Följ Svensk Farmacis nyhetsbrev

Prenumerera och få de senaste nyheterna.
Följ oss på
FacebookTwitterRSS

Brokig flora av tjänster
på de svenska apoteken

17 juni 2015
På svenska apotek erbjuds kunderna allt från hörseltest till födelsemärkeskontroll - men få av apotekens nya tjänster syftar till bättre läkemedelsanvändning. Svensk Farmaci har kartlagt vilka hälsorelaterade tjänster som de svenska apoteksaktörerna erbjuder. Läs hela listan här på sajten. KOMPLETTERAD 14.21

Inför omregleringen av apoteksmarknaden 2009 tog diskussionen om farmaceutiska tjänster på apotek och en eventuell offentlig ersättning för dessa fart.

Men där många såg en möjlighet att ta ett steg närmare vården med offentligt finansierade, samhällsnyttiga tjänster som läkemedelsgenomgångar, som kunde resultera i en bättre läkemedelsanvändning, färre biverkningar och lägre samhällskostnader, såg de ansvariga allianspolitikerna något annat.

De menade att tjänster på apotek ska utvecklas i fri konkurrens i samklang med vad kunderna efterfrågar.

Och så blev det.

Tjänsteutbudet på apotek har stadigt växt sedan dess och en relativt brokig flora av tjänster finns nu att tillgå på de olika apotekskedjorna, allt ifrån fullständiga hälsokontroller till hudanalyser.

Men samtidigt som antalet tjänster på apotek ökat kraftigt sedan omregleringen, så handlar de flesta tjänster inte om att förbättra läkemedelsanvändningen för kunder/patienter.

Inte heller görs i någon större omfattning någon uppföljning av vilka hälsoeffekter tjänsterna har – den uppföljning som genomförs handlar främst om hur många som använt tjänsterna.

Apoteket AB var naturligt nog först på bollen och hade börjat med tjänster långt före omregleringen. Företaget startade med hälsocoacher 2005 och kontroll av blodtryck på apotek 2007.

– Sedan kom hälsokollen 2010 och därefter har många tjänster vuxit fram. Hälsokollen är ju en mer avancerad tjänst, mer komplex och ur den har till exempel blodsockerkontrollen kommit som ett tydligt önskemål från kunderna, berättar Marianne Norelius, hälsostrateg på Apoteket AB.

I ett längre artikelblock i Svensk Farmaci nummer 3 har vi gjort en genomgång av de svenska apotekens tjänsteutbud, och talat med samtliga större apoteksaktörer och andra branschaktörer. Vi lät också vår reporter testa några tjänster.

Om du inte är medlem i Sveriges Farmaceuter och därmed inte har fått tidningen i brevlådan, beställ den gärna via ett mail till redaktionen.

Vår bruttolista över de fem största apoteksaktörernas hälsotjänster och farmaceutiska tjänster rymdes inte i den tryckta tidningen och publiceras istället nedan. Alla tjänster finns förstås inte på alla av den aktuella kedjans apotek. Listan, där vi inte räknat in expertstödet EES som alla aktörer har tillgång till, är baserad på information som kedjorna själva lämnat till oss.

Apoteket AB:

Allergikollen
Blodsockerkollen
Blodtryckskollen
Formkollen
Hudläkare på distans/First Derm (webbtjänst)
Hälsocoacher
Hälsokollen
Hälsolabbet
Hörselkollen
Läkemedelsrådgivning
Mindfulness (webbtjänst)
Sluta Röka
Sömnhjälpen (webbtjänst)
Viktkollen

Apotek Hjärtat:

Abonnemangstjänst (där bokad rådgivning ingår)
Blodtrycksmätning
Födelsemärkeskontroll
Kostkollen
Personlig läkemedelsrådgivning
Minutkliniken
Vaccination

Lloyds Apotek:

Allergikonsultation
Babykonsultation
Hudanalys
Läkemedelsgenomgång
TBE-vaccination (ett apotek i Strängnäs)
Värkutvärdering

Kronans Apotek:

Blodtrycksmätning
Följsamhetsprogram inom diabetes
Följsamhetsprogram inom astma och KOL
Påminnelsetjänster (ta din medicin, beställ och hämta din medicin, förnya ditt recept)
Bokade läkemedelssamtal
Förbeställning av läkemedel

Apoteksgruppen:

Förekomsten av tjänster varierar på Apoteksgruppens apotek beroende på ägare och någon uppdaterad inventering finns inte. Här är tjänster som finns på flera apotek inom kedjan:

Blodtrycksmätning
Dosdispensering
Hemleverans
Läkemedelsförråd
Vaccinationstjänster

Skrivet av: Fredrik Hedlund

Kommentera

För kommentarer och debatt kring artiklarna hänvisar vi från och med 2018-09-14 till vår Facebooksida.

För Svensk Farmacis kommentarfunktion gäller lagen om elektroniska anslagstavlor. Som skribent ansvarar du själv för innehållet. Kommentarerna granskas löpande. Språket ska vara vårdat. Personangrepp och nedsättande omdömen om kön, religion, etnicitet, sexuell läggning samt helt irrelevanta eller kommersiella budskap accepteras inte. Inlägg som inte uppfyller reglerna kan komma att raderas helt eller delvis. Om du tycker att ett inlägg inte uppfyller dessa regler - anmäl gärna kommentaren till redaktionen.

Tidigare kommentarer

3 svar till Brokig flora av tjänster
på de svenska apoteken

  1. Fidde skriver:

    Det är väl bra att apoteken erbjuder dessa tjänster för att nischa sig och locka kunder. De flesta av de nämnda tjänsterna är inte del av apotekens kärnverksamhet historiskt sett, men upptagnare svenskar betyder en ökad efterfrågan på lättillgängliga sjukvårdstjänster. Apoteken blir något slags hälsocenter för vardaglig hälsa. Det är ju bra. Apotekens kärnverksamhet har ju förskjutits under åren och i dagsläget är den något luddig, i alla fall i allmänhetens ögon. Förr var det att tillverka förskrivet läkemedel på plats och sedan blev det kontroll av förskrivningar och läkemedelsrådgivning. Idag kvarstår detta i teorin men det äventyras då apoteken har blivit vinstdrivande och detta inte genererar vinst.

    • J skriver:

      Fidde: Javisst den här utvecklingen är positiv och jag håller med dig. Men kvarstår gör ju ändå faktum att apotekens unika specialistkompetens, uspen, är inom läkemedel. Läkemedelsanvändningen är ganska dålig i samhället och här finns en stor potential att göra mer på apoteken. Politikerna borde förstå detta och tillföra drivkrafter som gör att denna kompetens utnyttjas! – vid sidan av det som apoteken redan erbjuder.

  2. Henrik Cam skriver:

    Jag måste få lyfta fram mitt gamla blogginlägg från 2013 där jag reflekterar kring ämnet: https://svenskfarmaci.se/blogg/vill-vi-verkligen-bli-enlight-version-av-sjukskoterskor/