“En dag i livet på ett öppenvårdsapotek: bakom kulisserna”
Farmaceuten reflekterar över det stora och det lilla, dagens prestationer och utmaningar, att kollegorna hållit ihop när det varit hektiskt, de människor de hjälpt och det ansvar de bär. Ingen dag är den andra lik. Det skriver Kathrin Svensson i ett nytt blogginlägg.
Har du någonsin undrat vad som händer bakom kulisserna på ett öppenvårdsapotek? Apoteket är ett litet bisamhälle och det du ser vid den främre disken är bara början. Ingen dag är den andra lik, vi har olika ansvarsområden och är många som hjälps åt. Här kommer ett exempel på hur en dag kan se ut för en farmaceut på ett öppenvårdsapotek. Dessa klockslag är bara ett axplock ur en ständigt rullande arbetsdag.
8:00 – Möte.
8:45 – Slår på datorn för dagen och sedan är det dags att prata ihop sig med kollegorna, gå igenom dagens schema och arbetsuppgifter innan apoteket öppnar. Ett fåtal kunder står och väntar på att få komma in – några otåligt och andra lugnt och rutinmässigt.
9:00 – Öppnar dörrarna, hälsar på de första kunderna och börjar expediera recept.
9:15 – Tar emot läkemedelsleveranser, plockar upp varor, gör i ordning dagens kundreservationer, licenser, dosrullar, rekvisitioner, “you name it”.
10:00 – Hjälper en kund som är förvirrad över förändringar i sitt doseringsschema efter utskrivning från sjukhuset.
10:15 – Tar emot ett telefonsamtal från en veterinär som frågar om Hippotrims tillgänglighet och undrar vilka alternativ som finns.
10:40 – Inhalationsvägleder en kund som ska börja med Sprivia Respimat för första gången.
11:15 – Hjälper en gravid kvinna att välja kosttillskott.
11:30 – Beställer medicin till en kund. Det är viktigt att vi lägger beställningar i tid, annars kommer medicinerna inte fram imorgon.
Det finns hela tiden nya läkemedel och nya studier att läsa om
12:00 – Tar en lunchpaus och läser en artikel om det nyligen godkända Alzheimersläkemedlet Leqembi i senaste numret av vår professionstidning. Som farmaceut är det viktigt att hålla sina kunskaper uppdaterade och det finns hela tiden nya läkemedel och nya studier att läsa om.
12:45 – Tillbringar tid med att förklara för en upprörd kund varför dennes antidepressiva mediciner är restnoterade och ringer förskrivare för att föreslå en lösning.
13:00 – Kontrollerar en kunds blodtryck eftersom dosen av dennes medicin ändrades förra veckan och det är ett tag tills nästa läkarbesök.
13:15 – En kund kommer in och frågar efter hostdämpande och smärtstillande till sig själv. Det framkommer att hon använder flera hjärtmediciner som kan interagera med de receptfria preparaten. NSAID stör blodflödet i njurarna, vilket kan leda till vätskeretention som kan förvärra/utlösa hjärt- och njursvikt. NSAID kan också, genom läkemedelsinteraktioner, minska effekten av läkemedel som används vid behandling av hjärtsvikt, till exempel loopdiuretika, ACE eller betablockerare. Så farmaceuten diskuterar hennes symptom och hittar ett säkrare alternativ för henne att ta.
13:30 – Kontaktar förskrivare eftersom ett barn förskrivits avvikande hög dos penicillin till sin vikt.
Tänk er att vara den som sedan får meddela samma kund att dennes läkemedel är restnoterat
14:00 – Kön växer snabbt – dels på grund av underbemanning, högt kundflöde, komplexa receptärenden och långa läkemedelslistor, och dels på grund av tekniska problem i vårt datasystem – man får tid att fundera på livets stora frågor. Dörrarna slår upp gång på gång med ett dovt dunk, och personalen försöker hålla tempot medan kvitton flyger ut som om de vore konfetti på nyårsafton. Det är en ständig ljudvägg av klirrande förpackningar, dämpade röster som försöker prata över bakgrundsstöket, och ljudet av köapparatens plingande. En kund stampar med foten i golvet, suckar och uttrycker sitt missnöje över väntetiden, gärna så att alla i närheten hör. Tänk er att vara den som sedan får meddela samma kund att dennes läkemedel är restnoterat.
15:00 – Plötsligt minskar kön markant. Efter en period av höga röster, klagomål och ljudet av människor som rör sig fram och tillbaka, känns det som om någon har dragit i ett osynligt bromsspår. Alla andas ut. Man kan höra fingrarna slå mot tangentbordet och varje rörelse blir lugn av avvägd och kunderna får den uppmärksamhet de behöver. Äntligen verkar alla vara i synk med varandra där kunder kommer och går. En kund börjar småprata med personalen, berättar en rolig anekdot och ger ett vänligt leende – “Jag förstår att det är mycket idag, så tack för att ni var så vänliga”. En värme sprider sig i lokalen och stämningen känns genast bättre.
15:15 – Ett ombud vill hämta ut antikolinergika och berättar att kunden i fråga fått försämrad balans och råkat ut för fall. Antikolinergika är bland de vanligaste läkemedlen hos äldre som används för exempelvis urinkontinens eller som lugnande medel, men äldre personer med kogntiv sjukdom som redan har ett kolinergt underskott löper högre risk för kognitiva biverkningar av dessa och där nytta och risk med behandling kan behöva omvärderas.
15:40 – Hjälper en mamma och hennes son att använda en spacer med sin astmaspray. Han är ovillig att använda den men efter att ha gett honom några klistermärken att sätta på spacern är han glad att prova.
16:00 – Utför administrativt arbete, till exempel hållbarhetsarbete så att apoteket kan säkerställa distribution av effektiva och säkra läkemedel, justerar lagerparametrar och rensar restorderlistan så att vi får hem varor, går igenom långrester, och kundreservationer.
“Jag vill hämta allt som går”
17:00 – Nu, när timmarna tickar ned, är det viktigt att säkerställa att allt är på plats inför nästa arbetsdag, avsluta vad man påbörjat och skriva eventuella anteckningar om uppföljning. Apoteket är fortfarande fullt av kunder.
18.59 – En sista kund kommer in, ser sig omkring, och kommer fram till receptdisken: “Jag vill hämta allt som går”.
19:00- När dörrarna stängs är apoteket helt tyst. En sista blick kastas över lokalen, där allt är ordnat och klart. De sista lamporna släcks. En sista kort pratstund med kollegan innan vi ger oss ut i den kalla kvällsluften i november. En känsla av tillfredsställelse kan infinna sig om dagen har gått bra, eller kanske en tanke på vad som skulle kunna ha gjorts bättre. Farmaceuten reflekterar över det stora och det lilla – dagens prestationer och utmaningar, att kollegorna hållit ihop när det varit hektiskt, de människor de hjälpt och det ansvar de bär. Stjärnorna glimtar i mörkret. Det är en påminnelse om att världen utanför fortsätter.