När en äldre man kom in till ett apotek i Jönköping för att hämta ut sitt läkemedel insåg en apotekare att receptet innehöll felaktigheter. Mannen hade ordinerats det morfinliknande läkemedlet oxikodon mot smärta efter operation, trots att patienten inte skulle opereras.
Det ska också ha funnits motsägelsefull information i receptet om hur nedtrappningen av medicinen skulle ske. Apotekaren ringde därför vårdcentralen för att reda ut oklarheterna, skriver Jönköpings-Posten.
Men på vårdcentralen möttes apotekaren av kalla handen. Personen som svarade menade att läkaren inte kunde ta emot samtalet och sade att den berörda patienten skulle komma tillbaka till vårdcentralen innan stängning för att få hjälp.
Apotekaren fick senare kontakt med läkaren som uppgav att det blivit fel i receptet och att hon skulle makulera det och skriva ett nytt. När inget nytt recept inkommit en kvart senare ringde apotekaren tillbaka till vårdcentralen igen och fick då höra att läkaren inte kunde skicka något nytt recept direkt eftersom ärendet inte var akut.
Personen som svarade uppmanade sedan apotekaren att komma på studiebesök till vårdcentralen för att se hur de där räddade liv, varpå apotekaren kontrade med att personalen på vårdcentralen fick komma till apoteket och se hur krångligt det kan vara när läkare skriver fel.
Det gjorde i sin tur att personalen på vårdcentralen hotade med att slänga på luren, vilket gjorde att apotekaren la på direkt. Fem minuter senare inkom det nya receptet till apoteket.
Apotekaren har därefter anmält läkaren till Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) med hänvisning till att händelsen kunnat innebära en fara för patientsäkerheten. Även personen som svarade i telefon anmäls.
“Därför anmäler jag både XX (läkarens namn) som slarvat på ett recept på narkotikaklassat läkemedel till en gammal man och YY (personalen som svarat i telefon på vårdcentralen) som visade inkompetens i sitt arbete,” står det i anmälan, enligt Jönköpings-Posten.