommentaren till redaktionen.

Tidigare kommentarer

3 svar till Kronan vill ha
utökad rådgivning

  1. david skriver:

    Mycket bra! Apotek Kronan gjorde något som inte Svensk farmaci, dagensapotek, förbundet, Sveriges farmaceuter, Tony Björk, osv… kunnat göra på flera år.. De var rakt på sak, väntade inte på att någon ska hjälpa till. De gjorde all statistik och körde på. Apotek Kronan är just nu de som tar taget och tar hänsyn till farmaceuters kompetens !

    • Patient som ser girig branch skriver:

      Näää vadå …. “väntade inte på att någon ska hjälpa till”. Dom begär ju vad jag ser skattebetalarnas pengar för nåt som redan borde ligga i apotekens uppdrag. Det behövs inga fler utredningar. Visa i handling Kronan att ni vill vara en aktör i vården, skapa egna vägar att tjäna pengar på kompetensen, gnäll inte bara efter mer pengar. Apotekens marginal har ju redan ökats på sen avregleringen!

  2. Nej Tack! skriver:

    Fast detta är mycket bristande statistik. Det kommer kosta oss skattebetalarna onödigt mycket pengar för att sedan kanske (säkerligen) visa sig vara en helt onödig “utökning”

    Inte fan behöver man ha 30 minuters rådgivning för att försöka få patienter att ta sina mediciner. Att öka följsamhet har inte bara med att ge rådgivning att göra. Även efter en sån rådgivning kan följsamheten vara dålig. Hur ska man ställa statistik på det då? Hur vet vi att det kommer vara 1500 som inte får stroke efter en sådan rådgivning (utgår från exemplet)?

    Dessutom finns sådana rådgivningstjänster på vissa apotek redan idag. Hur går det där då? Hur många är det egentligen som skulle ens vara intresserade av att använda sig av en sådan tjänst?

    Nej tack, min skattepengar får gå till annat som verkligen visar att det leder till förbättring i samhället och inte bara bygger på vad man tror att det skulle leda till till och sånt hokus pokus och utan någon som helst studier.

    Det var för övrigt mycket pinsamt att läsa rapporten som akademiker.

    Ska man satsa på något så är det KLINISKA FARMACEUTER! Läs igen! KLINISKA FARAMCEUTER! med fördjupade kunskaper och inte 30 mintuers RÅDGIVNING på apotek med ICKE fördjupade kunskaper! Det är Kliniska farmaceuter som kan göra SKILLNAD i samhället och sparar oss pengar! Detta är mycket väl studerat och visar tydligt att kliniska farmaceuter sparar samhället pengar och framför allt det viktigaste att gör livet bättre för vissa människor (mindre akutinlägg, färre biverkningar, färre mediciner m.m).