Det är Informationsgranskningsnämnden (IGN) som riktar kritik mot konsumenthälsobolaget Haleon efter att de genom en tv-reklam marknadsfört Alvedon på ett felaktigt sätt.
Reklamfilmen, som sändes i juli i år, visades enligt IGN “på en sådan liten del av skärmen att minimiinformationen inte kan läsas.” Den obligatoriska informationstexten var alltså oläslig, enligt IGN:s beslut.
Haleon har svarat på kritiken och skriver att företaget ambition alltid är att följa regelverket och att de efter att ha fått anmärkningen omedelbart “stoppat synlighet av Alvedonreklam i detta mediaformat där reklamfilm visas i mindre format än traditionell fullskärmsvy.”
IGN bedömer överträdelsen av normalgrad, vilket gör att straffavgiften läggs på 110 000 kronor.
Haleon var tidigare en del av läkemedelsföretaget GSK men står idag på egna ben. I företagets produktportfölj finns för utom Alvedon bland annat Sensodyne och Otrivin och de fick nyligen en ny Sverigechef.