I Sverige säljs två olika rosa band: Bröstcancerförbundets och Cancerfondens. Rosa bandet är den internationella symbolen för kampen mot bröstcancer.
Apoteket AB:s försäljning av rosa band, som var till förmån för Bröstcancerförbundet, slog rekord i sin försäljning jämför med tidigare år. Under oktober samlade apotekskedjan in 1,6 miljoner kronor till forskning kring bröstcancer, vilket innebar en ökning med 400 procent.
Det rosa bandet har sålts på alla apotek och via apoteket.se. Apoteket är också de som sålt flest rosa band av alla som säljer Bröstcancerförbundets rosa band.
Apotek Hjärtat, som sålde Cancerfondens rosa band, samlade in 10 miljoner kronor. Apotek Hjärtats Rosa Bandet-kampanj omfattade ett 40-tal utvalda produkter, där fem kronor per såld vara skänktes till Cancerfonden. Kunderna kunde också skänka pengar i kassan.
– Jag är så oerhört glad och tacksam för det otroliga engagemang som våra kunder och medarbetare har visat under rosa oktober. Tillsammans har vi bidragit till att fler kan överleva cancer, säger Eric Lundberg, vd på Apotek Hjärtat, i ett pressmeddelande.
Förutom insamlingen tog också Apotek Hjärtat fram två meditationsprogram med fokus på självundersökning av bröst respektive pung, för att uppmärksamma vikten av tidig upptäckt av cancer.