Sveriges e-handel backade för första gången någonsin 2022 och uppvisade en minskad omsättning med sju procent jämfört med 2021. Det visar den så kallade E-barometern, som publiceras idag av Postnord och HUI Research.
Den främsta anledningen till att e-handeln backar, enligt rapporten, är att pandemins slut har resulterat i att konsumenterna har återvänt till de fysiska butikerna. Tillbakagången inom e-handeln syns i alla branscher utom två – kläder & skor samt apoteksvaror.
Samtidigt som hela e-handelsbranschen backar sju procent växer e-handeln med apoteksvaror med tio procent. En viktig förklaring till nätapotekens framgång är, enligt rapporten, att många äldre konsumenter vande sig vid att beställa läkemedel via nätet under pandemin, och de har sedan fortsatt att göra det. En tolkning av det är att viljan att återvända till de fysiska apoteken är svagare än inom andra branscher.
E-handeln står nu för en femtedel av all handel på apotek och omsatte under 2022 ungefär tio miljarder kronor. Marknadsledande bland nätapoteken är Apotea som står för runt hälften av all e-handel inom apotekssektorn. Apotea placerar sig dessutom, för femte året i rad, som konsumenternas e-handelsfavorit alla kategorier med över 15 procent av rösterna i E-barometern. Apoteket AB är det enda andra nätapoteket på E-barometerns topp-20-lista och återfinns på plats nummer sju med två procent av rösterna.
Läs mer>> E-barometern 2022