“Mycket bättre än ett klassrum”
På Uppsala universitet får farmaceutstudenter träna på att driva ett apotek och expediera kunder.
– Vi har fått sätta oss in i rollen som farmaceut på apotek, vilket gett oss bättre koll på verkliga situationer som kan uppstå ute i arbetslivet, säger studenten Roza Aziz.
Vid första anblicken ser träningsapoteket på Uppsala universitet identiskt ut med ett riktigt. Här finns kassamontrar, fyllda hyllor med olika apoteksprodukter och en del för receptbelagda läkemedel. Men tittar man närmare och klämmer på förpackningar märks det direkt att de är tomma. Inredningen och emballagen har donerats av apotekskedjorna och olika företag samt samlats in av Farmaceutiska fakultetens medarbetare och studenter.
Träningsapoteket används bland annat i den nya specialiseringskursen “Apoteksdrift och farmaceutisk omsorg” för receptarier där studenterna får öva på teori om apoteksdrift och olika terapiområden.
Syfte är att studenten ska fördjupa sina teoretiska farmaceutiska och praktiska kunskaper och färdigheter i kommunikation inom läkemedelsområdet, sedan avslutas kursen med att under åtta dagar driva att apotek. I första delen av kursen får studenterna teori inom apoteksdrift och tre utvalda patientgrupper; äldre, djur och gravida/ammande.
— Studenterna får driva ett låtsasapotek i åtta dagar i en verklighetstrogen miljö där de får omvandla teori till praktik. Det gör dem trygga och förberedda inför arbetslivet. Som lärare är det en av de roligaste kurserna jag undervisat i, säger Karin Svensberg, apotekare och universitetslektor i samhällsfarmaci vid Uppsala universitet, och en av initiativtagarna till kursen.
Det ger en ökad yrkesstolthet.
Genom rollspel tränas studenterna i individanpassad läkemedelsrådgivning i en autentisk miljö. De får möta olika typer av kunder och turas om att expediera eller ge råd för egenvård i apoteksmiljön. Det leder ofta till många skratt.
— Det blir ett väldigt lekfullt lärande när studenterna får ha kul. Vi har lärare som ger allt under den här kursen. En kollega, som ska vara en äldre person, tar alltid med sig en rullator för att göra det så verklighetstroget som möjligt. Studenterna kan också lära sig av varandra genom att observera vad en kurskamrat säger eller agerar med sina ”kunder,” säger Charlotta Heijkenskjöld, apotekare och studierektor vid Institutionen för farmaci vid Uppsala universitet.
Kursen har tagits fram efter önskemål från fakultetens grundutbildningskommitté, som ville ta fram olika specialkurser. Charlotta Heijkenskjöld säger att det var tydligt att det fanns ett behov av kursen för att eleverna skulle får större förståelse för den verksamhet som de senare ska jobba inom.
— De måste kunna sätta allt i kontext och förstå sin roll i läkemedelskedjan när de arbetar på apotek. Förstår de helheten, så kommer de också bli mer motiverade att göra ett bra jobb. Förstår man till exempel hur de olika delarna av en verksamhet fungerar och gynnar en själv och patienterna, då är det lättare att jobba med försäljning, apoteksdrift och individanpassad farmaceutisk omsorg, säger hon.
— Det ger också en ökad yrkesstolthet, säger Karin Svensberg
Många studenter som gått kursen säger att den borde vara obligatorisk för alla som går receptarieprogrammet.
Vad ger det studenterna?
— Det skapar en förståelse för sin egen påverkan på branschen. Hur fungerar marknadsföring, ledarskap kvalitetsarbete och ekonomi på ett apotek? Hur kan jag i min roll påverka apotekets ekonomi? Många saknar helt kunskap om dessa delar och studenterna behöver förstå varför detta är viktigt eftersom apotekets ekonomi och drift i slutändan påverkar dem. Många studenter som gått kursen säger till oss att de tycker att den borde vara obligatorisk för alla som går receptarieprogrammet, säger Charlotta Heijkenskjöld.
— De får koppla teorin de lärt sig till verkliga fall. De får lämna in en ansökan om att öppna apotek, vänta på godkännande, svara på frågor när en inspektör kommer till apoteket, hantera kvalitetsfrågor som felexpedieringar, fundera ut hur de ska öka försäljningen när regionchefen hör av sig om att ekonomin dippar. Även om de själva inte har hela ansvaret för det i sin kommande yrkesroll, så skapar det en förståelse om vad alla gör på ett apotek. Vi jobbar också mycket med hur de kan använda sin farmaceutiska kunskap och förståelse för läkemedelsanvändarens situation för att kunna göra skillnad i varje möte, säger Karin Svensberg.
Roza Aziz, som studerar på receptarieprogrammet vid Uppsala universitet, har nyligen gått kursen och fått träna på hur det är att driva ett apotek. Hon säger att hon fått en större inblick i rollen som apotekschef och insett hur stressigt det kan vara att ha ansvar för ett apotek.
— Det har varit en otroligt intressant erfarenhet och verklighetstroget eftersom träningsapoteket ser ut som ett riktigt miniapotek. Det har varit bra att lära sig om alla krav och regler när det handlar om läkemedel. Det är inte bara som att öppna vilken butik som helst, du måste också har rätt tillstånd, säger hon och fortsätter:
— Vi har lärt oss att driva apoteket med realistiska kampanjer. Vi valde att fokusera på äldre och barnfamiljer, så då riktade vi kampanjerna till det som kan dra till sig dessa kunder: munskydd för äldre och våtservetter för barnfamiljer.
Vad har kursen gett dig?
— Det är ett stort hjälpmedel och mycket bättre än ett klassrum. Vill man bli läkemedelsansvarig eller har som mål att driva apotek i framtiden så ger det en inblick i det. Det har känts skönt att träna upp hur vi ska expediera kunder och möta och ge råd till olika patienter med olika behov. Vi har verkligen fått sätta oss in i rollen som farmaceut på apotek, vilket gett oss bättre koll på verkliga situationer som kan uppstå ute i arbetslivet, säger Roza Aziz.
Hon berättar att just de olika kundfallen som de har fått möta på övningsapoteket varit det som varit mest givande på hela kursen.
— Det har varit runt tre-fyra fall om dagen, men jag hade gärna sett att de varit fler så att det går att öva på att anpassa behandling och ge råd till fler.