Tamro anmäler Kronans Apotek: “kan riskera patientsäkerheten”
Kronans Apotek beställde på en och samma dag läkemedel som motsvarar ett års returvolymer.
"Mycket allvarligt", anser läkemedelsdistributören som nu anmält Kronan till Läkemedelsverket, TLV och E-hälsomyndigheten.
Enligt läkemedelsdistributören Tamro har Kronans Apotek under stora delar av 2024 haft problem i sitt ordersystem. När Tamro fick juni månads beställning var det avsevärt högre volymer än vad Kronans alla apotek har behov av. De felaktiga volymerna för denna enda beställningsdag utgör ett helt års returvolymer.
Detta trots att läkemedelsdistributören lyckades stoppa en betydande del av Kronans beställning.
Tamro anser att problemen nådde en nivå som riskerar att resultera i tillgänglighetsproblem och potentiella brister både i vården och inom periodens-vara-systemet.
“Tamro ser mycket allvarligt på situationen” skriver företaget i ett pressmeddelande.
Tidigare felaktiga beställningar från Kronans Apotek har orsakat ett betydligt högre returflöde under 2024 och Tamro säger sig inte ha möjlighet att hantera ett så stort extra returflöde.
Tamro har anmält det inträffade till Läkemedelsverket, TLV och E-hälsomyndigheten eftersom det finns risk för en minskad tillgång på läkemedel för andra apotek vilket i förlängningen hotar patientsäkerheten.
Företaget föreslår att TLV och regioner inte utdömer viten under juni mot bakgrund av att de brister som sannolikt kommer att uppstå inte är orsakade av läkemedelsbolagen.
Tamro har stoppat möjligheten för Kronans Apotek att returnera varor eftersom returer av de volymer som felaktigt har beställts helt skulle blockera den ordinarie returhanteringen.
Läkemedelsdistributören har även skickat brev till Läkemedelsindustriföreningen (Lif), Sveriges Apoteksförening, Sveriges Oberoende Apoteksaktörers Förening (Soaf), Läkemedelshandlarna och Föreningen för Generiska läkemedel och Biosimilarer (FGL) med anledning av Kronans Apoteks orderproblem.
“Situationen är mycket bekymmersam eftersom läkemedelsbolagen samtidigt är i behov av de volymer som just nu ligger låsta hos Kronans apotek”, skriver läkemedelsdistributören i pressmeddelandet.
Kronans Apotek förstår allvaret i situationen och tar fullt ansvar för de problem som har uppstått. I ett pressmeddelande förklarar apotekskedjan att problemen uppstod i deras system Kronex inför den första leveransdagen i juni.
“Denna situation är självklart allt annat än önskvärd för Kronans Apotek och alla inblandade. Vi tar detta på största allvar och arbetar för att minimera de negativa effekterna” skriver Kronans Apotek i pressmeddelandet.
Apotekskedjan har nu identifierat och åtgärdat orsaken till problemen och infört en förlängd övervakning vid månadsskiften samt manuella stopp. De nya rutinerna kommer gälla för resten av året eller “tills alla parter känner sig helt trygga”.
“Vår högsta prioritet är att lösa denna situation och för att göra detta behöver vi samarbeta med Tamro för att undvika potentiell brist för andra”, skriver Kronan.
Kronans Apotek önskar snarast få tillbaka möjligheten att returnera varor
“Kronan anser att ingen tjänar på att lagret inte returneras av produkter som potentiellt riskerar brist. Vi inväntar svar från dem (Tamro reds. anm.) och hoppas att vi tillsammans hittar ett snabbt och effektivt sätt att returnera varorna så att de kan återföras till säljbart lager”.
Läs mer >> Kronans Apotek säger upp apoteksägare – tre apotek stängs