Hösten 2022 infördes den så kallade 30-dagarsregeln i prisinformationslagen för att minska risken att företag vilseleder konsumenter vid prissänkningar.
Enligt bestämmelsen måste företag som uppger att priset har sänkts på en produkt ange det lägsta pris som produkten har haft under de senaste 30 dagarna.
Men många av e-handelsföretag som lockar med rea lever inte upp till lagens bestämmelser. Det visar en ny granskning från Konsumentverket.
Granskningen som genomfördes under hösten 2024 visar att 4 av 10 e-handelsföretag bryter mot 30-dagarsregeln.
— Lagen är till för att du ska kunna lita på att ett erbjudande är så bra som det påstås, men det går ju inte om inte alla handlare följer reglerna. säger Johan Ohlsson, enhetschef vid Konsumentverket i ett pressmeddelande.
— Det är beklämmande att se hur stora och väletablerade företag konsekvent nonchalerar lagens bestämmelser, säger Cecilia Tisell, konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket, i en kommentar.
— Det duger inte längre att skylla på att man inte kände till reglerna. Här vet man mycket väl vad som gäller, men fortsätter ändå att försöka trolla bort oss konsumenter med prissänkningar som inte är så förmånliga som de ser ut, fortsätter hon.
En motsvarande granskning genomfördes hösten 2023. Då var det sju av tio företag som inte följde lagen.
— Slutsatsen är att det tycks gå bra att trotsa lagen, så länge man inte blir upptäckt. Det är naturligtvis inte så man bedriver seriös verksamhet, säger Cecilia Tisell.
Hon anser det inte vara rimligt att Konsumentverket som tillsynsmyndighet med skattebetalarnas pengar ska behöva övervaka alla reklamkampanjer som “pågår i alla kanaler, dygnet runt, året om”.
— Självklart måste handlarna ta sitt ansvar och göra rätt, inte bara mot oss konsumenter, utan även mot de konkurrerande företag som faktiskt strävar efter att respektera lagen, säger Cecilia Tisell och fortsätter.
— Jag förstår att priset ofta är bästa sättet att locka kunder, men det ursäktar inte det regelfusk vi ännu en gång tvingats konstatera. Jag häpnar över att det fortfarande pågår.
Granskningen leder nu till att Konsumentverket inleder tillsynsärenden mot 30 företag. Svensk Farmaci har tagit del av listan över de 30 företagen och där finns bland andra Åhléns, Stadium, XXL och Power. Men även de fyra apoteken Apohem, Apotea, Kronans Apotek och Meds Apotek.
Bolagen i fråga får nu tillfälle att yttra sig över detta.
Enligt Konsumentverket kan det även bli aktuellt med rättsliga åtgärder.