Apotekare prisad för god service
För att han öppnat ett apotek i Hagalund och för den mycket goda servicen han erbjuder där. Det är anledningen till att apotekaren Abdul Wahid Yassir har blivit utnämnd till ”Årets Hagalundare”.
Apotekaren Abdul Wahid Yassir har blivit utnämnd till ”Årets Hagalundare 2016” av föreningen Ett levande Hagalund.
Enligt juryns motivering får han priset ”för initiativet att öppna ett apotek i Hagalund och för mycket god service och vänligt bemötande. Rätt person, på rätt plats, i rätt tid!”
– Det känns jättebra med uppskattning. Extra kul är det eftersom vi inte har varit här så länge i området, säger Abdul Wahid Yassir.
Han öppnade Hagalunds apotek för ganska prick två år sedan efter att ha jobbat som apotekare sedan 1990 först inom Apoteket AB och sedan i Apoteket Hjärtat.
Han blev ordentligt överraskad över att få utmärkelsen, berättar han.
– Jag visste ju redan att jag gillar kunderna och att de gillar mig, det ser man i ögonen. Men när de sa att de ville att jag skulle vara med på torget så tänkte jag bara att det var roligt. Sedan överraskade de mig med denna utmärkelse, säger han.
Motiveringen till priset visar verkligen att Abdul Wahid Yassir är uppskattad av sina kunder. Och det finns skäl till det.
– Bemötandet är väldigt viktigt för mig. Servicen är viktigt, att vi ger rätt information. Men också att vi nästan alltid har kundernas mediciner hemma, många ringer direkt till mig och beställer sina läkemedel, vi ringer eller skickar sms till kunderna när de kan komma och hämta direkt utan att vänta. De slipper gå till Solna centrum där det är lång väntetid och vi har bra kontakt med alla läkare i närheten. Alla kunderna är nöjda, säger han.
Han berättar att apoteket i Hagalund känns som ett familjeapotek där alla känner alla.
– Om kunderna inte har pengar kan de komma tillbaks i morgon, eller nästa vecka, det gör ingenting. Jag har förtroende för dem, säger han.
Förra året öppnade han Tuletorgets apotek i Sundbyberg som ligger 5-6 minuter från Hagalund så om något läkemedel saknas på den ena apoteket så finns det oftast på det andra.
Inom kort kommer han också att öppna ett tredje apotek i Barkarby, dit han söker personal just nu.
– Så snart vi hittar farmaceuter så kommer vi att öppna, säger han
Att Abdul Wahid Yassir har en god hand med kunderna och vet vad som är god service är det ingen tvekan om. Och han försöker förmedla det till sin personal på apoteken som är nästan lika bra som han, säger han.
– Men jag försöker stimulera dem mer och mer. På många kedjor gör farmaceuterna bara sitt jobb. Det är inte som på privata apotek, här måste man ge mer service för att kunderna ska bli nöjda så vi får behålla dem. Och att ha läkemedlen i lager är också väldigt viktigt. Det händer ganska ofta att vi får in kunder med tio recept och vi har allt i lager, då säger de att aldrig att de har fått alla mediciner samtidigt förut, säger han.
Det är en stor skillnad att jobba inom en apotekskedja och att driva sitt eget apotek, menar han.
– Här är jag fri. Visst jag följer regler och lagar, men det finns mer frihet. Här har jag tid att ge till kunderna, jag kan låta det ta den tid som det behövs för kunden. När kunderna ringer kan jag prata med dem så länge de vill, om jag inte har kunder i apoteket, men på kedjorna får man inte det. Det är viktigt med information och rådgivning, speciellt till äldre, man ska tänka på dem, säger han.
”Årets Hagalundare” utses ut av föreningen Ett levande Hagalund och priset delades ut på Hagalundsdagen den 27 augusti.