Apotea sänkte kostnader med 97 procent
Genom att anpassa till e-handel och ta bort onödigt emballage drog Apotea ned kostnaderna och minskade klimatavtrycket.
- Vi upptäckte snabbt hur ineffektivt och materialintensivt dagens varukedjor är, säger Erika Svensson, hållbarhetschef Apotea.
Idag är de flesta varukedjor anpassade utifrån butikshandel som kunden besöker. Med förpackningar som är anpassade för inleveranser till ett e-handelslager kan resurser och klimat sparas, effektiviteten öka och arbetsmiljön förbättras.
Två av landets största e-handlare, Apotea och Blomsterlandet, har inom ramen för Svensk Handels nätverk Hållbar e-handels projekt e-com ready genomfört förändringar kring produktens transportförpackningar för att bättre anpassa dem för inleverans till sina e-handelslager.
På Apotea kunde man se att kostnadsbesparingen för emballage uppgick till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.
— Som e-handlare har vi ju inga fysiska butiker och upptäckte snabbt hur ineffektivt och materialintensivt dagens varukedjor är som är anpassade till butikshandel. Vi initierade ett projekt där vi ber våra leverantörer om att få våra produkter i större transportförpackningar, utan onödigt emballage, säger Erika Svensson, hållbarhetschef Apotea och initiativtagare samt pilotföretag i projektet.
— Så istället för att vi får en produkt i en så kallad detaljhandelsförpackning med 2-6 produkter så får vi den i en större kartong med exempelvis 200 produkter eller på en helpall med 2000 produkter. Vi vill kortsluta dagens förpackningshieraki genom att produkten förpackas i en konsumentförpackning som läggs i e-förpackning eller e-handelspall utan onödigt emballage. På så sätt kan vi eliminera flera steg samt spara förpackningsemballage.
Vad är den största skillnaden jämfört med hur ni jobbade tidigare?
— Att få produkterna på detta sätt sparar massor av tid för oss samt förbättrar arbetsmiljön i logistiken. Mindre emballage innebär också mindre material att återvinna och hantera. Vi upplever att inleveranserna blir mycket mera effektiva för ett e-handelslager.
Överraskande det dig att kostnadsbesparingen och det minskade klimatavtrycket var så pass stort?
— Ja, det gjorde det faktiskt. Innan vi var med i Hållbar e-handels pilotprojekt så hade vi gjort uppskattningar som visade förbättringar men vi trodde kanske inte att de skulle vara så stora. I vissa fall blev ju kostnaden för materialbesparingen för leverantören 97 procent vilket är väldigt mycket. Vi kunde också se att materialförbrukningen mer än halverades, vilket leder till minskat klimatfotavtryck. Mindre material, mindre utsläpp helt enkelt.
När kostnadsbesparingen nu är så stor, vem får ta del av den besparingen?
— Det är leverantörens besparing, de är ju de som bekostar sina egna transportförpackningar. För oss är vinsten i tid det tar att hantera produkterna, det kan såklart också räknas om i pengar, den andra viktiga vinsten för alla parter är minskad klimatpåverkan.
På vilket sätt förbättrar det arbetsmiljön?
— Mindre emballage minskar risken för hanteringsskador, du måste till exempel inte använda skärverktyg lika ofta. En e-com ready leverans förbättrar arbetsmiljön och minskar risken för olycksfall eftersom arbetet med uppackning och hantering av emballage uteblir.