Ny ägare öppnar Svea Apotek igen och sätter fokus på kvalité
Svea Apotek i Stockholm har öppnat igen med ny ägare, och med ny inriktning på arbetet.
- Vi satsar på kvalité och jobbar med personlig kontakt, säger läkemedelsansvarig Luay Katan.
Som Svensk Farmaci tidigare har berättat fick Svea Apotek i Stockholm stänga efter en inspektion i februari 2023. I slutet av mars fick apoteket öppna på nytt men efter en ny uppföljande inspektion i oktober fattade Läkemedelsverket beslut om att stänga apoteket och återkalla apotekstillståndet.
I januari 2024 sålde Iapoteks dotterbolag Pharmart AB Svea Apotek genom en så kallad inkråmstransaktion.
De nya ägarna är Cityapotek Stockholm AB.
— Vi såg en möjlighet att driva det vidare och satsa på kvalitetsarbetet, säger Luay Katan, chef på Cityapotek Stockholm AB, apotekare och läkemedelsansvarig (LMA).
Cityapotek Stockholm AB driver även Vendelsö Apotek utanför Stockholm som drivs i de lokaler där Vårdapotek1 tidigare låg. Efter att ha upptäckt allvarliga brister vid en inspektion beslutade Läkemedelsverket i mars 2023 att stänga Vårdapotek1 i Vendelsö.
Läkemedelsverket återkallade även tillståndet att bedriva öppenvårdsapotek för Vårdfarmaci MD AB, som drev Vårdapotek1.
I dag är inget av de tidigare bolagen inblandade i ägandet av de två apoteken.
I maj öppnades Svea Apotek igen.
— Det här med kvalité är inga problem, vi sätter kvalitén i centrum. Jag har varit apotekare sedan 2012 och har arbetat som chef och LMA på olika apotek och som kvalitetschef på Astra Zeneca i Södertälje, säger Luay Katan.
— Vi la in nya rutiner, anpassade rutinerna efter verksamheten och följer alla rutiner man har kring temperaturkrav, narkotikainventering, hållbarhet med mera. Det är bara att man fixar justa rutiner som är anpassade för verksamheten.
När det gäller personalen, hur jobbar ni med kvalitén där?
— I dag är det bara jag som är apotekare och en kassapersonal som är på plats på Svea Apotek. Det räcker med en farmaceut på plats för det är ganska lågt tryck just nu med mycket turister varav de flesta är personer som söker egenvård.
De har gratis hemleverans till kunderna, som beställer via telefon eller hemsidan, men de vill bygga ut till en mer fullfjädrad e-handel.
— Vi försöker jobba med den personliga kontakten där du ringer till oss eller besöker oss, något som många framförallt äldre personer saknar. De vill ha råd av en farmaceut, en receptarie eller apotekare. Vi ger dem råd och går i genom deras mediciner, deras interaktioner och hjälper dem att må bättre. Eftersom vi kan erbjuda våra kunder allt det här ser jag jätteljust på framtiden.
Luay Katan är även ägare och vd på bemanningsföretaget Pharm Match och strävar även där efter att behandla personalen väl.