Gå till innehållet
Gå till startsidan

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

“Apotekens personalrum, viktig del av den fysiska arbetsmiljön”

Här är de tio bästa apoteken gällande personalrum, enligt Josefine Kindstedt som har arbetat på 32 apotek.
- Ett ombonat personalrum är ett tecken på uppskattning av personalens arbete, säger hon.

En hjärtefråga i yrkeslivet för Josefine Kindstedt, receptarie och rörlig farmaceut åt Apoteket AB, Region Norra Norrland samt LMA på Apoteket Vargen i Hortlax utanför Piteå, är hur man inom apoteksbranschen behåller sin personal i stort och farmaceuterna i synnerhet, samt hur man kan få fler av de farmaceuter som flytt yrket att återvända till apoteksgolvet.

— I det perspektivet kan frågan om utformning av personalrum verka liten, men den är definitivt inte irrelevant. Jag tror inte att mysigare personalrum kan få utflugna farmaceuter tillbaka till apoteken, men däremot bidrar de starkt till trivseln på arbetsplatsen och därmed kan de påverka hur man känner kring att stanna kvar, säger Josefine Kindstedt.

När hon för ett tag sedan arbetade uppe i Kiruna blev hon inspirerad av Apoteket Ripans fantastiska personalrum och la på vägen hem ut en lista på sitt privata Facebook-konto, med enligt henne, de tio bästa apoteken gällande personalrum.

— Kriterierna jag utgick ifrån var mysighet, ordning och reda, fönster eller ej, soffa eller ej samt tillgång på fika. Listan var såklart med glimten i ögat och urvalet var de 32 apotek som jag arbetat minst en dag på under karriären. Inlägget väckte större engagemang än väntat bland mina kollegor och jag blev ombedd att sprida vidare tankar kring ämnet, säger Josefine Kindstedt.

Tittar vi på vad myndigheterna har att säga i fråga om personalutrymmen så är det ganska luddigt i och med att mycket kan anpassas efter arbetets art, därmed finns det stort tolkningsutrymme för arbetsgivaren.  

Utifrån författningen, se nedan, så uppfyller de flesta apotek minimikraven, även de apoteken med små skrubbar till personalutrymmen. Däremot så har apoteken med små personalutrymmen svårt att uppfylla kravet om att ”det ska finnas eller gå snabbt att ställa iordning ett viloutrymme för tillfällig, ostörd och liggande vila”.

— Jag har främst arbetat på apotek inom Norrbottens län, men har hunnit se många apotek sedan 2007. Min iakttagelse är att det är vid byggandet av äldre apotek som man tagit störst hänsyn till arbetsmiljön, säger Josefine Kindstedt.

— Undantaget är apotek på hälsocentraler där det relativt ofta inte finns något personalrum i arbetslokalen, eftersom man tänkte att farmaceuterna skulle ta sin rast i hälsocentralens personalrum. Och det bryter inte mot författningen att ha ett externt utrymme som matrum. Däremot är det problematiskt att farmaceuterna som arbetar på sådana apotek inte kan gå till det externa personalutrymmet för paus, som ju sker på arbetstid, till skillnad från rast.

Enligt Josefine Kindstedt har apotek som byggdes före omregleringen 2010 i allmänhet större personalutrymmen, med fönster, komplett köksutrustning samt soffa.

— Apotek som byggdes efter omregleringen har alltmer krympande personalrum, där man i bästa fall rymmer tre medarbetare samtidigt. Det värsta exemplet jag sett var ett apotek som tidigare hörde till Cura, där man inte hade någon toalett inne på apoteket och där personalen åt sin lunch bakom säkerhetsskåpet.

Josefine Kindstedts förhoppning är att apoteken som gör minimum för att uppfylla Arbetsmiljöverkets krav väljer att utöka trivseln för sin personal vid nästa ombyggnation.

— De bör däremot redan nu fundera på var en akut sjuk medarbetare ska kunna lägga sig ner och vila.

När det gäller de äldre apoteken så hoppas hon att man behåller sina trevliga personalrum även i framtiden och att personalen på de apoteken förvaltar dem väl, genom att hålla dem mysiga och i god ordning.

— Vid nybyggnationer skulle det vara trevligt om man förutom kundutrymmet prioriterade ett personalrum med plats för soffa, matplats och, om möjligt, ett fönster. Apotek i stora matbutiker bör tänka på att ljudisolera personalrummen bättre, eftersom bullernivåerna i sådana apotek är höga, säger Josefine Kindstedt och fortsätter.

— Jag anser att ett ombonat personalrum är ett tecken på uppskattning av personalens arbete. Det ger en möjlighet att koppla av och höjer på så sätt prestationsnivån, ger gladare medarbetare och på så sätt fler nöjda kunder.

Fakta: Topp 10 personalrum på apotek

1. Apoteket Ripan Kiruna

2. Apoteket Viken Luleå

3. Apoteket Renen Piteå

4. Apoteket Sunderby Sjukhus

5. Apotek Hjärtat Piteå Sjukhus

6. Apoteket Gammelstad

7. Apotek Hjärtat Skurholmen

8. Apoteket Uttern Råneå

9. Apoteket Örnen Byske

10. Apoteket Lejonet Luleå

FAKTA: Så säger arbetsmiljöverket

Personalutrymmen enligt AFS 2020:1

Anpassas efter antal arbetstagare som normalt kan beräknas använda utrymmena samtidigt.

Anpassas efter arbetstagarnas funktionsförmåga.

Ska vara lättåtkomliga.

Får inte användas för verksamhet eller förvaring som försämrar användbarheten som personalutrymme.

Personalutrymmenas utformning i övrigt enligt AFS 2020:1

Det ska finnas utrymme för förvaring av privata kläder, utrymmet ska räcka till för alla som samtidigt behöver använda det. Det ska finnas utrymmen för personliga värdesaker. De ska ha eller kunna förses med lås.

Det ska finnas eller gå snabbt att ställa iordning ett viloutrymme för tillfällig, ostörd och liggande vila.

Arbetstagare ska kunna tillbringa pauser på en plats där de har möjlighet till kortare återhämtning. Det ska finna tillräckligt många sittplatser med ryggstöd. I närheten av viloutrymmet bör det finnas toalett.

Arbetstagare ska kunna äta under tillfredsställande förhållanden, även vid medhavd mat. Det ska ske i lämpliga utrymmen med bord och stolar med ryggstöd. Nära platsen där man äter medhavd mat ska det finnas kylskåp, möjlighet att värma maten och möjlighet att diska.

Utrymmet för mat kan vara en restaurang, ett matrum eller ett avskilt matutrymme i arbetslokalen.

Mest läst