I början av maj lanserade Kronan sitt demoapotek i metaverse under konferensen SIME på Epicenter i Stockholm. Det är ett första steg för att utforska möjligheterna för framtidens e-handel, säger de själva. Apoteket ska bli en brygga mellan den fysiska och digitala världen med både avatarer och robothundar, enligt Kronan apotek vision.
– Många företag hoppar på för att se vad det här ska ta vägen. Men hela metaverse är fortfarande under utveckling, säger Linda Wakeham.
Kronan har lagt upp en video på YouTube, se nedan, för att visa hur demoapoteket fungerar. I videon kommer kund-avataren Jonny till Kronans metaverse-apotek för att köpa solkräm inför en resa. Apoteks-avataren LinWake i kassan rekommenderar olika produkter som visas upp på bild tillsammans med produkt-info och pris. Jonny köper produkterna som ska levereras hem till honom inom 30 minuter med hjälp av en robothund. Vi kan sedan följa en huvudlös robothund, med Kronans logga, som ger sig ut för att leverera varorna
– Vi har tänkt att både verkliga personer och chatbotar ska arbeta på det virtuella apoteket. Ett perspektiv vi tittar på är att kunna ge rådgivning och rekommendationer och sälja sådant som många tycker det är känsligt och kanske pinsamt att fråga efter i den verkliga världen, som till exempel kondomer, säger Linda Wakeham.
– Man kan tycka att det låter hur knasigt som helst, men vi vill ligga i framkant i den digitala utvecklingen och se över hur vi kan tillmötesgå framtidens behov, fortsätter hon.
Hon erkänner dock att det finns en hel del saker kvar att lösa innan de kan börja att sälja läkemedel virtuellt.
– Det här ett begränsat pilotprojekt. Som apotek är vi reglerade, bland annat gällande tillstånd för att eventuellt sälja läkemedel i metaverse och att säkerställa hur vi skyddar kundernas integritet, säger hon.
Det kommer med andra ord dröja ett bra tag innan Kronans apotek kan öppna på riktigt för att sälja läkemedel till kunder på metaverse. Linda Wakeham hoppas dock att Kronans apotek ska kunna erbjuda rådgivning och sälja egenvårdsprojektet där inom en snar framtid.
Det tar minst tio år till innan vi har någon slags tidig version av det som motsvarar visionen av metaverse, menar Simon Campanello, techreporter på tidningen Ny Teknik.
– Det är svårt att säga att något bolag är på metaverse eftersom plattformen inte är byggd ännu. De små embryon till metaverse som finns idag är spel eller olika sociala mötesplatser i virtuell miljö, säger han.
Kronans apotek är dock inte ensamma om att göra enstaka satsningar för att försöka komma på hur metaverse kan användas. Många inom retail-branscher nosar på detta, menar Simon Campanello. När han tar en titt på Kronans demoapotek får han dock känslan av att de mest har kopierat en fysisk och analog upplevelse och stoppat in den i en digital värld.
– Är det här smidigare än att gå in på Kronans apoteks sajt och klicka fram vad man vill ha? Jag är inte säker på att det här är en del av framtiden. Det här är nog mer att man vill visa att man är lite på tårna, säger Simon Campanello.
Han är också skeptisk till om Kronans målgrupp är de som först hittar till metaverse.
– Jag tror inte att apotekets kärnkunder är “early adopters” på ny digital teknik.
Han tycker dock att det är bra att Kronan testar sig fram.
– Om metaverse blir så stort som många tror eller hoppas, då kan det vara svårt att säga hur det i förlängningen påverkar apoteksbranschen. Därför är det väl jättebra med företag som är tidigt ute och och försöker hitta tillämpningarna snarare än att sitta på sin kammare och tänka ut dem, säger Simon Campanello.
Begreppet metaverse
Metaverse har blivit ett modeord inom techbranschen. Ordet beskriver en framväxande teknik för att bygga en digital förlängning av verkligheten, där olika virtuella världar, i både Virtual reality, VR och Augmented reality, AR, interagerar med varandra. Begreppet myntades redan i början 1990-talet av den amerikanske science fiction-författaren Neal Stephenson i boken Snow crash. Först nu har tekniken börjat komma ikapp fiktionen.
Grunden till dagens metaverse kommer dels från digitala plattformar som Fortnite, Roblox och Second life, som är både spel och sociala mötesplatser, men också från VR-miljöer som Facebook och Microsoft Teams håller på att utveckla. Facebooks moderbolag bytte ifjol namn till Meta, bland annat för att visa att de ser metaverse som nästa teknikskifte, dit vi kommer att flytta våra sociala nätverk och sociala aktivitet framöver. Namnbytet indikerar att de vill vara med och bygga och sätta standarden för metaverse.
Ett framtida metaverse ska, till skillnad från till exempel Fortnite, Roblox och Second Life idag, ha en gemensam standard där användaren kan ta med sig sin avatar och sina tillhörigheter mellan olika plattformar. Metaverse beskrivs ofta som ett nytt sätt att uppleva internet.