Så ska Apotek Hjärtat få fler farmaceuter till sina nya apotek
Apotek Hjärtats vd Monika Magnusson i stor intervju om farmaceutiska tjänster, kompetensförsörjning och hur apotekens viktiga roll i samhället ska tydliggöras.
- Det är en fråga som jag verkligen är engagerad i och brinner för, säger Monika Magnusson.
Det går bra för Apotek Hjärtat. Enligt Ica gruppens rapport för tredje kvartalet steg nettoomsättningen för deras helägda apoteksverksamhet med 12,7 procent.
Framförallt går det bra för verksamhetens fysiska apotek. Försäljningstillväxten i fysiska apotek var för Apotek Hjärtat 10,8 procent i kvartalet, vilket kan jämföras med marknadstillväxten som bedöms ha uppgått till 7,2 procent.
Även Apotek Hjärtats onlineförsäljning ökade men något mindre än övriga marknaden med 18 procent i kvartalet, att jämföra med 23,2 procent.
Monika Magnusson, vd för Apotek Hjärtat och apotekare i grunden, är stolt över vad hon kallar den ”starka kombinationen”. Nu planerar Apotek Hjärtat att satsa både på de fysiska apoteken och onlineförsäljningen.
— Vi har sett att det i högre grad är en kombination av de båda. Under pandemin så blev det många som enbart valde att e-handla, nu ser vi i hög grad även fysiska besök och så kommer det att fortsätta vara, säger Monika Magnusson och fortsätter.
— Vi ska komma ihåg att de fysiska apoteken har en fantastisk roll. Man har produkterna på plats, man har god tillgång till kompetens och i vårt fall gör vi det dessutom i en kombination med väldigt generösa öppettider och väldigt smidiga platser. Det är lätt att få tag i det man behöver när man behöver lindring eller vägledning kring exempelvis recept.
Vad ska ni göra med de fysiska apoteken och hur ser planen ut för online handeln?
— Vi tänker att i olika situationer i en människas liv passar ibland det digitala alldeles utmärkt och ibland är det, det fysiska som är det lämpligaste. För vår del bygger vår plan i hög grad på både och. Vi vill vara starka fysiskt och vi behöver vara starka digitalt och framförallt behöver vi se till att de här två kanalerna förstärker varandra.
Kan du vara mer specifik, vad är det ni ska göra?
— När det kommer till den rena online handeln är en viktig del att vi förstärker och automatiserar i Norrköping där vårt e-apotek ligger, så att vi får till både en bättre arbetsmiljö och en bättre kundupplevelse. Men vi förstärker också kombinationen i och med att det blir smidigare för apoteken att hantera de paket som kommer från e-handeln. Den kombinationen ser vi ofta: att man e-handlar men hämtar lokalt hos oss och då passar på att komplettera sin e-handel.
— Vi ser också den starka kombinationen i det att om en produkt inte finns lokalt kan vi dra nytta av det vi har i Norrköping. Vi får ett fullsortimentsapotek även om man ligger i Nordmaling eller i Ryd och kan lägga beställningen mot hela Hjärtats sortiment. Nu till exempel när vi har rester (restnoteringar reds anm.) kan det finnas kvar receptläkemedel i Norrköping som vi då kan se till att kunderna får tillgång till.
Under 2022 har Apotek Hjärtat öppnat fem nya apotek, och stängt fyra, vilket lett till att de i dag har 391 öppenvårdsapotek. Monika Magnusson utlovar att fler apotek kommer att öppnas de kommande åren.
— Vi har flera viktiga etableringar de kommande åren där vi ser att vi kan förstärka närvaron på nya platser, flera av dem är orter där vi tidigare inte har funnits och det känns roligt att kunna erbjuda Hjärtats fina service och omtanke även där.
Kan du ge någon siffra på antal nya apotek som kommer att öppnas?
— Nej, inte en exakt siffra – öppningsdatumen kan flytta sig lite mellan åren. Vi gör ofta projekten tillsammans med Ica och måste vi anpassa byggtider och så vidare. Men det kommer nog att fortsätta ungefär i den takt vi har sett de senaste åren. I år har vi till exempel öppnat fem nya och något liknande kan jag tänka mig de kommande åren utan att gå in i exakt numerär.
Ni anställer löpande, och har gått från 3203 anställda vid årsskiftet till 3257 i september. Hur många av de nya är farmaceuter?
— Det kan jag inte svara exakt på men jag skulle tro att det är en mix av farmaceuter och andra apoteksmedarbetare men också viss förstärkning på supporten. En delförklaring till det är förstås de fem nya apoteken för de är relativt sett större apotek med generösare öppettider medan de vi inte längre driver är som regel mindre apotek med färre anställda, säger Monika Magnusson.
Kompetensförsörjningen är en av de stora frågorna för alla i branschen. Det råder brist på receptarier och apotekare, och Apotek Hjärtat likt andra arbetsgivare på marknaden arbetar specifikt med att hitta nya medarbetare.
— En fantastiskt och väldigt viktig kompetens är våra farmaceuter. Självklart jobbar vi som företag med att vara attraktiva och ser till att vi knyter bra relationer redan till studenterna och tar väl hand om farmaceuter redan under praktiktiden. Vi jobbar också tillsammans med övriga branschen för att få fler att utbilda sig till farmaceuter och för att få fler att ta sig igenom utbildningen på ett så bra sätt som möjligt. För det vet vi är en utmaning i dag. Så vi gör både saker själva och tillsammans med branschen, säger Monika Magnusson och fortsätter.
— Jag vill också lyfta det otroliga viktiga jobb som vi gör tillsammans med Sveriges Apoteksförening och där känner jag att vi som marknadsledare har en viktig roll. Det handlar om att apotekens viktiga bidrag och roll i samhället verkligen tydliggörs. Jag tror att ser man som farmacistudent att här har jag chansen att påverka hur en annan människa mår, i och med kundmöten på apotek, då tror jag att fler över tid kommer att se det här som en fortsatt attraktiv plats att jobba på.
Hur gör man det, tydliggör apotekens roll, det är en stor målsättning?
— Det är nästan en separat artikel, men det är en fråga som jag verkligen är engagerad i och brinner för. Det mest uppenbara och tydliga är förstås att fortsätta med jobbet som vi har gjort tillsammans med övriga i branschen kring farmaceutiska tjänster. De indikationer som vi fick från den första delrapporten kring inhalationsvägledning leder till att vi vill komma igång så snabbt som möjligt med den tjänsten. Om inte annat är det en viktig symbol att det händer saker på apoteken.
— Vi behöver göra det bredare än så också. De myndighetsuppdrag som finns kring farmaceutsortiment, och kring regelverk som möjliggör att apotek och farmaceuter kan bidra när vi till exempel har läkemedelsbrister är välkomna och där jobbar vi med påverkansarbete.
— Sedan handlar det att över tid se apoteken som fantastiska platser utifrån den service vi har, den kompetens som finns och den tillgänglighet som apoteken innebär. Att det här gör att de blir viktiga platser för hälsa över tid. Det är så otroligt smidigt när vi till exempel erbjuder blodtrycksmätning i samverkan med Blodtrycksdoktorn, då kan kunderna göra det i samband med att de handlar mat. Det gör att fler upptäcker att man har farligt högt blodtryck i tid. Det bidrar till att farmaceuter ser att apoteken är en bra plats om man vill bidra till människors hälsa på riktigt i vardagen.
Apoteket AB:s vd Rasmus Nerman och chefsfarmaceut Louise Skalin skrev nyligen i en debattartikel i Svenska Dagbladet att de vill ge apoteken en utökad roll i vårdkedjan.
Meds vd Björn Thorngren och farmaceuten Sandra de Roos skrev i en replik att det finns potential att utöka farmaceutens roll men möjligheten är högst begränsad.
Monika Magnusson anser att det finns både tid och plats för farmaceutiska tjänster hos de farmaceuter som jobbar på öppenvårdsapotek i dag.
— Det är jag övertygad om att det gör. Farmaceutiska tjänster är viktiga för branschen på många sätt framåt, och de ska självklart också vara knutna till en ersättning, precis som försöken belyser. Men det är ju också viktigt att apotekens ersättning för det vi grunden gör redan idag, kring läkemedelsråd och receptexpedition, är relevant, och den frågan arbetar vi med tillsammans, i branschen.
Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV) föreslår i en ny rapport att handelsmarginalen höjs omgående, men där finns inte de farmaceutiska tjänsterna med.
— Nej, det är fortfarande under utredning så där ska det komma vägledning kring hur det skulle kunna tänka sig implementeras längre fram, säger Monika Magnusson och fortsätter.
— Jag är övertygad om att när vi vill lyfta apotekens roll är det tydligt att läkemedelsbehandling kommer att fortsätta att växa och ta en större plats i samhället och i människors liv. Där tänker jag att vi har ett ansvar i branschen. Min personliga reflektion är att många människor ser läkemedel som något man inte är helt bekväm med. En del kan till och med uttrycka skam för det och man lägger rätt mycket fokus på biverkningar. Där skulle jag vilja att vi i högre grad gemensamt lyfter hur fantastiska produkter läkemedel är och vilken skillnad de gör.
Läs mer>>
“Våra fysiska apotek uppvisar en mycket stark utveckling”