Apotek Hjärtat vinner pris för klimakteriekampanj
Varje arbetsplats klimakteriesäkrades genom att alla chefer gick på utbildning och medarbetarnas arbetsbeskrivning anpassades utifrån varje individ.
Två av tre kvinnor, 64 procent, har upplevt besvär i samband med klimakteriet, där var fjärde kvinna, 25 procent, uppger att det påverkat hennes yrkesliv negativt. Ändå visar en Sifo-undersökning att det finns en stor brist på både kunskap och förståelse för hur klimakteriet påverkar arbetslivet. Med det som utgångspunkt startade Apotek Hjärtat sitt initiativ ”Klimakteriesäkringen” där bland annat samtliga chefer fick utbildning för klimakteriesäkra arbetsplatsen.
— Friskvårdsstöd som underlättar träning, anpassade arbetstider och samtal är några förhållandevis enkla åtgärder som kan bidra till en mer klimakteriesäkrad arbetsplats, säger Pernilla Ny, barnmorska och disputerad universitetsadjunkt vid Lunds universitet, som tagit fram utbildningen tillsammans med Apotek Hjärtat i ett pressmeddelande.
Initiativet blev så lyckad att Apotek Hjärtat nu vunnit Stora Kommunikationspriset i kategorin Bästa internkommunikation för sin kampanj “Klimakteriesäkringen”. Priset delades ut den 26 april i Eric Ericssonhallen i Stockholm när Sveriges Kommunikatörer presenterade vinnarna av Stora Kommunikationspriset 2023. Totalt delades sju statyetter ut till näringsliv, offentlig sektor och personer som gjort anmärkningsvärda insatser inom kommunikation under det gångna året.
Motiveringen lyder:
“Det var på ett modig och nytänkande sätt som Apotek Hjärtat lanserade Klimakteriesäkringen, ett initiativ för att belysa och lyfta kvinnliga medarbetare och öka kunskapen kring klimakteriet. Som en arbetsplats med en majoritet kvinnliga medarbetare har företagets inkluderande initiativ lett till ökat förtroende och stolthet internt samt banar vägen för professionell utveckling oavsett ålder.”