Gå till innehållet
Gå till startsidan

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

Så får ni en bättre arbetsplats – tillsammans

Alla inklusive chefen måste vara överens om vad som definierar ett bra medarbetarskap och en god arbetsmiljö.

Forskare i vita rockar och masker arbetar i ett laboratorium; en använder ett mikroskop medan andra utför experiment i bakgrunden.

Socialt betingad pålitlighet är viktigt att jobba med, menar Stefan Söderfjäll.

Hur vi beter oss på våra arbetsplatser som individer och som grupp, mot och med varandra påverkar oss, vårt välbefinnande och vår vardag. En stor del av vårt liv befinner vi oss på våra arbetsplatser och hur vi trivs där påverkar oss även när vi inte är där.

I Sverige har vi gått från att vara arbetstagare till medarbetare, och som medarbetare är vi mer delaktiga och de individuella insatserna och ansvaret har tydliggjorts. Ledarskap känner vi till sedan länge men nu pratar vi även om medarbetarskap.

— Det handlar om hur medarbetare hanterar relationen till sitt arbete inklusive arbetsgivare, arbetskamrater och arbetsuppgifter. Det är ett förhållningsätt till sin anställning, säger Stefan Tengblad, professor i human resource management vid Centrum för global HRM vid Göteborgs universitet.

— Medarbetarskap är ett inre fenomen och ett kollektivt fenomen. Du kan se hur enskilda medarbetare agerar och du kan se summan utav medarbetarna på en arbetsplats och hur de agerar.

Samarbete är viktigt men svårt att få till utan gemenskap.

Stefan Tengblad har tagit fram en modell kallad medarbetarskapshjulet som innefattar fyra begreppspar vilka är: ansvarstagande och initiativförmåga, förtroende och öppenhet, gemenskap och samarbete samt engagemang och meningsfullhet.

En modell som sedan utvecklats under åren.

— Vi fångar in det som är väldigt grundläggande i den modellen. Det är mycket lättare att ta ansvar för något som är meningsfullt. Samarbete är viktigt men svårt att få till utan gemenskap. Ett öppet diskussionsklimat är svårt att få till utan förtroende och så vidare, säger Stefan Tengblad.

— Jag har aldrig hört någon prova modellen och sedan säga att den inte fungerar. Det kan vara en utmaning att förändra en arbetsplats, men det har inget att göra med att modellen är dålig. 

En central cirkel märkt "Gemensamt uppdrag" är kopplade till fyra yttre cirklar: förtroende, samhälle, engagemang och ansvar, med beskrivande text under varje.

Stefan Tengblad har tagit fram en modell kallad medarbetarskapshjulet.

Vad är mitt eget ansvar för att nå ett bra medarbetarskap?

— Det är en komplex fråga. Mycket handlar om att förstå sin roll i sammanhanget, hur jag agerar på min arbetsplats, hur jag vill att andra ska agera och hur man samarbetar. Det diskuteras inte så ofta. Arbetsplatser blir ofta medvetet strukturerade men för mig handlar det mycket om diskussion, och reflektion, över vem jag vill vara på min arbetsplats.

Hur hittar jag min egen roll?

— Det finns olika skolor av medarbetarskap och en del är väldigt postmoderna. De tänker att hierarkier har försvunnit, de bygger nätverk, det är hologram och det är självstyrande karriärentreprenörer som har tre anställningar och så vidare. Det där har ingen ­empirisk förankring om hur arbetslivet ser ut, säger Stefan Tengblad.

— Det fungerar ungefär som ett bra fotbollslag: ska de nå framgång så behöver de en tränare som hjälper dem. De kan spela själva, men ska de nå ett bättre resultat så behövs en ­tränare så spelarna får feedback på sina prestationer och tränaren ser vad som behöver förbättras.

Stefan Tengblad anser att samspel mellan medarbetarna och mellan medarbetare och chef är viktig, och chefen är viktig som diskussionspartner.

— Det är inte alltid cheferna hinner med men jag tror att om man ska utveckla medarbetarskapet på arbetsplatsen så krävs det och det är en förutsättning med ett aktivt ledarskap. 

Stefan Tengblad tror att just apotek har goda förutsättningar för ett gott medarbetarskap.

— Det är oftast små arbetsplatser, alla ser vad som behöver göras och alla vill bygga en stark gemenskap vilket man gör genom att jobba så nära varandra som många gör på apotek. Chefen kommer nära sina medarbetare och det är en väldigt bra grund för att bygga ett bra medarbetarskap, särskilt när det gäller den här typen av arbete som är kvalificerat och kräver yrkeskunnande. 

Hur ska en chef agera för att nå ett bra medarbetarskap?

— Jag tror inte det behövs mer än att chefen är engagerad, hinner jobba med att utveckla verksamheten och inte gör hela utvecklingsjobbet själv utan ser till att involvera medarbetare, säger Stefan Tengblad.

— Det blir en positiv spiral. När man har löst ett problem som tagit mycket tid och energi då finns det tid och energi att ta tag i nästa problem, och nästa. När allting rullar på ett bra sätt upplever man inte att jobbet är så stressigt även om bemanningen inte är så hög eller det är mycket kunder.

Stefan Tengblad anser att det finns en tendens i svenskt arbetsliv att skapa dualiteter. Att vi skapar ledare men inte chefer. Att vi arbetar för medarbetarskap men inte ett ledarskap. Han ser en vurm för det föränderliga, nydanande och innovativa.

— Ser vi på en arbetsplats så är ledarskap, chefskap och ­medarbetarskap viktiga alla tre. Man måste jobba med de här frågorna samtidigt och inse att det behövs ett chefskap också, en person som tar ett ansvar för mer än att bara vara en hygglig prick. Vi behöver skapa rutiner och strukturer på en arbetsplats som gör att arbetet kan flyta på, så man inte behöver oroa sig för vad som ska hända på jobbet när man kommer dit.

Kanske en ledande fråga men ser du ett bra och aktivt medarbetarskap som en väsentlig del i att få en bra arbetsmiljö?

— Ja, i den meningen att man kan hantera arbetsmiljön på ett bättre sätt med ett välutvecklat medarbetskap.

Stefan Söderfjäll är filosofie doktor i psykologi och författare (”jag får väl kalla mig det efter två–tre böcker”) och har bland annat gett ut ”En liten bok om medarbetarskap”.

Den har sin utgångspunkt i forskning, bland annat Stefan Tengblads, och ger en bild av vad som kännetecknar bra såväl som mindre bra medarbetarskap.

— Det är en balansgång där jag behöver klara av mina arbetsuppgifter samtidigt som jag måste kunna ingå i ett kollektiv. Min roll är att bidra till kollektivets bästa vilket ibland kortsiktigt kan ske på bekostnad av mina egna arbetsuppgifter. Jag måste ha en förmåga att agera med arbetsgivarens bästa i åtanke, säger Stefan Söderfjäll.

I boken har Stefan Söderfjäll delat in det goda medarbetarskapet i tre egenskaper:

Pålitlighet:

  • i hur man utför sina arbetsuppgifter – att leva upp till formella förväntningar
  • i förhållande till arbetskamrater – stå vid sitt ord, vara ärlig och hålla överenskommelser
  • i hur man beter sig – att man står upp för gemensamma normer och värderingar
  • i relation till arbetsgivaren – att man står upp för och talar gott om sin arbetsgivare

Adaptivitet:

  • att vara beredd att ändra sitt beteende
  • att inte hänga kvar vid gamla sätt 
  • att agera när det finns bättre sätt
  • att vara prestigelös och villig till förändringar i relationen till kollegor och team
  • att vara redo att ta sig an nya projekt eller jobba i nya sammanhang när det sker strukturella förändringar i organisationen

Proaktivitet:

  • att ta egna initiativ för förändringar till det bättre
  • att vara beredd att testa nya sätt och saker
  • att våga säga ifrån när ledningens beslut inte har förutsättningar att fungera

Personer sitter vid ett bord och granskar dokument, en person gestikulerar med händerna, sätter genom ett reflekterande glas.

Under våren 2025 anordnar Sveriges Farmaceuter kurser i medarbetarskap.

Stefan Söderfjäll anser att ömsesidig pålitlighet är grundläggande för att ge förutsättningar för såväl adaptivitet som proaktivitet.

— Pålitlighet innebär att man kan lita på dig när det gäller dina arbetsuppgifter. Tar du på dig en arbetsuppgift så utför du den, du lämnar den inte halvgjord. Du informerar om du stöter på problem i stället för att sopa det under mattan, säger Stefan Söderfjäll.

— Pålitligheten är även att du är ärlig i en diskussion, du lämnar inte ut ett förtroende. Du är pålitlig mot din arbetsgivare. Du går inte och pratar bakom chefens rygg.

Det gäller väl hela det sociala spelet på jobbet. Vad som sägs vid kaffeapparaten, stays vid kaffeapparaten?

— Det är jätteviktigt att komma ihåg. Det är så lätt att fastna vid vad personen åstadkommer i konkreta arbetsuppgifter, hur skicklig personen är på sitt jobb. Men du måste titta på pålitligheten i förhållande till andra människor och till din arbetsgivare.

Att bygga upp ett förtroende tar en evighet, men att rasera det kan gå fort? 

— Precis! Och det är svårare att bygga upp det igen när du väl har raserat det. Pålitlighet avgörs av hur den upplevs av omgivningen. När omgivningen förlorar förtroende för dig, när du inte längre går att lita på, den typen av tillitsproblem är hart när omöjligt att återställa. 

Har du missat en arbetsuppgift må det vara hänt, men socialt betingad pålitlighet är viktigt att jobba med, hur vi skapar ett klimat där vi är ärliga mot varandra.

Den perfekta chefen eller medarbetaren finns inte, enligt Stefan Söderfjäll. Det är lätt att hitta fel och brister men det är bättre att fokusera på det som ska stärkas och förbättras. 

— Vi kan alla hjälpa varandra att bli bättre mot varandra, och det kräver ett samarbete mellan chef och medarbetare, säger Stefan Söderfjäll.

— Ett bra ledarskap handlar om att bjuda in medarbetarna, men en ledare klarar det inte på egen hand. Alla behöver själva ta ansvar. Oavsett vilka förutsättningar vi har kan alla fokusera på att utveckla sitt medarbetarskap. 

Om jag var tvungen att plocka ut ett ledarbeteende som är viktigare än alla andra skulle jag säga att det är lyssnandet.

Stefan Söderfjäll

Proaktivitet måste uppmuntras av arbetsgivaren annars kommer organisationen ganska snart att dö ut, anser Stefan Söderfjäll.

Att chefen lyssnar är ännu viktigare.

— Jag skulle säga att ingenting har större betydelse. Om jag var tvungen att plocka ut ett ledarbeteende som är viktigare än alla andra skulle jag säga att det är lyssnandet. En israelisk kollega har forskat på ledande och lyssnade. 

Det har visat sig vara ett extremt samband mellan hur väl någon har lyssnat och hur villig du är att låta dig ledas av den personen. Du kan bygga förtroende och auktoritet som ledare genom att visa att du är villig att lyssna på andra, det gäller oss alla.

Som enskild medarbetare vad kan jag göra?

— Det är knäckfrågan och en extremt viktig fråga. En anledning till att jag kom att intressera mig för medarbetarskap var att vi har lagt för många ägg i ledarskapskorgen. Risken är att vi skapar en massa handlingsförlamade fågelungar som sitter och väntar på att bli matade, säger Stefan Söderfjäll.

— Alla medarbetare har ­möjlighet att påverka. En livsfilosofi som jag har är att jag kan göra skillnad. Det viktigaste budskapet att förmedla till medarbetare är att även om det är svårt så finns det saker du kan göra givet de förutsättningar som du har. Det är inte bara en möjlighet utan ett ansvar.

Läs mer >>

“Tillsammans är vi vår egen arbetsmiljö”

Mest läst