Hiv-patienter kritiska till apotekens e-handel
När patientorganisationen Hiv-Sverige testade apoteken e-handelstjänster fann de flera problem specifika för hiv-patienter. Endast Apoteas e-handel klarade att hantera beställningarna problemfritt. Nu kräver organisationen att övriga apotek ändrar sina rutiner.
Patientorganisationen Hiv-Sverige kritiserar de svenska apotekens e-handel för att vara svårhanterad för hiv-patienter. Ett av problemen är att den som beställer hiv-läkemedel får informationen att de ska betala fullt pris, något som inte stämmer.
– I Sverige är hiv-mediciner gratis. Hur skall den som beställer och sedan får se priset var trygg med att de inte kommer få en faktura hela slutsumman? Den information du får på nätet vid beställning säger att du skall betala, säger Elisabeth Flodin, vice ordförande i Hiv-Sverige i ett pressmeddelande.
Priset för de testade medicinerna var 14 000 kronor, en avsevärd summa. Endast på Apoteas e-handel fungerade beställningen smärtfritt. I den övriga apotekskedjornas e-handel såg det ut som man var tvungen att betala hela beloppet. Priset justerades sedan till noll när beställningen gick till vidare till farmaceuten.
Men på grund av detta fastnade också personer med betalningsanmärkningar, eftersom de nekades göra beställning mot faktura. Istället hänvisades de till de fysiska apoteken för att göra sina beställningar.
– Det här är ett annat problem. Alla uppmanas att undvika folksamlingar under coronapandemin, då är det full rimligt att alla skall kunna beställa via nätet. Det är ett apotek där det fungerar och det är Apotea. Vi kräver att övriga nätapoteken ändrar sina rutiner, säger Elisabeth Flodin.
Hiv-Sverige genomförde undersökningen på följande apotek; Apotea, Apotek Hjärtat, Apotek Kronan, Apoteket AB, Apoteksgruppen och Lloyds apotek. På alla utom Apotea upplevde de problem.