Det var tankesmedjan Forum för Health Policy som vann med sitt förslag där apoteken blir en del av hälso- och sjukvården, och där fokus ligger på digitalisering och patienten hamnat i centrum genom hela vårdkedjan.
– Vårt förslag går ut på att apoteken i större utsträckning kan fylla lyckor i hela vårdkedjan, för att hjälpa till och avlasta vården. Det finns mycket expertis bland personalen på våra apotek och framtidens apotek borde också nyttja denna kunskap i stöd till uppföljning av läkemedelsanvändningen, säger Catharina Barkman chef för Forum för Health Policy och en del av vinnarlaget.
Laget, som också bestod av Magnus Lejelöv, Helena Conning, Livia Holm, Richard Grönevall och Inger Ros, framhöll att apoteken bör satsa mycket mer på primärprevention, sekundärprevention, hälsa, livsstil och egenvård. De menar att apoteken i framtiden behöver både en stark vision en långsiktig strategi, men också ett utvecklat tjänsteinnehåll. Samtidigt krävs snabba förändringar som går i takt med kundernas behov.
– Om vi kan hjälpa till att förhindra att man blir patient i vården, så avlastar vi den. Många har också apoteken i sin ficka eftersom de har en mobil, då måste apoteken se till att utveckla den digitala biten, säger Catharina Barkman.
Framtidens farmaceuter kommer att vara mer specialiserade inom specifika sjukdomar och läkemedel.
Hon får medhåll av lagkollegan Magnus Lejelöv, som säger att patienterna och apotekskunderna kommer att bli hjälpta om man kan föra samman alla delar inom vården.
– Ju mer sömlöst det är mellan dessa, desto bättre. Jag tror också att farmaceuter i framtiden kommer att vara med specialiserade inom specifika sjukdomar och läkemedel, och då kommer den apotekskedja som tar till vara på farmaceuternas kunskaper att vara mest framgångsrik på marknaden, säger han, och fortsätter:
– Det är jättekul att vi vann och det var en rolig tävling att vara med i eftersom alla som var delaktiga la fram så spännande förslag. Alla var experter inom sitt område och jag var verkligen imponerad över allas idéer, men det jag tror gjorde att just vårt lag vann var att vi nog såg hela perspektivet, hade med patienten i skapandet och hade ett mer övergripande förslag, säger Magnus Lejelöv.
På andra plats kom laget Fantastic Four, ett internt lag från Apoteket, och en av deras idéer var att utveckla en serviceskärm som kan hjälpa Apotekets kunder när det gäller såväl val av produkter som att kunna användas i kundmötet för att hjälpa kunderna på olika språk.
På tredje plats kom Apoteket Östra Storgatan i Jönköping. Deras förslag utgick från att tillsammans med den digitala vårdgivaren Doktor24 utveckla nya tjänster som kan ge kunden en helhetslösning på ett behov, till exempel i form av ett shoppingverktyg som också fungerade som stöd i läkemedelsbehandlingen.