Fel hos Försäkringskassan slog ut recepttjänst
Under drygt två timmar gick det inte att expediera e-recept. Ett fel hos Försäkringskassan låg bakom problemet.
Under tisdagen drabbades E-hälsomyndigheten av störningar som påverkade e-recepttjänsten i hela landet. Felet upptäcktes vid 11-tiden och ledde till att läkare inte kunde skriva ut recept, apotekspersonal inte kunde expediera e-recept och kunder inte kunde hämta ut receptbelagd medicin.
Strax före 13.30 var tjänsten åter uppe.
E-hälsomyndigheten undersöker nu tillsammans med sin driftleverantör vad som låg bakom störningen. E-hälsomyndighetens driftleverantör är Försäkringskassan vilket Computer Sweden var först med att uppmärksamma.
— Ja, det stämmer att vi har Försäkringskassan som driftleverantör. Det är de vi har dialogen med, säger Jenny Hellgren, pressekreterare på E-hälsomyndigheten.
Vad innebär det rent praktiskt att Försäkringskassan är er driftleverantör?
— Att vi har våra tjänster i deras system. Vi har servrarna och liknande där eftersom de är vår driftleverantör.
Exakt vad felet berodde på ska nu myndigheternas gemensamma undersökning visa.
— Vi gör alltid en sådan undersökning efter alla incidenter. Vi analyserar och tar reda på orsaken så att det inte ska hända igen.
Är det vanligt med den här typen av problem?
— Tack och lov inte. Det är ytterst sällan som vi har större avbrott men det är bara att beklaga när det händer, säger Jenny Hellgren.
Så sent som i februari i år hade E-hälsomyndigheten liknande störningar under ett par dagar som påverkade e-recepttjänsten och ledde till att det tog lite längre tid att hämta ut läkemedel på apotek. Även då berodde felet på störningar hos myndighetens driftleverantör, men då var inte Försäkringskassan deras leverantör. De bytte till dem efter det.
Försäkringskassans presstjänst bekräftar att de är driftleverantör till E-hälsomyndigheten, men vill för övrigt inte kommentera driftstoppet ytterligare eftersom “informationsansvaret ligger hos E-hälsomyndigheten”.