E-handeln i Sverige fortsätter att minska under årets andra kvartal jämfört med föregående år, visar Postnords e-barometer som publiceras i dag.
Utvecklingen mellan de olika branscherna skiljer sig åt mer än någonsin.
Den totala e-handeln viker nedåt med fyra procent under andra kvartalet och i likhet med första kvartalet i år är det bygghandeln som backar mest, med 19 procent jämfört med samma period föregående år.
Apotekshandeln fortsätter att växa och ökar med 21 procent jämfört med motsvarande period föregående år.
I rapporten uppges flera anledningar. Många branscher påverkas av den rådande lågkonjunkturen men inte apotekshandeln på grund av reglerade priser och en stabil efterfrågan.
De kunder som har hittat till apoteken online, till exempel under pandemin, stannar kvar och handlar mer. Utöver smidighet beror detta på prisskillnaden mellan apoteksvaror online och i butik.
“Priset är konsumentens största fokus just nu, vilket blir ytterligare en fördel för apotekshandeln online. Att det är dyrare i butik beror till stor del på att priserna behöver balanseras med lokalhyra och högutbildade anställda”, står att läsa i rapporten.
Konsumenterna köper även mer saker som inte är apoteksvaror via onlineapoteken, till exempel skönhetsprodukter. Handelsvaror alltså de varor som inte är läkemedel står för 41 procent av försäljningen online.
— Det är flera samtida faktorer som alla påverkar apoteksbranschen online positivt. Ett breddat utbud, konkurrenskraftiga priser och produkter väl anpassade för att handlas online. Ur ett last mile-perspektiv är förpackningarna ofta gynnsamma sett till sin storlek och passar för e-handel, säger Marie Rudolfsson, affärsområdeschef Postnord Sverige och tidigare affärsområdeschef butik på Apoteket AB i ett pressmeddelande.
Läs mer>> Nätapoteken växer medan resten av e-handeln backar