Välkommen! Varför vill du blogga på Svensk Farmaci?
— Jag vill dela med mig av mina insikter och funderingar. Jag har varit i apoteksbranschen sedan 2001 och tror mig förstå den ganska bra.
Berätta lite om dig själv.
— Jag har jobbat som journalist och var med och startade tidskriften Expo i mitten av 1990-talet. Kom till Apoteket 2001. 2009 började jag på Kronans Droghandel som kommunikationsdirektör och var där till 1 januari i år. Jag kände att det var dags att göra något annat i livet så nu har jag startat egen kommunikationsverksamhet.
— Just nu håller jag på med en bok om apoteksomregleringen åren 2001 till 2010 där jag också blandar in lite allmän apotekshistoria. Det har ju hänt en del med monopol och omreglering.
Du har länge arbetat med press och kommunikation inom apoteksbranschen, hur hamnade du här?
— Ja det var egentligen Johanna Sevonens förtjänst. Hon och jag hade en del samarbeten när hon var på Synskadades Riksförbund och jag på De Handikappades Riksförbund. Hon blev anställd som kommunikationschef på Apoteket och behövde på sekunden en pressekreterare och då tipsade hon om mig.
— Det jag gillar med apoteksbranschen är dels att den handlar om viktiga frågor som läkemedelsförsörjning och läkemedelsanvändning. Dels att den ligger i skärningspunkten mellan det offentligt finansierade samhällsuppdraget och det kommersiella. Det blir oerhört intressant i den balansgången.
Vad ser du som den stora utmaningen med ditt yrke?
— Kommunikation är svårt generellt sett och den sker alltid på mottagarens villkor. Det är lätt att glömma bort. Kommunikationen pågår också 24/7 och det trycks ut en himla massa information, men var landar den, förstår mottagaren vad som sägs, är den ens intresserad? Det påverkar också hur en kommunikationsavdelning behöver jobba. Den kan inte styra allt.
— Kommunikation handlar väldigt ofta om att man vill ändra något. Att få människor att röra sig i samma riktning, bli engagerade, brinna för en sak, att förändra något, uppmärksamma ett problem som behöver åtgärdas, påverka utvecklingen. Ledarskap är i sig väldigt mycket kommunikation, vad man säger, hur man säger det. För att lyckas behöver man kunna själva hantverket men det är också bra om man har fingertoppskänsla och empati. Om man nu som kommunikatör vill ha resultat och inte bara ha ryggen fri.
— Under pandemin var det ju väldigt mycket kommunikation, det var mycket som skulle ändras på apoteken, begränsningar i hur många som fick vara inne i apoteket, skyltar med information, markeringar för att hålla avstånd, vilka rutiner som skulle ändras. Det var en kommunikativ utmaning där vi ibland fick gå ut med flera meddelanden samma dag. Men där var också mottagaren motiverad att agera. Så det gick bra.
Vad tänker du ta upp i dina texter?
— Jag tänkte skriva om vad som sker i och runt branschen och hur det påverkar apoteken. Ungefär så. Jag kanske gör lite historiska nedslag också.
Om Andreas Rosenlund
Ålder: 56
Familj: Sambo, två utflugna barn
Bor: Nacka
Intressen: Hammarby, jakt, fiske, litteratur, konst med mera.
Läs mer >> “Det är bättre att reglera sin egen verksamhet än att myndigheterna gör det”