Nu kommer Amazon Pharmacy
Igår lanserades Amazon Pharmacy i USA, ett nätapotek med gratis hemleverans. Om och när tjänsten kommer till Europa eller Sverige är ännu oklart. Men frågan är om Amazon kan ta sig in på den svenska nätapoteksmarknaden som redan är väl etablerad? På kort sikt är svaret nej, på lång sikt är det sannolikt ja.
E-handelsjätten Amazon slog upp portarna för sin svenska sajt i slutet av oktober och skapade inför lanseringen mycket rubriker både för sitt stora sortiment och sina låga priser, men också för de många exemplen på dåliga arbetsvillkor från andra länder.
Nu är det dags för e-handelsjätten att ta ett nytt kliv – in i apoteksvärlden. Igår lanserades Amazon Pharmacy i USA. Det är vad det låter som, ett nätapotek med fullsortiment av receptbelagda och receptfria läkemedel. Direkt rasade andra amerikanska nätapotek som CVS Pharmacy och Walgreens Pharmacy nästan 10 procent på börsen.
Än så länge finns Amazon Pharmacy dock endast i USA och där endast i 45 av de 50 amerikanska staterna, men det är knappast en vild gissning att det bara är en tidsfråga innan Amazon Pharmacy också kommer till Europa och Sverige. Tyvärr saknar Amazon Europa presstjänst så det är omöjligt att ställa konkreta frågor till dem om planerna utan det får stanna vid spekulationer.
I dagsläget är dock nyheten om Amazon Pharmacy inget som bör oroa svenska nätapotek särskilt mycket, menar Jonas Arnberg, vd HUI Research, tidigare Handels Utredningsinstitut.
– Amazon är en aktör som alla har respekt för eftersom de är så stora, har kompetens, kapital och uthållighet att egentligen göra vad de vill. Samtidigt har vi ju fått se deras lansering som de har gjort här som är, i det närmaste, slapp. De har ju inte lagt mycket energi på den. De premierar uppenbarligen att få upp sajten innan den är färdig. Med tanke på tajmingen med pandemin och julhandeln så gör de säkert rätt utifrån sitt perspektiv. Men det är ju ingen e-handelsaktör som kommer att växa särskilt snabbt i Sverige, säger han.
Jonas Arnberg har länge studerat e-handelns intåg i apoteksbranschen i Sverige och han menar att de svenska nätapoteksbranschen är väl utvecklad och svår att ta sig in på.
– Med tiden kommer Amazon säkert att bli väldigt mycket bättre, men i dagsläget är de inget hot, särskilt inte i apoteksbranschen där e-handeln redan har en väldigt hög konkurrenskraft i snabbhet, pris och utbud. Det är svårt att vara Apoteket, Kronan eller Hjärtat och ta konkurrensen med Apotea. Att komma in med varumärket Amazon nu tror jag inte är så lätt. Jag tror därför inte att det är någon i apoteksvärlden som blir stressad av detta. Då har man betydligt många fler utmaningar närmare till hands, säger han.
Däremot menar han att den amerikanska nätjätten på lite sikt kan bli en svår nöt att knäcka för de svenska nätapoteken.
– På kort och medellång sikt är Amazon inte något hot. Men i en framtid, om säg tio år, när allt fler använder sig av deras tjänster, då är det ju inte orimligt att också köpa läkemedel på Amazon. Om de långsamt bygger upp en närvaro hos svenska konsumenter så kommer deras idé som de själva kallar ”get shit done”, en form av bekvämlighetshandel, utsätta apotekshandeln för en viss risk för konkurrens, säger han.
– Det sortiment som apoteken säljer har man ju noll lojalitet till vem som säljer. Det handlar ju bara om vem som fixar hem det på bästa sätt. Jag tror att många apoteksaktörer har överskattar den lojalitet som kunden har till dem. När nu en ny målgrupp flyttar ut digitalt så tror jag att det är ett ganska stort läckage till Apotea för att de råkar vara störst och bäst. Den rollen skulle ju Amazon utan tvekan kunna ta. Men det bygger ju på att Amazon har skapat en trovärdighet i Sverige och det är de ju inte i närheten av än, säger Jonas Arnberg.