Gå till innehållet
Gå till startsidan

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

“Det är viktigt att de vi möter på apoteken har rätt kompetens”

Apoteken måste bli bättre på information, och lyfta farmaceuternas kompetens. Annars går vi miste om en viktig del av samhället, anser lektor Christina Ljungberg Persson
- Jag som apotekare kan känna en rädsla för att man inte längre förstår vem som är avsändaren när man vänder sig till apoteket.

Christina Ljungberg Persson, apotekare och lektor i samhällsfarmaci på Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet, tycker att det är ett problem att apoteken är otydliga med sin information till kunderna.

Något som Dagens ETC var först med uppmärksamma.

Som exempel lyfts Holistic d-vitamindroppar som har en vuxendosering eftersom de är så koncentrerade. Men ändå uppger exempelvis Apohem i sin information att de passar både vuxna och barn.

— Informationen att Holistic d-vitamindroppar passar både vuxna och barn ger många nätapotek, men inte alla, säger Christina Ljungberg Persson till Svensk Farmaci.

— Jag tycker att apoteken borde vara försiktigare och mer balanserade i sina budskap. Nu står informationen helt obemött och det känns inte bra.

För barn rekommenderas, enligt Livsmedelsverket, tio mikrogram d-vitamin per dag, både från mat och tillskott. Men en droppe Holistic d-vitamindroppar innehåller 7,5 mikrogram.

De vanliga d-vitamindropparna som regionerna tillhandahåller via barnavårdscentraler, BVC, innehåller hela den rekommenderade dosen på fem droppar tio mikrogram.

— Att de här dropparna med d-vitamin rekommenderas till barn är inte bra. När du som kund eller patient läser på ett apoteks hemsida, tror du att du får ett bra råd och att innehållet har faktagranskas av en farmaceut. Nu är en del information tydligt skrivna av en farmaceut medan andra verkar vara skrivna av en webbredaktör eller content manager. Det blir väldigt luddigt vem som är avsändare, säger Christina Ljungberg Persson.

— Före omregleringen var Apoteket AB:s hemsida lite som 1177. Där kunde man gå in och läsa information om allt möjligt. Nu har apotekens hemsidor blivit någon slags blandning mellan hälso- och sjukvårdsråd och rena produktrekommendationer. Det gör det svårare att navigera.

Christina Ljungberg Persson anser att vi borde prioritera mer kompetens på apoteken.

— Jag som apotekare kan känna en rädsla för att man inte längre förstår vem som är avsändaren när man vänder sig till apoteket. Att man inte riktigt vet om det här är ett sätt att försöka sälja på mig saker eller om det här är en omsorg om mig. Att det här är en vårdgivare som vill mitt bästa. För ofta är apoteket den första vårdinstansen som man går till om man har ett konstigt utslag eller klåda. Då är det viktigt att vi vet vad vi pratar om, säger hon till Dagens ETC.

Det är mer tyngd i informationen om den kommer från en farmaceut?

— Ja, precis! Det är ett problem att även om du kliver in på ett apotek kan det vara svårt att veta vem man pratar med, men det blir extra svårt om det bara är text på hemsida. Vem är avsändaren? Apoteken är som sagt ofta den första vårdinsatsen, dit man söker sig först. Då är det viktigt att man vet vem man möter på golvet och att den man möter har den kompetens som behövs för att göra en gränsdragning mellan att söka vård och vad som är lämpligt att egenvårda. Det bör vara en farmaceut eller en apotekstekniker, utvecklar hon till Svensk Farmaci.

Att apoteksmarknaden ser ut som den gör beror till stor del på omregleringen, enligt Christina Ljungberg Persson.

— Apoteksföretagen vill sälja, det är den marknad som vi har och det ligger politiska beslut bakom det. Apoteken ska vara vinstdrivande och då blir det så här. Det är en del av ett större perspektiv. Det handlar inte bara om att apoteksföretagen helt ska ändra fokus. Det handlar om att de måste sälja för att klara sig, säger Christina Ljungberg Persson till Svensk Farmaci.

— Genom att sälja receptfritt kan apoteken ha en marginal och klara sin ekonomi. De flesta receptbelagda läkemedel är reglerat i pris. Apoteken tjänar inte lika bra på recepten och att ha utbildad personal i alla delar av apoteket.

Som Svensk Farmaci tidigare har uppmärksammat utreder Läkemedelsverket egenvårdsrådgivningen och undersöker om den behöver regleras.

— Förslaget har varit ute på remiss, jag hoppas det gäller även nätapotekens hemsidor, och där står att vissa typer av frågor ska hänvisas till farmaceut. Det är inte så väl specificerat i remissen vilka frågor det kan röra sig om. Jag tycker det är glädjande att Läkemedelsverket har sett att egenvårdsrådgivningen behövs stärkas upp och att det behöver förtydligas vem som ska ge de olika råden, säger Christina Ljungberg Persson.

— Om vi ska ha apotek måste vi ju se till att de är bra. Det är ju det som skiljer apoteken från Kicks eller andra typer av skönhetsbutiker, att det ska finnas en kompetens där. Annars går vi miste om en viktig del av samhället, säger hon till Dagens ETC.

Svensk Farmaci har pratat med Gustav Hasselgren, vd Apohem, som har valt att inte kommentera.

Läs mer >> Förbundet kritiska till utbildnings­förslag för apotekstekniker

“En stor grupp anställda på apoteken riskerar uppsägning”

Mest läst