”Vi är det bästa apoteket för att vi fokuserar på farmaci”
Hårt arbete, sociala medier och kärnverksamheten farmaci har gjort dem till ett av de apotek som går bäst.
Det går bra för många av de fristående och enskilt drivna apoteken som är med i Sveriges oberoende apoteksaktörers förening (SOAF).
Även om det rör sig om avsevärt lägre siffror när det gäller kronor är deras rörelsemarginaler högre än för branschen i sin helhet.
Ett av dem är ett litet familjärt apotek med två apotekare och en receptarie som alla haft drömmen om att öppna ett eget apotek.
— Jobbet på de stora apotekskedjorna har inte speglat våra förväntningar tyvärr. Det var en chock att komma ut från universitetet med väldigt fördjupad kunskap inom farmaci och sedan jobba på ett apotek där vi bland annat skulle fokusera på att merförsälja saffran till våra sjuka patienter på grund av en tävling i regionen, säger en av apotekarna.
Våra patienter känner sig trygga att fråga om sina mediciner då vi inte försöker pracka på dem en massa irrelevanta varor.
De berättar gärna, men vill vara anonyma för att inte drabbas av andras avundsjuka.
Att det går bra för många av de oberoende apoteken i Sverige tror de bland annat beror på att de som driver dem oftast jobbar väldigt hårt med att hålla kostnaderna nere.
— Jag har själv arbetat på storkedjorna i flera år på olika positioner, bland annat som apotekschef. Där har jag sett hur mycket “slöseri” som finns i tid och pengar.
Han berättar att de själva har skjutit till mycket kapital i starten, jobbat dygnet runt, knappt tagit ut någon lön och minimerat utgifter.
— Vi har haft en helt otrolig resa, bland annat tack vare våra fina grannar som hjälpt oss med marknadsföring. Vårt apotek blev viralt på Tiktok med cirka 1,2 miljoner visningar då vår granne utsågs till en av Sveriges bästa i sin genre och de i sin tur gjorde reklam för oss. Efter den “raket”-marknadsföringen har vi blivit områdets självklara val av apotek.
Apoteket är även själva aktiva i sin marknadsföring på Facebook och Instagram, något som de tror många andra fristående apotek missar.
— Då vi är ett litet familjärt apotek kan vi även minimera utgifterna väldigt lätt. Till exempel har vi ingen utgift för lokalvård, det är vi själva som tar hand om apoteket.
De berättar att det har varit hög efterfrågan på ett apotek i området med två tandläkarkliniker, en vårdcentral samt äldreboende, hemsjukvård och hemtjänstpersonal som hämtar ut sina mediciner.
De har även ett stort fokus på lagret, där de tar in och lagerför de varor som efter frågas av patienterna direkt.
— Det gör inte storkedjorna, det är toppstyrt vad som ska lagerföras och vad som inte ska lagerföras från huvudkontoret. De måste se att man säljer tillräckligt mycket innan de lagerförs, men då hinner man förlora kunden eftersom kunden själv kan beställa hem medicinen.
Den största skillnaden mellan de stora kedjorna och deras oberoende apotek är enligt apotekaren att de fokuserar på vad han och hans kollegor har pluggat till: kärnverksamheten farmaci.
— Våra patienter känner sig trygga att fråga om sina mediciner då vi inte försöker pracka på dem en massa irrelevanta varor. Tryggheten försvinner när farmaceuten tar på sig “säljrocken”. Man ställer inte sina livsviktiga frågor om sina mediciner till någon som är säljare, som precis försökt pracka på en dyra krämer som en inte ens behöver.
— Man ställer frågor om sina mediciner till en farmaceut som pluggat fem eller tre år på universitet, inte en säljare. Därav har vi många återkommande kunder som bara vill komma till oss. Vi hör det nästan varje dag, att vi är det bästa apoteket de besökt just på grund av att vi fokuserar på farmaci.