De flesta kvinnor upplever någon form av besvär i samband med klimakteriet. Apoteket vill jobba för att minska stigmat kring och sprida kunskap om klimakteriet. Det har man bland annat gjort genom att förra hösten starta en kampanj i vilken man har låtit kvinnor berätta om sina upplevelser om klimakteriet.
Camilla af Petersens är apotekare och kvalitetsutvecklare på Apoteket, med inriktning på kundmötet och farmacifrågor. Hon identifierar bland annat olika områden där personalen kan kompetensutvecklas och där var klimakteriet ett sådant område.
— Vi vet redan att det finns kunskapsluckor inom samhället och hälsosjukvården gällande klimakteriet. Det är likadant på Apoteket, vi insåg att vi visste för lite om denna fråga och vi behövde större kunskap internt om denna målgrupp, så vi bestämde oss för att bredda både vår kunskap och våra produkter för att anpassa det mer efter dessa kunder, säger Camilla af Petersens.
Hon pekar på vikten av att apotekspersonalen känner till kundernas symtom på att de är i klimakteriet och att personalen kan bidra till att sprida kunskap om klimakteriet.
— Det finns fortfarande en stigmatisering kring klimakteriet. Många kvinnor känner tyvärr skam, vilket är fruktansvärt eftersom det är så naturligt. Det är viktigt att prata om och då ska vi på Apoteket prata om det på ett naturligt sätt och motverka tabun.
Vad kan apotekens uppgift vara här?
— Många kvinnor vill i första hand ha hjälp att hjälpa sig själva. Här fyller vi en viktig funktion med den egenvård och rådgivning vi erbjuder. Uppgiften kan också vara att man blir mer uppmärksam på vad en kvinna kan ha för behov genom att ställa öppna frågor och följdfrågor om till exempel trötthet, torrhet, blödningsmönster och så vidare, säger Camilla af Petersens och fortsätter:
— Bara de frågorna kan göra kvinnan medveten om att de kan befinna sig i klimakteriet eller förklimakteriet, något som man kanske inte ens har tänkt på själv. Jag tror också att det är viktigt att vi ställer öppna frågor till de som redan står på hormonbehandling, hur det går med följsamheten och hur behandlingen fungerar. Där kan vi också vara ett stöd.
Under onsdagen anordnar Apoteket eventet “Stå upp för klimakteriet”, vars syfte är att lyfta ämnet om klimakteriet mot en bredare publik, då man bland annat bjudit in till paneldiskussion och olika föreläsare.
— Vi har också en komiker på plats, för vi vill få in humorn för igenkänning och känsla av gemenskap. Det är viktigt att veta att man inte är ensam med sina besvär. Vi måste våga normalisera dessa frågor. Sedan kommer också vår vd prata om både samhällsansvar och arbetsgivarperspektivet framåt. Vi jobbar vidare med frågan internt. Det är många kvinnor som jobbar på apotek och det här påverkar såklart oss i vårt vardagliga arbete, säger Camilla af Petersens.