Kronan backar kraftigt trots ökad omsättning
Kronans Apotek ökade sin försäljning förra året med närmare fem procent, men trots det minskar vinsten med över 20 procent.
[Uppdaterad 2022-02-21 kl. 14:53]
Det finska företaget Oriola, som äger Kronans Apotek, har publicerat sin bokslutskommuniké för 2021 och det är allt annat än uppmuntrande läsning för den delen som rör Kronan. Oriola redovisar alla finansiella siffror i euro som här har räknats om till svenska kronor (SEK) för att kunna jämföra med andra kedjor (kurs: 10,63 kr/€).
Trots en ökad omsättning på nära fem procent från 8,3 miljarder SEK till närmare 8,7 miljarder SEK faller den justerade vinsten före räntor och skatt med över 20 procent jämfört med året innan till 121 miljoner SEK. Det innebär en rörelsemarginal på blygsamma 1,4 procent, en minskning från 2020 då marginalen var 1,8 procent.
— I första hand handlar det om att första halvåret i år var väldigt tufft för oss. Under första kvartalet var vi negativa och hade en ryggsäck att bära. Om man tittar på andra halvåret så gick vi framåt och var bättre där än föregående år. Det var ett år med två halvor och jag känner att vi är på en bra väg, säger Hannes Hasselrot, vd för Kronans Apotek.
En anledning till den dåliga inledningen av året är de begränsningar som rådde under pandemin som slog hårdare mot Kronan, menar han.
— Det är mycket lägesbaserat. Vi är ganska starka runt norska gränsen och den var stängd. Så det var väldigt tufft för oss, säger Hannes Hasselrot.
I ett lite längre perspektiv kan man se att marginalen för Kronan stadigt har fallit sedan 2015 då företaget redovisade en marginal som låg över tre procent, en nivå som branschen brukar ange som en önskvärd nivå som man inte bör gå under. Men det har alltså Kronan gjort varje år de senaste sex åren.
Kronan backar även på andra områden. Marknadsandelen av den svenska apoteksmarknaden sjönk från 16,6 procent till 16,3 procent. Dessutom har man minskat antalet fysiska apotek från 325 till 319, i praktiken har man öppnat tre nya apotek och stängt nio stycken.
Den ekonomiska kräftgången är sannolikt en viktig anledning till att Apotek Kronan och Apoteksgruppen nyligen tillkännagav att man har för avsikt att slå ihop de båda apotekskedjorna till en. Det är helt enkelt för svårt att få lönsamhet på den svenska marknaden om man är en för liten aktör.
Hannes Hasselrot bekräftar också att det nu handlar om en konsolideringsfas på den svenska apoteksmarknaden.
— Ja, så är det ju utifrån det vi redan annonserat. Att vi har för avsikt att slås ihop med Apoteksgruppen, säger han.
Det enda som riktigt ser ut att öka inom Kronan är e-handeln som växte med 31 procent och står nu för 8,5 procent av den totala försäljningen. För att ytterligare stödja den utvecklingen håller Kronan på att bygga ett stort e-handelslager i Enköping, som beräknas stå färdigt under andra halvan av 2022.
En framtida sammanslagning med Apoteksgruppen, som i praktiken saknar e-handel, har inga fördelar på e-handelssidan, men kommer att generera en kedja med betydligt fler butiker. I ett läge där antalet apotek generellt minskar finns det en uppenbar risk att det kommer att bli fråga om fler stängningar.
— Vårt nätverk av apotek kompletterar varandra väldigt bra. Som planerna ligger nu ska nätverket ligga kvar. Vi utvärderar ju nätverket hela tiden och det är viktigt med tillgänglighet, säger han.
Så synergieffekterna som det talades om när sammanslagningen presenterades handlar inte om att stänga apotek?
— Nej det är inte syftet med det här, det är det inte, säger Hannes Hasselrot.
Läs mer: Kronan och Apoteksgruppen går ihop