Apoteksduon startade eget för att få göra ”hoppsasteg” till jobbet
Apotekarna trivdes inte hos sina tidigare arbetsgivare. Nu har de utsetts till Årets företagare i Karlshamn.
- Det ligger hårt jobb bakom. Därför är det fantastiskt att få ett sådant här kvitto på att vi gjort något bra, säger apotekschef Jenny Petersson.
Det är två erfarna farmaceuter som nu prisas. Hussain Hussain föddes i Irak och utbildade sig där. Han flyttade till Sverige 2007, tog sin svenska examen 2011 och har sedan dess samlat erfarenheter på olika apotek i Blekinge.
Jenny Petersson gick ut vid Uppsala universitet 2001, fick jobb direkt på Sjukhusapoteket i Karlskrona och har sedan dess bland annat genom Apoteket Pool provat på det mesta inom apoteksbranschen både i norr och söder.
Men de båda kände att de hade större potential än vad som kom till nytta hos sina tidigare arbetsgivare, och viljan att starta ett eget apotek växte.
— Jag hade chefsrollen när jag valde att säga upp mig. Jag kände att jag blev mer och mer styrd. I de här stora bolagen upplevde jag att ville man kontroll och styra mycket uppifrån. Jag är sådan person som vet vad min personal behöver och vill lyssna in dem, och jag vill få utlopp för mina egna idéer, säger Jenny Petersson och fortsätter.
— Jag upplevde att man styrde mycket mot produktivitet, att det handlade om springa fortare hela tiden. Jag brinner för kundmötet och rådgivningen och det måste få ta lite tid. Jag anser att det finns möjlighet till att det får ta tid, men ändå vara lönsam. Men jag fick inte gehör för det.
Under åren hade Jenny Petersson träffat, och anställt, Hussain Hussain på en tidigare arbetsplats. En dag ringde han och frågade om de inte skulle äta middag.
— Då gjorde vi det och då hade han redan en plan. Han visste att jag ville driva apotek och inte skulle säga nej, säger Jenny Petersson.
Och på den vägen är det.
För sex år sedan öppnade de Apoteksgruppen i Karlshamn, deras första egna bolag där Jenny Petersson är apotekschef och Hussain Hussain började som kvalitetsansvarig, en roll som han fortfarande har i Karlskrona men som han lämnat över till en duktig medarbetare för apoteket i Karlshamn.
I oktober 2022 öppnade de sitt andra apotek fast under samma bolag: Apoteksgruppen i Karlskrona.
Sammanlagt är de 24 anställda, inklusive de själva, affärerna går bra, personalen trivs och nu har de utsetts till Årets företagare i Karlshamn.
Vad är framgångsreceptet?
— Det är att erbjuda fantastiska kundmöten och tänka nytt. Jobba för en fantastisk arbetsmiljö där både vi och våra medarbetare gör ”hoppsasteg”. Det brukar vi jobba hårt med. Jag tycker det är superviktigt. Vi ska göra ”hoppsasteg” till jobbet och våra kunder ska göra ”hoppsasteg” ut från oss. Då har vi lyckats, säger Jenny Petersson och fortsätter.
— Titta på barnen som springer till skolan och tycker att det är jätteroligt. Det ska vara så. Man är så stor del av livet på jobbet så har man inte kul så blir det inte bra. Det är nyckeln till allting. Vi jobbar stenhårt med det. Allt kan inte vara på topp hela tiden men hos oss är vi tillåtande och då kan man berätta att i dag är det inte 100 procent bra. Då hjälper man varandra i stället för att stjälpa varandra.
Hur når man dit?
— Man pratar med varandra, inte om varandra. Händer något så tar vi ett snabbt möte och reder ut det direkt i stället för att gå och vänta. Vi har personalmöte varannan vecka och då är det superviktigt att alla får komma till tals. Ibland kör vi kräkrunda. Man måste bara få pysa ur sig och sedan släpper man det. Det gäller att få upp saker till ytan i stället för att man går och grämer sig och tycker att allting är skit.
— Sedan gör vi mycket tillsammans. Jag tror på det mjuka. Att man hittar på saker med personalgruppen. Att vi även får ha det lite roligt. Det är superviktigt.
Hur får ni kunderna att göra ”hoppsasteg”?
— Det gäller att satsa på kompetens. Vi har en stark konkurrent i näthandeln i dag och då måste vi på fysiska apotek verkligen göra skillnad och försöka ligga steget före våra kunder som är mer pålästa i dag. Så vi satsar väldigt mycket på kompetensutveckling för att man ska känna sig trygg i kundmötet. Att man ska våga bjuda på kunskapen. Att man ska våga berätta för kunderna att detta kan du tänkas behöva. Jag vet exempelvis att den här biverkningen är väldigt vanlig. Då försöker jag säga det till kunden i förebyggande syfte att om du märker det så är det bara att du kommer in så hjälper vi dig vidare.
Allt är inte lätt och smidigt. Även jobbvardagen kan bjuda på motstånd.
— Det som är i ropet nu är brist på läkemedel, det är mycket restnoteringar där vi får lägga mycket tid på leta läkare. Det blir en utmaning att lägga ett schema som leder till att man känner att man verkligen ka ge allt i kundmötet och hinner söka doktorn och hinner leta så kunden inte går ut utan mediciner. Men där har vi också lyckats. Direktexpedieringsgraden hos oss förra månaden var 98,55 procent alla resterna till trots. Vi ligger alltid där mellan 98 och 99 procent så det känns bra.
Det råder en stor brist apotekare och receptarier, ändå har företaget lyckats anställa.
— Det är framför allt i Blekinge som är en liten avkrok så där har det varit jättetufft att hitta personal. Men där har vi en stor fördel av att både jag och Hussain har varit runt på många arbetsplatser. Någonting bra har vi gjort så vi har gjort ett gott intryck. Folk vill jobba hos oss. Vi har ett gott rykte. Det är kul.
Jenny Petersson och Hussain Hussain är nöjda, men inte klara. I framtiden vill de starta fler apotek.
— Det finns tankar framåt. Sedan ska det vara rätt i timingen och man ska känna att alla mår bra och alla mäktar med så det inte blir för mycket. Jag är chef på två apotek och har många anställda och det finns en gräns för vad man göra bra. Det är dags att delegera lite till någon annan i sådant fall. Men absolut: det finns planer på fler apotek.