Publishingpriset är en årlig tävling för bland annat tidningar, tidskrifter och webbplatser. Priset delas ut i flera kategorier inom digital och tryckt kommunikation och film. Svensk Farmaci är nominerad inom kategorin medlemstidningar bransch och webbtidningar.
Svensk Farmacis chefredaktör Erik Pettersson är både glad och stolt över nomineringarna, då han ser dem som ett tecken på att medlemmarna uppskattar tidningen och redaktionens arbete.
— Jag blir väldigt glad över nomineringarna. Vi har gjort ett enormt lyft det senaste året och läsarna har blivit fler. Uppenbarligen uppskattar våra läsare det vi gör, säger Erik Pettersson.
Både antalet unika besökare på webben och antalet sidvisningar, har mer än fördubblats.
Om man bara ser till annonser på webben hade annonsintäkterna fördubblats jämfört med tidigare år – redan i april.
— Tidningen engagerar. Vi har idag fler människor i artiklarna och på bild. Igenkänningen är stor i farmaceutvärlden och vi är som en lokaltidning, där folk i branschen känner igen varandra. Sedan måste jag även lyfta våra återkommande bloggare som skriver några av de mest lästa texterna på webben, säger Erik Pettersson och fortsätter.
— Vi vill lyfta goda exempel, inspirera och stärka läsarna, förmedla kunskap och synliggöra farmaceuternas roll i samhället. Innehållet ska spegla yrkets bredd och öka kunskapen om andra medlemmars arbetslivssituation och förutsättningar. Papperstidningen är ett kvitto på medlemskapet och blir en påminnelse om yrkesidentiteten hemma på köksbordet eller på arbetsplatsen. Tidningen ska förstärka läsarens känsla av en pålitlig, kvalitativ och användbar produkt som ger nytta, inspiration och läslust, säger Erik Pettersson.
De slutliga vinnarna av Publishingpriset kommer att tillkännages den 5 november.