Vad innebär varsel egentligen?
Vad är ett varsel? Den frågan kommer ibland från medlemmar vars arbetsgivare varslat om uppsägning. Sveriges Farmaceuters medlemsrådgivning förtydligar begreppet.
Vad innebär varsel egentligen?
Svar. Att ett företag varslar om uppsägning innebär att de förvarnar att de kan komma att behöva säga upp ett antal personer. Men ett varsel behöver ändå inte betyda att du blir arbetslös. Om arbetsgivaren anser att antalet anställda av något skäl behöver minskas med fler än fem personer i samma län, ska den enligt främjandelagen skriftligen meddela det en viss tid i förväg – varsla.
I praktiken innebär ett varsel att arbetsgivaren gör en anmälan till Arbetsförmedlingen och till de fackförbund som finns representerade på arbetsplatsen. I anmälan finns bland annat skälen till neddragningarna, när dessa ska ske och hur många anställda som omfattas.
Det är flera steg mellan varsel och en faktisk uppsägning. Oavsett om det finns kollektiv- avtal på arbetsplatsen eller inte, måste förändringarna förhand- las med det eller de fackför- bund som finns representerade på arbetsplatsen innan en omorganisation genomförs.
På Sveriges Farmaceuters hemsida kan du läsa om alla steg i processen och vad du kan göra om din arbetsgivare varslar om uppsägning.