“Apotek bör fokusera på att övertyga patienter”
Trots att patienter erbjuds billigare och likvärdiga alternativ vid köp av receptbelagda läkemedel, genom generiska utbyten, väljer en del att avstå – vilket betyder ökade kostnader. Därför bör apotek och sjukvården fokuserar på att övertyga patienter att acceptera ett första byte, enligt författaren till ny rapport.
Det är David Granlund, docent i nationalekonomi vid Umeå universitet, som skriver i en ny rapport från föreningen Studieförbundet näringsliv och samhälle (SNS) om hur valet leder till bortslösade pengar för patienten. Reformen om generiskt utbyte, som infördes 2002, har minskat de årliga läkemedelskostnaderna med cirka fyra miljarder kronor.
Rapporten baseras på en analys av alla receptbelagda läkemedelsköp som vuxna invånare i Västerbotten gjort under drygt två år.
— Endast 500 personer stod för 20 procent av merkostnaderna från nekade byten, vilket visar att oviljan mot att byta läkemedel är koncentrerad till en mindre grupp. Dessutom tyder tidigare forskning på att det främst är personer med låg inkomst och låg utbildning som nekar, säger David Granlund, i ett pressmeddelande.
Patienter måste inte byta läkemedel, men måste själva stå för mellanskillnaden om de inte vill.
— Motståndet mot generiska läkemedel beror ofta på okunskap och felaktiga föreställningar om att de billigare alternativen skulle ha sämre effekt eller orsaka fler biverkningar, säger David Granlund i pressmeddelandet.
Han föreslår flera åtgärder för att minska merkostnaderna som uppstår vid nekade generiska byten, bland annat att läkare och farmaceuter bör lägga mer tid på att förklara den medicinska likvärdigheten och säkerheten hos generika för patienter som upprepade gånger avböjt att byta.
— Om patienten säger nej till ett billigare alternativ på grund av okunskap så kan det ses som ett marknadsmisslyckande, säger David Granlund i pressmeddelandet.
Han menar att det därför att viktigt att de patienterna får bättre information och stöd för att minska missuppfattningarna. Läkare bör även i större utsträckning förskriva läkemedel med generiska namn när sådana finns, vilket ökar patienternas benägenhet att acceptera ett utbyte.
— Stora besparingar kan göras om apotek och sjukvården fokuserar på att övertyga patienter att acceptera ett första byte. Resultaten visar att när en patient väl gjort det, minskar risken att avböja nästa gång. Effekten håller dessutom i sig över tid, säger David Granlund i pressmeddelandet.