Kronans Apotek söker “flygande farmaceuter” med superkrafter
I jobbannonser söker de den som "dyker upp när vi som minst anar det men behöver det som mest, likt en virvelvind kommer den med styrka".
- Vi vill belysa att vi ser farmaceuter som superhjältar, säger Emma Kolar på Kronans Apotek till Arbetet.
Tidningen Arbetet har analyserat samtliga annonser i Arbetsförmedlingens platsbank under 2023 och första halvan av 2024.
Resultat: Arbetsgivare vill ha superhjältar på över 200 arbetsplatser runt om i Sverige och när det kommer till flest hjältereferenser i en och samma annons utses Kronans Apotek till vinnare.
Till flera städer söker företaget något de kallar flygande farmaceuter:
”Denna hjälte klär sig i en vit rock med orange detaljer, bär en osynlig krona på huvudet och har ett stort leende på läpparna som smittar. Det är en superhjälte som dyker upp när vi som minst anar det men behöver det som mest, likt en virvelvind kommer den med styrka. Deras superkraft? Att sprida glädje och lösa problem med en enorm touch av kunskap inom farmaci.”
Varför har ni skrivit en så fantasifull annons?
— Farmaceuter växer inte på träd, så vi ville vara modiga och testa något nytt. Då tänkte jag göra en annan typ av annonsering, som inte är så vanlig och som väcker intresse. Men också för att belysa att vi ser farmaceuter som superhjältar. De utgör en viktig länk mellan vården och patienterna. Deras arbete bidrar till bättre hälsa för individer och samhället i stort, säger Emma Kolar till Arbetet.
Hon är Talent Acquisition Partner på Kronans Apotek, och har skrivit annonsen.
Emma Kolar upplever inte att den spexiga tonen har skrämt bort kompetenta kandidater. Responsen har varit positiv och tjänsterna har blivit tillsatta.
Anita Rae, vd för karriärsajten Jobbland, anser inte att annonser med fantasifulla arbetsbeskrivningar är effektiva.
— Risken är att den som skulle passa för jobbet inte söker det för att man tycker att företaget verkar tramsigt. Men också att den som till slut får tjänsten har fått en felaktig uppfattning om jobbet och slutar efter ett tag, säger Antia Rae till Arbetet och fortsätter.
— Det viktigaste är att man är transparent och tydlig med vad jobbet innebär, hur företagskulturen och villkoren ser ut. Vi rekommenderar också att man skriver ut ett lönespann i annonsen.