Från och med januari nästa år kommer icke-medicinska produkter från Aco finnas hos två skönhetsaktörer, Kicks och Lyko, och inte bara på apoteken. Anledningen är att märket vill nå fler kunder.
— Det finns en stor andel konsumenter som inte köper sin hudvård på apotek och det finns en förväntan att vi ska ska finnas hos andra återförsäljare också, vilket gör att vi nu också kommer finnas hos Kicks och Lyko. Målet är att vi ska växa i en ny yngre målgrupp, som vi inte når idag, säger Alexandra Hoby, nordisk chef för e-commerce på Aco.
Vad betyder det för apoteken?
— Vi tror och hoppas att apotek ser samma fördelar som vi. Genom att vårt varumärke breddar konsumentbasen så kommer vi driva konsumenterna till apoteken, konsumenter som kanske annars inte hade shoppat på apotekens butiker och online, säger Alexandra Hoby.
Vad har apoteken för roll för Aco efter detta beslut?
— Apoteken kommer fortsatt ha en viktig roll i att bygga Aco, vi är väldigt förknippade med apotek och rådgivningen som man får där. De andra aktörerna som vi nu kommer finnas hos är givetvis duktiga på rådgivning, och har till och med anställt farmaceuter, men på apotek har man såklart en betydligt större del av personalen denna nivå av utbildning vilket innebär väldigt högkvalitativ rådgivning. De delar av Acos produkter som är medicinklassade kommer fortsätta att bara finnas på apotek, för där är det viktigt att få apoteksspecifika råd, säger Alexandra Hoby och fortsätter.
— Det här beslutet gör att vi når fler, men den största delen av våra affärer kommer fortsatt vara på apoteken, så det är fortsatt den prioriterade kanalen för oss.