I motiveringen till priset går det bland annat att läsa att Jenny Larsson, som jobbar på apoteket ICA Maxi Hälla i Västerås, i sitt kundmöte visade på stor farmaceutisk kompetens och omsorg för kunden hon hade framför sig.
“Jenny agerade professionellt och uppmärksammade genom kunddialogen en potentiell paracetamolförgiftning. Kunden hade nämligen upplevt stora smärtor under ett par dagar, vilket hade resulterat i en felaktig läkemedelsanvändning. Situationen hanterades på ett tryggt sätt av henne. Jenny gick också steget längre i sin yrkesroll. Hon valde att inte bara förklara för kunden om situationens allvar, och därmed lägga tillbaka ansvaret i kundens händer, utan Jenny bestämde sig för att involvera Giftinformationscentralen via telefon. Detta bidrog till att förstärka hennes budskap om att kunden måste söka sjukvård akut vilket också skedde. Jennys agerande belyser också vikten av samarbete mellan farmaceuter och andra myndigheter för att säkerställa god läkemedelsanvändning.”
– Det är en stor ära att efter 20 år i branschen få det här priset. Det är viktigt att vi kommer ihåg att det kan vara svårt för kunder att förstå att de blir förgiftad om de inte känner att de mår dåligt. Jag ringde till Giftinformationscentralen eftersom jag hade en kund vid ett tidigare tillfälle som tagit en dubbel dos av sitt läkemedel, men ville ringa till Giftinformationscentralen på egen hand. Jag ringde ändå senare, men fick då höra att de behövde prata direkt med kunden – så nästa gång visste jag det och agerade därefter, sade Jenny Larsson under den digitala prisutdelningen.
Pristagaren var en av få som var närvarande fysiskt under Apoteksdagen och fick ta emot diplom och blommor av sektionen för öppenvårdsfarmaci. Utmärkelsen Bästa kundinsats medför också en prissumma på 15 000 kronor.