Följ Svensk Farmacis nyhetsbrev

Prenumerera och få de senaste nyheterna.
Följ oss på
FacebookTwitterRSS

”Apoteken får betala broschyrerna själva”

4 september 2013
Apoteken uppmanas att själva trycka upp patientbroschyren som ingår i den informationskampanj om generiskt utbyte som TLV och Läkemedelsverket lanserade i går.
– Det är helt absurt, säger Johan Wallér på Apoteksföreningen.

I går lanserade Läkemedelsverket och Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, sin informationskampanj om generiskt utbyte.

Kampanjen riktar sig till allmänheten, förskrivare och farmaceuter, där den viktigaste delen otvetydigt är en patientbroschyr som myndigheterna gärna vill att apoteken delar ut.

Men ingen av myndigheterna har några pengar att trycka stora upplagor av broschyren för utan det finns så att varje apotek kan få 30 exemplar.

– Vi har tryckt upp en liten upplaga av broschyren för att apoteken ska kunna börja använda den, men vi har inte budgeterat för att nio miljoner medborgare ska få den här informationen, säger Mårten Forrest, kommunikationsstrateg på Läkemedelsverket.

Istället har myndigheterna lagt upp tryckoriginal på sina webbsidor.

– Idén är ju att apoteken själva ska trycka upp den här broschyren. De har ju ett informationsansvar gentemot patienten och det här är ju en hjälp åt dem, säger Mårten Forrest.

Men risken är stor att det blir få apotekskunder som får se en tryckt broschyr. Apotekesbranschen är nämligen inte särskilt förtjust i idén.

– Det är ju helt absurt. De vill att vi ska finansiera hela tryckningen och distributionen av broschyren. Jag förstår inte ens frågan. Det här är ju information som myndigheterna har tagit fram och har ett ansvar för att det ska komma ut till allmänheten, säger Johan Wallér, vd i Sveriges Apoteksförening.

Han menar att informationskampanjen är en myndighetsuppgift som också ska betalas av myndigheterna.

– Om myndigheterna vill att vi ska dela ut deras information på apoteken så kan vi tänka oss att göra det, men det handlar ju inte om att vi ska betala för att förmedla deras information, säger han.

Han är också kritisk till förspelet till informationskampanjen som skedde i våras när TLV på debattplats gick ut och sa att apotekspersonalen hade bristande kunskaper om generikautbytet.

– Det har funnits signaler i debatten om att apoteken inte skulle ha koll på vad det generiska utbytet innebär. Vi har genomfört generiska utbyten sedan 2002 och jag tycker jag att det är rent upprörande att säga att apoteken inte skulle ha koll på detta. Vi genomför 77 miljoner receptexpeditioner per år och ungefär hälften av dem är generika så vi förklarar detta många miljoner gånger varje år. Vi har fullständig koll på detta och vi ägnar mer tid åt att förklara detta för våra kunder än att prata om läkemedelsbehandlingen, vilket är upprörande i sig, säger han.

På Apoteket AB är tonläget lite lägre, men fortfarande lika förvånat.

– Det är klart att vi tycker att detta är konstigt och vi har ännu inte tagit ställning till om vi ska trycka mer broschyrer. Jag tycker att man ska fundera på om det är rätt sätt att kommunicera med patienterna på. Mycket handlar ju om mötet med patienten snarare än att lägga över en broschyr, säger Eva Fernvall, kommunikationsdirektör på Apoteket AB.

Hon menar att generikautbytet är viktigare än så.

– Man kan naturligtvis göra en kampanj tillfälligt för att få igång det, men detta får ju inte bli en kampanjfråga. Det är en av våra viktigaste frågor som vi har att jobba med. Om människor är osäkra på sina läkemedel på grund av generika så är det vårt ansvar att bidra till att de kan använda sina generika bättre. Det kan ju aldrig vara en kampanj som löser det, säger hon.

Inte heller hos Kronans Droghandel faller myndigheternas idé om att de skulle ansvara för tryck och distribution av broschyren i god jord.

– Jag har svårt att se att vi kommer att trycka upp broschyren i en jätteupplaga och dela ut på våra apotek. Däremot kommer vi kanske skriva ut pdf-versionen på apoteken, säger Andreas Rosenlund, informationsdirektör på Kronans Droghandel.

Han menar att TLV kanske har satsat sina resurser på fel sak.

– Generellt sett är vi kritiska till hur generikasystemet fungerar idag och skulle hellre se att man la lite fokus på det. Själva systemet föder en hel del oönskade effekter både för patienterna och för tillgängligheten av läkemedel, säger han.

På liknande sätt går tongångarna hos Apotek Hjärtat, som redan har löst broschyrfrågan själv.

– Alla insatser för att förklara systemet med generiskt utbyte är ju välkomna och vi kommer att ta emot de 30 exemplar som vi får till varje apotek, men vi kommer inte att trycka upp ytterligare broschyrer eftersom vi sedan länge redan har en folder som i stort sett täcker det som står i den här broschyren, säger Jonas Mjöbäck, kommunikationschef på Apotek Hjärtat.

Även hos Hjärtat menar man att fokus istället borde ha lagts på grundproblemet.

– Det här informationsbehovet är en konsekvens av en modell som är komplicerad och som vi tycker kan förbättras. Generikautbytet i sig är komplicerat och vi är medvetna om att våra kunder inte alltid förstår det och vi får lägga väldigt mycket tid på att förklara det. Det handlar inte om broschyren eller inte utan det handlar om modellen, säger han.

Skrivet av: Fredrik Hedlund

Kommentera

För kommentarer och debatt kring artiklarna hänvisar vi från och med 2018-09-14 till vår Facebooksida.

För Svensk Farmacis kommentarfunktion gäller lagen om elektroniska anslagstavlor. Som skribent ansvarar du själv för innehållet. Kommentarerna granskas löpande. Språket ska vara vårdat. Personangrepp och nedsättande omdömen om kön, religion, etnicitet, sexuell läggning samt helt irrelevanta eller kommersiella budskap accepteras inte. Inlägg som inte uppfyller reglerna kan komma att raderas helt eller delvis. Om du tycker att ett inlägg inte uppfyller dessa regler - anmäl gärna kommentaren till redaktionen.

Tidigare kommentarer

6 svar till ”Apoteken får betala broschyrerna själva”

  1. Maria Wiberg skriver:

    Tycker en skriftlig tydlig!? information från myndigheten som ligger bakom detta komplexa system tar på sig ansvaret!! Har mött kunder som tror vi “bråkar” med dem för vi ska tjäna mer pengar.. Som inte förstår att detta är något vi är ålagda för spara skattepengar.
    Prispressen är dock mycket bra på generiska preparat så pengar finns att spara även om förutsättningarna för läkemedelstillverkarna att tjäna pengar till sin verksamhet blir pressad med ev olika konsekvenser som följd.
    Det som stör mig mest är att det inte finns större krav på att generika är lika original, samt att det finns flera generikagrupper av samma läkemedel typ Metoprolol Gea och Seloken zoc,samt att tabletterna byter färg&storlek och sist men inte minst att generikan kan ha miljoner olika fantasinamn istället för att benämnas med substansnamn plus företagets namn!

  2. Maria Wiberg skriver:

    Tycker en skriftlig tydlig!? information från myndigheten som ligger bakom detta komplexa system tar på sig ansvaret!! Har mött kunder som tror vi “bråkar” med dem för vi ska tjäna mer pengar.. Som inte förstår att detta är något vi är ålagda för spara skattepengar.
    Prispressen är dock mycket bra på generiska preparat så pengar finns att spara även om förutsättningarna för läkemedelstillverkarna att tjäna pengar till sin verksamhet blir pressad med ev olika konsekvenser som följd.
    Det som stör mig mest är att det inte finns större krav på att generika är lika original, samt att det finns flera generikagrupper av samma läkemedel typ Metoprolol Gea och Seloken zoc,samt att tabletterna byter färg&storlek och sist men inte minst att generikan kan ha miljoner olika fantasinamn istället för att benämnas med substansnamn plus företagets namn!

  3. Trött farmaceut skriver:

    I TLVs broschyr finns ett tabellexempel om vad kunden får bekosta själv i utbytet. Där står det dock ingenting om när läkemedel A är förskrivet, apoteket erbjuder läkemedel B men kunden själv väljer läkemedel C och får bekosta hela uttaget själv, trist miss TLV!
    Vi apoteksanställda blir dessutom alltid boven i utbytesdialogen med kunden och vi är rätt trötta på att ta den ständiga genirikadiskussionen med dess snåriga regler. Kan inte annat än att hålla med att själva modellen för generikautbytet behöver bli bättre så att vi slipper lägga tid och kraft på att ständigt informera och övertyga våra kunder om att generika är precis samma sak och lika bra som originalet. Detta gäller även för parallellimporterade varor som kunderna inte alls förtår är exakt samma sak som originalet. Skulle utbytesmodellen bli bättre kanske risken för dubbelmedicinering även skulle minska och samhället spara pengar på att slippa betala onödig sjukvård för dessa kunder.
    Kunde dessutom inte alla Sveriges landsting och vårdcentraler ha samma datasystem så att läkarna redan där kan se vad patienterna är insatta på för läkemedel så att det slipper bli en massa dubbelförskrivningar och att det samtidigt blir mer överskådligt för dem att eventuellt sätta ut läkemedel. När kunden sedan kommer till apoteket vet de inte vad de ska hämta ut eller inte och det är ju helt omöjligt för oss på apoteket att veta.

    • Henrik, Apotekare skriver:

      Nja att parallellimporterade LM är exakt likadan som originalet (direktimporterade LM) stämmer inte. De ska ha en jämförbar sammansättning, vilket i praktiken gör att små skillnader i hjälpämnen kan finnas, ex i färgen. Parallelldistribuerade LM däremot är identiska med det direktimporterade, eftersom en central procedur ligger bakom godkännandet av originalet.

  4. Trött farmaceut skriver:

    I TLVs broschyr finns ett tabellexempel om vad kunden får bekosta själv i utbytet. Där står det dock ingenting om när läkemedel A är förskrivet, apoteket erbjuder läkemedel B men kunden själv väljer läkemedel C och får bekosta hela uttaget själv, trist miss TLV!
    Vi apoteksanställda blir dessutom alltid boven i utbytesdialogen med kunden och vi är rätt trötta på att ta den ständiga genirikadiskussionen med dess snåriga regler. Kan inte annat än att hålla med att själva modellen för generikautbytet behöver bli bättre så att vi slipper lägga tid och kraft på att ständigt informera och övertyga våra kunder om att generika är precis samma sak och lika bra som originalet. Detta gäller även för parallellimporterade varor som kunderna inte alls förtår är exakt samma sak som originalet. Skulle utbytesmodellen bli bättre kanske risken för dubbelmedicinering även skulle minska och samhället spara pengar på att slippa betala onödig sjukvård för dessa kunder.
    Kunde dessutom inte alla Sveriges landsting och vårdcentraler ha samma datasystem så att läkarna redan där kan se vad patienterna är insatta på för läkemedel så att det slipper bli en massa dubbelförskrivningar och att det samtidigt blir mer överskådligt för dem att eventuellt sätta ut läkemedel. När kunden sedan kommer till apoteket vet de inte vad de ska hämta ut eller inte och det är ju helt omöjligt för oss på apoteket att veta.

    • Henrik, Apotekare skriver:

      Nja att parallellimporterade LM är exakt likadan som originalet (direktimporterade LM) stämmer inte. De ska ha en jämförbar sammansättning, vilket i praktiken gör att små skillnader i hjälpämnen kan finnas, ex i färgen. Parallelldistribuerade LM däremot är identiska med det direktimporterade, eftersom en central procedur ligger bakom godkännandet av originalet.