Gå till innehållet
Gå till startsidan

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

Blygsam satsning på att förklara byte för allmänheten

Många äldre apotekskunder har svårt att förstå principerna bakom generikabytet på apotek. TLV har lanserat en informationskampanj om utbytet – men gör inga större satsningar på att nå allmänheten direkt.

Kampanjen, som Svensk Farmaci skrivit om tidigare (se artiklar länkade nedan), vänder sig i första hand till apotek och förskrivare. TLV har dock tagit fram en folder och en affisch som vänder sig direkt till allmänheten.

– Men i första hand har vi vänt oss till apotek och förskrivare för att de ska förmedla informationen vidare, säger Inger Erlandsson, chef för apoteksavdelningen på TLV.

Gör ni inga kampanjer i rikstäckande medier etcetera?

– Vi har inledningsvis tagit hjälp av 1177 Vårdguiden som uppdaterat sin information om utbytet på sin hemsida, 1177.se. Vi ska utvärdera användningen av materialet innan vi gör mer satsningar till allmänheten.

– I övrigt har vi skrivit om informationsmaterialet i Läkemedelsverkets tidning Information från Läkemedelsverket. Vi kommer även att medverka i Läkemedelskommittéernas olika konferenser under nästa år. Dessutom har vi skrivit underlag till notiser och artiklar som apotek och landsting har använt i sina egna kanaler. På apoteksmässan gjorde vi också en stor satsning för att få uppmärksamhet kring utbytet och materialet, säger Inger Erlandsson.

Mest läst