Följ Svensk Farmacis nyhetsbrev

Prenumerera och få de senaste nyheterna.
Följ oss på
FacebookTwitterRSS

Brittisk jätte stövlar in i Sverige

8 mars 2011
Jätteytor för egenvård och hälsotjänster ska utmärka Boots-apoteken.

BOOTS APOTEK

  • De svenska Bootsapoteken kommer att drivas och helägas av de enskilda entreprenörerna.
  • Boots Farmacevtföretagarna AB ägs till 51 procent av Alliance Boots och till 49 procent av handlarkooperativet Farmacevtföretagarna AB.

Den nya apoteksmarknaden har fått en turbulent start. Redan under det första året hann två aktörer med höga ambitioner, Apotek 1 och Åhléns, både starta upp och lägga ned.

Men när brittiska Boots, Europas största apoteksföretag, under första kvartalet i samarbete med svenska entreprenörer börjar rulla ut sin satsning bryts mönstret och marknaden får en ny tung spelare.

Målet är sedan länge fastslaget – ett hundratal nya apotek under de närmaste åren. De svenska apoteken ser trots omregleringen ganska likformiga ut.

Ska Boots bryta mönstret?
– Självvalsområdena och utbudet kommer att bli betydligt större och mer spännande än på traditionella svenska apotek. Kunderna får mer att välja på inom bland annat barn, hår, reseprodukter och kosmetik.

Vi kommer också att ha egna produktserier riktade till män, berättar Margit Unander, vd för Boots Farmacevtföretagarna AB.
– Vi kommer att sälja en hel räcka produktserier och märkesvaror som vi själva utvecklat, till exempel No 7, Botanics och
Soltan. De flesta av dessa produkter kommer bara att finnas på Boots-apoteken.

Vi satsar också på något som inte diskuterats så mycket i den svenska apoteksdebatten – diskretion för apotekskunderna. Kundundersökningar har visat att många tycker att diskretionen är för dålig. På våra apotek blir det ordentliga skiljeväggar mellan recepturerna.

Boots har, inte minst på den brittiska hemmamarknaden i samarbete med vårdmyndigheten NHS, satsat mycket på tjänster som provtagningar, rådgivning och läkemedelsgenomgångar. Blodtryckmätningar, spirometri och klamydiatestning erbjuds på många apotek. Det blir satsningar på liknande tjänster även i Sverige – men exakt vad återstår att se.

– Vi vill vara drivande på det här området i Sverige. Nu är vi i en tidig fas men vi vill satsa på att systematisera och synliggöra
hälsotjänster i samarbete med våra entreprenörer, säger Margit Unander.

IT-frågan har försenat etableringen något. Efter intensiva förhandlingar föll valet på Logicas IT-lösning för apotek.
– Här lyckades vi få till stånd en bra prispress i ett skede där vi inte öppnat ett enda apotek. Det visar en av fördelarna för entreprenörerna med att samarbeta med en stor aktör, säger Lennart Axelsson, tillförordnad vd för Farmacevtföretagarna.

Kommentera

För kommentarer och debatt kring artiklarna hänvisar vi från och med 2018-09-14 till vår Facebooksida.

För Svensk Farmacis kommentarfunktion gäller lagen om elektroniska anslagstavlor. Som skribent ansvarar du själv för innehållet. Kommentarerna granskas löpande. Språket ska vara vårdat. Personangrepp och nedsättande omdömen om kön, religion, etnicitet, sexuell läggning samt helt irrelevanta eller kommersiella budskap accepteras inte. Inlägg som inte uppfyller reglerna kan komma att raderas helt eller delvis. Om du tycker att ett inlägg inte uppfyller dessa regler - anmäl gärna kommentaren till redaktionen.