— Behöver ni hjälp?
Den familjära stämningen på Sanofi märks redan utanför entrén. Vi får frågan av flera medarbetare som går in och ut under tiden vi väntar på att bli insläppta på läkemedelsföretagets kontor på Kungsholmen i Stockholm. Alla vill hjälpa oss att hitta rätt. Sanofis lokaler ligger högst upp i huset och dagen då Svensk Farmaci är på besök yr snön utanför de stora fönstren som går från golv till tak.
— Vi har en balkong som går runt hela huset och det är fantastiskt att se halva Stockholm och allt det gröna under sommaren, säger Asmayet Kelemeworki Jonsson, som tar emot oss.
Hon är kvalitetschef och sakkunnig för partihandel med humanläkemedel på Sanofi och nickar igenkännande när vi berättar om alla behjälpliga medarbetare i entrén.
— Jag har jobbat på Sanofi i sju år och så länge stannar man inte om man inte trivs bra. Det är härlig energi här och vi har verkligen en ”Sanofianda”. Det är en platt organisation med högt i tak, säger Asmayet Kelemeworki Jonsson.
Sanofi är ett av de största läkemedelsföretagen i världen och finns i över 90 länder. I Sverige distribuerar företaget läkemedel, vacciner och genomför kliniska läkemedelsstudier inom flera olika terapiområden, som diabetes, onkologi och neurologi.
Sverige är ett litet land där alla använder samma distributörer, så det brukar vara ordning och reda.
Asmayet Kelemeworki Jonsson trivs i sin arbetsroll och inom företaget. Som sakkunnig för partihandel kvalitetssäkrar hon distributionen från Sanofis fabriker i Europa till apotek och sjukhus i Sverige. Hon sätter också upp ett kvalitetssystem för hela bolaget och upprätthåller kvalitetsarbetet för alla avdelningar.
— Jag har tät kontakt och jobbar mycket med våra distributörer. Jag är också ute hos dem och auditerar regelbundet, för att kontrollera att de följer avtalen vi har med dem och det svenska och europeiska regelverket. Sverige är ett litet land där alla använder samma distributörer, så det brukar vara ordning och reda, säger Asmayet Kelemeworki Jonsson, och fortsätter:
— Vi gör oftast ett endagsbesök, där vi har bestämt ett datum i förväg. Sedan åker jag dit och kollar kvalitetssystemet halva dagen och verksamheten halva dagen. Efter det rapporterar jag eventuella fynd och för en diskussion om det är något som måste förändras, säger hon.
Mer om Sanofi
Sanofi är ett franskt läkemedelsföretag som bildades (i nuvarande form) 2004, med huvudkontor i Paris. Idag finns man i över 90 länder och har över 90 000 medarbetare och är ett av de största läkemedelsföretagen i världen.
Det svenska kontoret ligger på Kungsholmen i Stockholm med
ungefär 150 medarbetare.
Sanofis terapiområden: Immunologi, diabetes och hjärt-kärlsjukdomar, neurologi, onkologi, sällsynta sjukdomar, vacciner.
Kända läkemedel från Sanofi: Lantus solostar, Vaxigrip Tetra, Dupixent, Praluent, Toujeo, Stilnoct, Aprovel.
Asmayet Kelemeworki Jonsson berättar att jobbet aldrig blir tråkigt eftersom det alltid är olika frågor som dyker upp inom kvalitetsavdelningen.
— Det kan vara nya regelverk som vi behöver hantera eller så hör en fabrik av sig och berättar att de hittat en avvikelse i en ”batch” av ett läkemedel. Det måste åtgärdas direkt, i värsta fall kanske läkemedlet kan behöva dras tillbaka. Då kan det bli mycket jobb med att försöka förhindra att en restnotering ska uppstå. Det gör att jag aldrig känner mig fullärd.
Hennes jobb innebär också hantering av reklamationer. Det kan till exempel vara kunder och patienter som hör av sig till sitt apotek för att en produkt inte fungerar.
— Det kan handla om att man inte får upp locket till en insulinpenna, den klickar inte när man injicerar sina enheter eller att det gör ont när man sticker sig. Vi samlar in och utreder alla reklamationer och märker vi av ett mönster, så kan vi behöva se över produkten och ändra något, säger Asmayet Kelemeworki Jonsson.
En reklamation kan också innebära att avdelningen Regulatory Affairs involveras. Där arbetar man bland annat med produktinformationstexter till Sanofis produkter, till exempel med bipacksedlar som kan behöva förtydligas om en kund klagar över att något är otydligt.
Charlotta Larsson, senior regulatory affairs manager, har jobbat inom företaget i 25 år. Stor del av hennes arbete innebär tillämpning av regelverket nationellt, vilket också betyder att hon ser till att produkttexter är uppdaterade och godkända av Läkemedelsverket. Hon arbetar också som granskare av läkemedelsinformation till Sanofis kunder.
— Vi är lite som spindeln i nätet och följer ett läkemedel genom hela livscykeln, vilket innebär allt från uppdatering av produktinformation till nya indikationer och ändringar i tillverkningsprocesser. Vi har mycket kontakt med Läkemedelsverket och med vårt moderbolag i Frankrike. Det kan vara lite stressigt att ha deadlines till myndigheter, ibland måste man svara Läkemedelsverket inom ett visst antal dagar, och det är en utmaning att följa regelverket och samtidigt göra texter begripliga för kunder och patienter. Men det gör att vi tvingas vara kreativa, säger Charlotta Larsson.
Alla läkemedel och produkter som produceras hos Sanofi har delats in i terapiområden. Charlotta Larsson har själv huvudansvar för produkter inom neurologi.
— Så jag har framför allt koll på de produkterna. Vi är med i hela produktcykeln och håller produkterna uppdaterade enligt regelverket. Vi uppdaterar också interna system och texter, vilket är viktigt om vi själva blir auditerade – då måste allt vara helt enligt regelverket. Det vi påstår om en produkt måste stämma. Jag hanterar också restnoteringar och dispenser kring det.
Vi uppdaterar också interna system och texter, vilket är viktigt om vi själva blir auditerade – då måste allt vara helt enligt regelverket.
Hur kom du till Sanofi?
— Jag jobbade först på apotek, men ville se andra sidan av läkemedelshanteringen och efter det har åren rullat på. Jag har jobbat med olika saker inom företaget, vilket har gjort att jobbet aldrig blivit enformigt. Men det är framför allt personerna som jag arbetat med som gjort att jag stannat – jag älskar att jobba här!
I samma team som Charlotta Larsson finns Afrooz Vajdi, som jobbar som regulatory affairs manager. Hon är konsult och har varit på Sanofi i nästan ett år.
— Jag har ansvar för onkologiprodukterna. Jag jobbar med regelverket och har mycket kontakt med våra finländska kollegor. Utöver det regulatoriska arbetet har jag ansvaret för hanteringen av avvikelser kopplat till nordiska regulatoriska avdelningar. De nordiska teamen på Sanofi har ett tätt samarbete eftersom våra marknader är så små, säger Afrooz Vajdi.
Hon tycker att konsulter på Sanofi behandlas som en i gänget och blir inte en separat del av teamet.
— Jag har aldrig känt att jag inte är ”med” på Sanofi, något som tyvärr kan vara ganska vanligt som konsult. Då kanske man sätts på den uppgift man anställts för och får inte göra något annat. Men här behandlas jag precis på samma sätt som alla andra.
Finns det något läkemedel i Sanofis portfölj som ni är extra stolta över?
— Jag gillar bredden vi har och att portföljen förändras hela tiden. Man får vara med och lära sig nya läkemedel. Jag gillar också att Sanofi satsar på särläkemedel, jag blir motiverad av att man vill ta ut dem på marknaden för att hjälpa fler med sällsynta sjukdomar, säger Asmayet Kelemeworki Jonsson och fortsätter:
— En kommande lansering är RS-läkemedlet Beyfortus som förhindrar allvarlig insjuknad. Min son blev dålig i RS för två år sedan, så för mig personligen känns det häftigt att få ta det till marknaden.
En av Sanofis mest framgångsrika produkter är insulinet Lantus. Charlotta Larsson var med när det lanserades i början av 2000-talet.
— Det var otroligt stort då och jag jobbade med att utforma produktinformationen, vilket jag var stolt över. Det blev också en storsäljare, säger hon.
Hon är också stolt över Dupixent, ett biologiskt läkemedel som hämmar olika inflammatoriska processer.
Hon får medhåll av Asmayet Kelemeworki Jonsson.
— Det är fint när man kan hjälpa en stor patientgrupp. Det är också kul med produkter som till exempel influensavaccin som ska ut till en stor del av befolkningen på kort tid. Det kan betyda miljontals doser som ska ut till sjukvården och vaccinationsmottagningar på bara några veckor – då vill man inte ha problem med produktionen, säger hon.
Asmayet Kelemeworki Jonsson
Titel: Kvalitetschef och sakkunnig för partihandel med humanläkemedel (Country Quality Head & Responsible Person)
Utbildning: Apotekarprogrammet vid Uppsala universitet
Tips till farmaceuter som vill komma in på samma bana: Våga söka jobb inom industrin. Inom kvalitetsorganisationen finns ofta juniora roller, till exempel Quality officers. Utan erfarenhet är det en bra början.
Charlotta Larsson
Titel: Senior Regulatory Affairs Manager
Utbildning: Farmacie kandidat, Uppsala universitet
Tips till farmaceuter som vill komma in på samma bana: Jag tycker absolut att man ska våga sig på att byta bransch till industrin. Möjligheterna är många att finna ett område man tycker är intressant. Sök jobb du tycker verkar spännande, väl inne på företaget finns ofta möjlighet att prova olika saker.
Afrooz Vajdi
Titel: Regulatory Affairs Manager
Utbildning: Apotekarprogrammet vid Uppsala universitet
Tips till farmaceuter som vill komma in på samma bana: För att komma in i läkemedelsindustrin som konsult bör man vara öppen för alla positioner som erbjuds och få in foten i första företaget. Sedan samlar man på sig erfarenhet och skapar nätverk vilket möjliggör rörelse mellan olika företag och roller.
Roller farmaceuter kan ha på Sanofi
Totalt är det runt 20 farmaceuter som jobbar på Sanofi i Stockholm. Här är några av deras roller:
Quality officer
Ansvarar för att implementera och underhålla kvalitetssystemet inom företaget. Arbetar till exempel med kvalitetsavtal, distributionsfrågor, avvikelse- och reklamationshantering.
Pharmacovigilance & Medical Information Officer
Inom farmakovigilans arbetar man med att främja patientsäkerheten på många olika sätt och hanterar biverkningsrapporter och arbetar med flera olika typer av riskminimerande åtgärder.
Inom medicinsk information besvarar man medicinska frågor kring produkter från allmänheten och sjukvården. Man arbetar också proaktivt och skickar ut viktig information till apotek och läkemedelskommittéer.
Medical Advisor/Medical Lead
Stöttar företaget med vetenskaplig och medicinsk kompetens inom produktområdena. Kommunicerar medicinska data, är med och godkänner marknadsföringsmaterial gällande medicinskt innehåll.
Customer Engagement Manager/ Product Manager
Arbetar på marknadsavdelningen och ansvarar för produktens marknadsstrategi samt tar fram informationsmaterial till sjukvårdspersonal och patienter som fått läkemedlet förskrivet till sig. Detta kan vara på svensk eller europeisk nivå.