Antalet apotek i Sverige har börjat minska
Lönsamheten i apoteksbranschen minskar för tredje året i rad och för första gången sedan omregleringen har antalet apotek i Sverige börjat minska. En utveckling som både branschen och expertbedömare förutspår kommer att fortsätta i takt med att e-handeln tar över allt mer.
För tredje året i rad minskar marginalerna i apoteksbranschen visar statistik från Sveriges Apoteksförening. Sedan 2016 har snittmarginalen i branschen sjunkit från 3,3 procent till 2,2 procent 2019.
– Jag skulle vilja säga att det börjar bli ganska bekymmersamt. Jag sa redan förra året att det här inte kan fortsätta och nu ser det sämre ut, säger Björn Falkenhall, chefsekonom på Sveriges Apoteksförening.
För de tre största apotekskedjorna, Apoteket AB, Kronan och Hjärtat minskade marginalerna 2019 genomgående. De har alla olika huvudförklaringar till de minskande lönsamhetssiffrorna. På Apoteket är det vårdaffären, på Kronan är det en bokföringsmiss och på Hjärtat ett lager i Norrköping. Men det finns också mer branschgemensamma förklaringar till den allt sämre lönsamheten. Dels har handelsmarginalen på receptbelagda läkemedel varit densamma ända sedan omregleringen 2009 och dels är det den allt snabbare förflyttningen av försäljningen från apoteksbutiker till e-handel där marginalerna är lägre både på grund av de lägre priserna och på grund av fraktkostnaderna.
– På konsumentmarknaden finns det en press på marginalerna som beror på att vi är mitt i ett skifte där en stor del av affärerna nu flyttar från butik till e-handel, säger Eva Hemb, ekonomichef på Apoteket.
Att det är e-handeln som går bra i apoteksbranschen visas också av att Sveriges största renodlade e-apotek, Apotea, är den enda större aktör som har en positiv trend på sin marginal som ökade från 2,1 procent till 2,3 procent.
Men medan den oförändrade handelsmarginalen på receptbelagda läkemedel är en relativt stabil faktor så har den pågående coronapandemin förändrat läget för e-handeln dramatiskt under våren 2020.
– Apoteksvaror på nätet och mat på nätet är två produktgrupper som har fått en enorm skjuts till följd av coronakrisen, säger Jonas Arnberg vd på HUI Research AB, tidigare Handelns Utredningsinstitut.
Under mars månad skedde en kraftig hamstring av läkemedel och handelsvaror där många nya kunder upptäckte apotekens e-handel, särskilt äldre som helst inte skulle ut och röra sig i butiker. Detsamma skedde för mat på nätet. Men Jonas Arnberg menar att många av dem som handlat mat på nätet under den akuta krisen kommer att återgå till att handla i butik när den är över.
– Men när det gäller apoteksvaror är det tvärtom. En äldre målgrupp har ju inte handlat på nätet tidigare. Det är ju dessutom huvudmålgruppen för apoteken. Storkonsumenten i apotekens fall har inte varit digital utan istället har man tänkt att i och med att yngre blir äldre och tar med sig sina e-handelsvanor så skulle man se ett generationsskifte. Men det skiftet har ju nu flyttats fram ett antal år i tiden och kommer nu väldigt fort. Apotekshandeln, tror jag, kommer att vara den bransch av alla där e-handelsgraden har tagit över i snabbast takt, säger han.
Det bekräftas också av halvårsredovisningarna från apotekskedjorna. Hos Apoteket ökade antalet kunder i e-handeln med 80 procent under andra kvartalet 2020 jämfört med samma period förra året medan Kronan mer än fördubblade sin e-handel under andra kvartalet.
Utan tvekan har apotekens e-handel tagit flera stora kliv framåt under pandemin 2020, något som kommer att påverka antalet fysiska apotek i framtiden.
– Det är klart att nu när en ny målgrupp har förstått hur bekvämt det är att handla apoteksvaror på nätet kommer man inte att gå tillbaks till det tidigare och det kommer att avspeglas i behovet av apoteksyta, säger Jonas Arnberg på HUI.
I ett läge där marginalerna i branschen redan minskar samtidigt som försäljningen snabbt flyttar från butiker till e-handel med ännu lägre marginaler måste apotekskedjorna stoppa blödningen.
– Att hålla apotek öppna är ju förenat med väldigt stora fasta kostnader i hyror och personal. När försäljningen flyttar därifrån till e-handeln kommer vi till en punkt där vi måste minska på de fysiska apoteken, säger Eva Hemb på Apoteket.
Och redan nu har antalet apotek i Sverige börjat minska. Vid halvårsskiftet var det en nedgång med två apotek sedan årsskiftet, berättar Björn Falkenhall på Sveriges Apoteksförening.
– Det är sannolikt för tidigt för att prata om ett trendbrott, man kanske måste avvakta ett kvartal till, men i varje fall så ökar inte antalet fysiska apotek, säger han.
Detta är en förkortad version av en artikel ur Svensk Farmaci nr 4 2020. Läs mer i papperstidningen som kommer ut till medlemmar och prenumeranter idag, fredag 4 september.