“Borde finnas en kurs om att hantera jobbiga kunder”
Hur bemöter du jobbiga apotekskunder? Och hur vågar du säga nej till krävande chefer inom läkemedelsindustrin? Vår nya bloggare Susanne Kunda pekar ut två områden där nyexade farmaceuter skulle behöva bli bättre rustade inför arbetslivet.
Jag tycker att det är tydligt att farmaceuter som är nya på arbetsmarknaden har fått för lite kunskap och verktyg att hantera de vanligaste utmaningarna som en farmaceut stöter på i arbetslivet.
Här är två förslag på hur nyexade farmaceuter skulle kunna bli bättre rustade inför jobb på apotek och inom läkemedelsindustrin:
Apoteksbranschen: en kurs om hur du hanterar jobbiga kunder
Apotekar- och receptariestudenter går en kurs i kommunikation i samband med apotekspraktiken, men varken jag eller mina gamla klasskamrater har något minne av att vi fick lära oss exempelvis hur man hanterar jobbiga kunder.
Man möter hundratals kunder per arbetsvecka, beroende på hur stort apotek man jobbar på, och en del möten kan vara riktigt jobbiga och stressiga. Jag minns särskilt ett möte med en kund som var obehagligt.
När jag berättade det för kunden blev hon väldigt sur och började skrika på mig.
Jag hade jobbat som apotekare i två månader och var själv på apoteket eftersom det var en tidig lördagsmorgon och min kollega skulle inte börja sitt pass förrän senare. Det kom in en kund som ville hämta ut ett recept på ögondroppar, men det var slut på lager.
När jag berättade det för kunden blev hon väldigt sur och började skrika på mig. Det var skrämmande, jag minns fortfarande hur hjärtat dunkade. När jag försökte förklara att hon kan hämta ut det på ett annat apotek skrek hon att hon inte hade tid med det och att hon ville ha sin medicin på en gång.
Jag minns att jag till slut sa ”Jag är ledsen men det finns ingenting jag kan göra, jag önskar att jag bara kunde stå här och framställa det åt dig men det kan jag tyvärr inte göra”.
Det krävs en viss mognad och trygghet i sig själv för att kunna hantera sådana situationer utan att bli ledsen, stressad eller upprörd. Den mognaden kommer säkert med tiden, men det skulle ändå behövas lite teori och praktik i ”hur hanterar man en jobbig kund”, förslagsvis under apotekspraktiken eller en introduktionskurs online via facket. Det skulle kunna förebygga onödig stress och obehag, känna sig trygg som nybliven farmaceut samt vilja fortsätta jobba på apotek.
Läkemedelsindustrin: att veta sina rättigheter för att våga säga nej
En av utmaningarna när du som farmaceut börjar jobba inom läkemedelsindustrin är att du förväntas bli fullärd ganska fort. Man accepterar det eftersom man inte vet bättre. Jag började som konsult inom en kvalitetsavdelning på ett läkemedelsföretag, tjänsten heter kvalitetsvärderare.
Många roller inom industrin, särskilt kvalitetsvärderare, inkluderar flera olika arbetsuppgifter och det tar ofta lång tid tills att du är fullärd och känner dig redo för ett så stort ansvar. Du har kvalitetsansvar över stora batcher av olika läkemedel som ska till hundratals patienter.
Unga farmaceuter behöver bli informerade av både den farmaceutiska fakulteten och av facket om deras rättigheter.
Å ena sidan blir man stressad på grund av de höga kraven, å andra sidan vill de flesta unga farmaceuter visa framfötterna och bli tillsvidareanställda på företaget för att få en tryggare tillvaro.
Unga farmaceuter behöver bli informerade av både den farmaceutiska fakulteten och av facket om deras rättigheter, att det är okej att säga ifrån om chefen ställer orimliga krav på en eller vid en ohälsosam arbetsbelastning. Man får skapa en dialog med sin chef och tillsammans komma överens om en rimlig plan för upplärning som känns bra för båda parter.
Det är många som inte känner till arbetsmiljölagen i början av sin karriär vilket gör att man accepterar alldeles för mycket och inte vågar säga nej till sin chef. Konsekvensen blir att man lever med en ohälsosam arbetsbelastning som i längden kan leda till sämre livskvalitet – och i värsta fall till sjukdom.