Gå till innehållet
Gå till startsidan

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

“Utskrivnings­­samtalet är bättre för personalen än för patienten”

Läkemedelskommunikationen till äldre som skrivs ut är anpassad efter vad som är bäst för vårdpersonalen och inte för patienten, och kan vara en fara för patientsäkerheten. Det visar ny studie från farmaceuter i Uppsala.

En ny svensk studie har gjorts av bland andra Henrik Cam, klinisk apotekare på Akademiska sjukhuset i Uppsala och doktorand vid en forskargrupp som tillhör Uppsala universitet samt apotekare Ulrika Gillespie som är projektledare för forskargruppen och står som sistanamn på publikationen.

Studien “You’re Just Thinking About Going Home” är en del av ett större forskningsprojekt, IMPACT-care (Improved Medication Information and Patient Involvement at Care Transitions), och är gjord på Akademiska sjukhuset och Västmanlands Sjukhus Västerås.

Den visar att läkemedelskommunikationen till äldre patienter som är inlagda på sjukhus brister i personcentrering, och därmed ger dem otillräckliga förutsättningar för att kunna ta hand om sin läkemedelsbehandling på ett bra sätt när de kommer hem från sjukhuset.

— Vi har fokuserat på patienternas perspektiv och har gjort en studie där vi observerar samtal som sjuksköterskor, läkare eller kliniska farmaceuter har med patienter när de ska skrivas ut från sjukhuset, säger Henrik Cam.

Ulrika Gillespie, docent och bitr chef för Läkemedel och farmaci, Akademiska sjukhuset.

Samtalen har även spelats in. Efter utskrivning har patienterna intervjuats om vad de kommer ihåg av, och hur de upplevde, samtalet.

Därefter har forskarna analyserat datan utifrån perspektivet hur personcentrerad kommunikationen har varit.

— Personcentrerad kommunikation är en stor skillnad jämfört med det biomedicinska synsättet på vård. Där man ser att det finns en sjukdom och den ska man behandla. Den personcentrerade är att man har person framför sig och ska behandla personen och se helheten i just den personen med en bakgrundshistoria, dennes egna önskemål och vad som är bäst för just den här personen och inte bara för sjukdomen, säger Henrik Cam.

— Det vi har kommit fram till är att den läkemedelskommunikation som sker på sjukhus i många fall inte är inline med personcentrerad kommunikation. Den är väldigt anpassad efter vad som är bäst för vårdpersonalen och inte vad som är bäst för patienterna för att de ska kunna ta hand om sig och sina läkemedel efter att de har skrivits ut från sjukhuset och kommit hem.

Så kommunikationen är bättre för personalen än för patienten?

— Det blir många gånger så att det ska passa in i en process, något som ska göras. Det blir mycket en envägskommunikation, en grej för vårdpersonal att bocka av, säger Henrik Cam.

— Det handlar om auktoritära strukturer. Man tar på sig en roll som patient, en passiv mottagare av information. Det kanske många gånger är mer bekvämt att ta sig an den mer passiva rollen. Men i slutändan när man kommer hem är det ofta patienten själv som ska sköta medicineringen eller en anhörig. Det är där det fallerar.

Leder det till att de inte tar läkemedlen som de ska, att det blir fel i läkemedelsbehandlingen?

— Ja, precis! Det är det som är risken. Vi har inte specifikt kollat hur många fel det blir. Det här är en mer kvalitativ studie. Men vi kan se sådana tendenser att det blir fel och vi har några exempel där patienten inte har förstått hur hen ska göra.

Kan det i sin tur leda till en fara för patientsäkerheten?

— I vissa fall kan det vara det om det inte finns ett säkerhetsnät som fångar upp patienterna. Tanken när man skrivs ut är att primärvården ska följa upp, men fram till det att primärvården gör så behöver patienten veta hur den ska sköta sina läkemedel.

Studien visar inte på några skillnader mellan vilken profession som hållit i läkemedelskommunikationen.

Hur kan kommunikationen bli bättre?

— Vi bör hitta sätt så att patienterna blir mer medvetna om att de bör ta en mer aktiv roll när de är inne på sjukhuset. Vad händer med deras mediciner, varför har man gjort vissa ändringar och så vidare. Många patienter vet inte ens vad en utskrivning innebär och vad de kan förvänta sig att få när de ska skrivas ut.

Henrik Cam berättar att det har dragit i gång en studie på några kirurgavdelningar och en geriatrikavdelning på Akademiska sjukhuset där de ger ett informationspaket med en broschyr och en film till patienterna och deras anhöriga när de blir inlagda om vad de kan förvänta sig, och vad som förväntas av dem.

— Vi har precis satt i gång, så får vi se om det gör någon skillnad och vad patienterna själva tycker.

Läs mer >> “Vi apotekare behövs vid utskrivningen”

Mest läst